اخبار نساجی

۱۰۰ هزار واحد مسکونی امسال تسهیلات نوسازی دریافت می کنند

 

۱۰۰ هزار واحد مسکونی امسال تسهیلات نوسازی دریافت می کنند

در حالی که شاهد نوسازی هزار و ۴۰۰ هکتار بافت فرسوده در سال ۹۰ بوده ایم، تسهیلات سال ۹۱ در مرحله ی اول ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجید کیان پور _ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ـ درباره ی عملکرد این شرکت در سال ۹۰ اظهار کرد: عملکرد این شرکت در دو مقوله راهبردی و هدایت نوسازی در بافت فرسوده و حمایت از توانمند سازی در سکونت های غیررسمی در بافت های حاشیه ی کنار شهرها بوده است.

وی ادامه داد: در کشور ما ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده شهری در ۴۶۱ شهر شناسایی شده که تا سال ۸۴ کار نوسازی ۹۰۰ هکتار از این بافت ها انجام شده است.

کیان پور با بیان این که بین سال های ۸۴ تا ۸۹، چهارهزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی و شهرداری ها بازسازی شده است، گفت: در سال ۹۰ حدود ۱۱۳ واحد، پروانه نوسازی بافت های فرسوده را دریافت کردند که صدور این پروانه ها از رشد ۳۷ درصدی نسبت به سال ۸۹ برخوردار بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از این ۳۷ درصد که در قالب ۱۱۳ واحد پروانه نوسازی دریافت کرده اند، حدود ۷۵ هزار واحد از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند و شاهد نوسازی این ۱۱۳ واحد در وسعت هزار و ۴۰۰ هکتار بوده ایم که با توجه به حمایت دولت در این مورد، هیچ گونه محدودیتی در پرداخت تسهیلات وجود نداشته است.

وی در ادامه با بیان این که تسهیلات بانکی که براساس سود ۱۲ درصد به این واحد های صنعتی، نیمه صنعتی و غیرصنعتی پرداخت می شده است، گفت: تسهیلات بانکی به واحد های صنعتی ۲۵ میلیون تومان به واحد های، نیمه صنعتی ۲۲ میلیون تومان و به واحد های غیرصنعتی ۲۰ میلیون تومان است.

وی با تاکید بر این که حدود شش هزار انبوه ساز در کشور فعالیت می کنند، تصریح کرد: حدود ۱۰ درصد از واحد هایی که به بازار عرضه می شوند، از واحد های نوسازی در بافت های فرسوده هستند و سهم قابل توجهی در بازار مصرف از واحد های موجود در بافت فرسوده است.

کیان پور درباره ی برنامه های سال ۹۱ نوسازی بافت های فرسوده شهری اظهار کرد: در سال ۹۱ برنامه ی نوسازی حدود ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در کشور تدارک دیده ایم که طی ۱۲ ماه این واحد ها افتتاح می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سکونت های غیررسمی گفت: به استثنای مراکز استان ها، در سکونت های غیررسمی در چند شهر بالای ۱۵۰ هزار نفر جمعیت طرح مطالعاتی در ستاد ها را برای توانمند سازی این سکونت ها تدارک دیده ایم.

وی ادامه داد: با کمک بانک جهانی کار نوسازی و بهسازی سکونت های غیررسمی پنج شهر بندر عباس، زاهدان، کرمانشاه، سنندج و تبریز در حال انجام است.

کیان پور در این باره افزود: این طرح ها در ابتدا در این پنج شهر به صورت آزمایشی در قالب طرح های بهداشتی، درمانی، آموزشی، ورزشی و … انجام شده است به طوری که حدود ۵۴ پروژه از سال ۸۴ تاکنون اجرایی شده است.

وی درباره عمده ترین دستاورد های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در ساماندهی و توانمند سازی سکونت های غیررسمی گفت: واضح شدن نقاط فراموش شده شهری و حساس سازی مدیریت شهری در جهت توجه به این نقاط، تدوین رویکرد ساماندهی و توانمند سازی سکونت گاه های غیررسمی با دیدگاه شهر نگر، تصویب سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی، تشکیل ستاد ملی و ستاد های استانی توانمند سازی و ساماندهی این سکونتگاه ها، از جمله این دستاوردهاست.

کیان پور ادامه داد: از دیگر دستاورد های این شرکت لحاظ کردن موضوع سکونتگاه های غیررسمی و طرح جامع مسکن با هدف پاسخگویی به نیاز مسکن اقشار کم درآمد، تدوین و تصویب مصوبه مشترک شورای عالی شهرسازی و معماری و ستاد ملی توانمند سازی سکونت های غیررسمی، همکاری های بین المللی با بانک جهانی در خصوص ساماندهی این سکونتگاه ها در پنج شهر کشور و پایدار کردن ردیف اجرایی جهت اجرای طرح های توانمند سازی سکونت های غیررسمی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که حدود ۲۳ هزار پروانه بافت فرسوده در سال ۸۹ به حدود ۴۴ هزار پروانه در سال ۹۰ رسیده است، بیان کرد: رشد ۸۷ درصدی صدور پروانه ی این بافت ها علاوه بر این که توجیه اقتصادی دارد، فضا را برای سرمایه گذاری انبوه سازان ایجاد می کند و تاکنون نیز سه هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وی درباره پرداخت وام ودیعه مسکن اظهار کرد: امسال پرداخت این وام ها به روش دیگری انجام و به دو هزار از طریق بانک های عامل وام ودیعه ی مسکن پرداخت می شود که به ازای هر واحد چهار میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

کیان پور درباره املاک فاقد سند یا بلاصاحب گفت: براساس ماده ۹ قانون حمایت برای حل وفصل مشکلات سند های املاک فاقد سند یا بدون صاحب یک هیات تشخیص برای رسیدگی به آنها تشکیل و پس از جمع آوری رای اعضا در صورتی که اعتراضی به رای نشود لازم الاجرا است، در غیر این صورت به داد گاه های تجدیدنظر ارسال می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان درباره ی طرح های ماندگار با تاکید بر این که سه هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده مصوب در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران گفت: پنج درصد از سطح شهر تهران بافت فرسوده است و براساس قانون، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران مکلف هستند براساس مشارکت حداکثری مردم طرح های ماندگار را اجرا کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×