اخبار فرش ماشینی

کتاب «فرش و مان» رونمایی شد

کتاب «فرش و مان» به منظور نمایش همنشینی فرش دستباف ایران با انواع دکوراسیون داخلی و عناصر چیدمانی محیط، در نمایشگاه ۲۶ فرش دستباف، رونمایی شد.
مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد: این کتاب که همنشینی دستبافته‌های ایرانی با مبلمان و دیگر ملزومات زندگی امروز در معماری معاصر ایران و جهان را به نمایش گذاشته است همزمان با بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران رونمایی و عرضه شده است.
در این کتاب تلاش شده است با توجه به گستردگی در سبک‌ها و عناصر وابسته در طراحی داخلی و همچنین سلایق و فرهنگ‌های متفاوت مخاطبان و افزون بر آن تنوع بالای فرش دستباف و دیگر زیراندازهای ایرانی؛ به کمک زبانی بین المللی به چنین مهمی دستیابی حاصل شود.
این کتاب به همت مرکز ملی فرش ایران و همکاری موسسه‌ای تخصصی در حوزه دکوراسیون داخلی، در ۱۹۰ صفحه و به زبان انگلیسی برای مخاطبان برون مرزی فرش ایران منتشر شده است.
در این نمایشگاه از کتاب‌های «مبانی روش تحقیق در فرش دستباف»، «فرش و مان» و «نقش خیال» و برخى دیگر از تازه هاى نشر در حوزه فرش دستباف در کنار فناورى هایى همچون استفاده از «واقعیت مجازی» در چیدمان فرش در دکوراسیون رونمایی شد.
«نقش خیال؛ روایتی کودکانه از قالی ایرانی»، گزارشی از اقدام سه ساله مرکز ملی فرش ایران در زمینه فرهنگ سازی و آشنایی کودکان سرزمین ایران با فرش ایرانی است.
در سال ۱۳۹۴ همزمان با بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، ایده راه اندازی غرفه نقاشی کودک با نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت شکل گرفت و به علت بازخوردهای مناسب از سوی مخاطبان در دو سال بعد نیز ادامه پیدا کرد.
نقش خیال روایتگر فرانمایی کودکان از فرش دستباف ایرانی و شامل ۷۲ نقاشی است که برای هر کدام از آثار توضیحی درباره موضوع به تصویر کشیده شده آمده است تا مخاطب با فضای ذهنی کودک آشنا شود.
کتاب نقش خیال، به سفارش مرکز ملی فرش ایران و توسط انتشارات برگ نو چاپ شده است و در بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف عرضه می‌شود.
کتابچه معرفی فرش بیجار
همچنین به مناسبت بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران کتابچه «قالی بیجار» به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد.
در بروشور معرفی فرش منطقه بیجار، پس از معرفی فرهنگ، شرایط جغرافیایی منطقه و بیان ویژگی‌های آن به صنایع دستی، پیشینه قالی بافی و طرح‌های قالی بیجار پرداخته شده است.
در این کتابچه که به همت مرکز ملی فرش ایران در ادامه سلسله کتابهایی با موضوع معرفی فرش مناطق مختلف کشور تهیه شده، با اشاره نقشمایه‌های قالی بیجار به مشخصات فنی، رنگ بندی، مواد اولیه و اندازه‌های قالی بیجار اشاره شده است.
کتاب کارنامه چهارساله
کارنامه عملکرد ۴ ساله مرکز ملی فرش ایران در دولت یازدهم در آستانه بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران منتشر شد.
در این کتابچه گذری فهرست وار بر کارنامه عملکردی نهاد متولی فرش دستباف کشور در طول مدت استقرار دولت یازدهم شده است و حوزه‌های مختلف عملکرد این مرکز به تحریر و تصویر کشیده شده است.
این کتابچه به صورت اجمالی به ارایه فهرستی از تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام شده از سوی مرکز ملی فرش ایران در حوزه‌های مختلفی از جمله آموزش، پژوهش، برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و برون مرزی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، تبلیغات، جشنواره‌های فرش، فرایندهای بهینه سازی تولید و نیز حراست از نام و نشان فرش ایرانی می‌پردازد.
مرکز ملی فرش ایران امیدوار است با تدوین و انتشار این مجموعه، مجالی برای ثبت و ماندگارسازی برخی فعالیتها، نقد و بررسی آنچه رخ داده است و بهره گیری از تجربه‌های پیشین برای بهبود فرایندهای آتی فراهم آید.
این کتابچه با عنوان «آنچه شد؛ نگاهی به کارنامه مرکز ملی فرش ایران در دولت یازدهم ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶» در بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف عرضه می‌شود.
علاقه مندان می‌توانند از یکم تا ۷ شهریور ماه از بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در محل دایمی نمایشگاه‌های تهران از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ بازدید کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×