اخبار فرش ماشینی

کاشان و تولید ۷۰ درصد فرش ماشینی کشور

حتماً تا به حال در خرید فرش ماشینی نام شرکت های تولید کننده زیادی را از کاشان شنیده باشید. شاید تا چند سال قبل شرکت های فرش ماشینی کاشان بیشتر سعی می کردند از راه های موجه یا غیر موجه خود را بیشتر به شرکت های بزرگ کشور نزدیک کنند و بتوانند اجناس خود را با استفاده از نام و آوازه آنها به فروش برسانند اما کم کم شاهد این هستیم که این شرکت ها با برند سازی و تولیدات کیفی امروز بیش از پیش بر روی نام های مستقل خود سرمایه گذاری می کنند و حتی در مواردی خود را از بهترین برندهای کشور نیز برتر می دانند.
شرکت های کاشانی از اوایل دهه گذشته نام و نشان های خود را با الهام از نام شرکت هایی چون فرش ستاره کویر یزد و فرش مشهد انتخاب می کردند. البته برای این کار هم دلایل قانع کننده ای داشتند. اولا اینکه کاشان هم مانند یزد شهری خشک و نزدیک به آب و های کویری است بنابراین نام کویر توجیه داشت همچنین وجود شهر مشهد اردهال در نزدیکی کاشان، استفاده از کلمه مشهد را بلامانع می کرد. این انتخاب نام های مشابه و حتی آرم های تجاری تا جایی پیشرفت که اسامی شرکت های بزرگ به راحتی مشابه سازی و نشان های آنها عینا پیاده میشد و کار تا جایی پیش رفت که حتی شرکت هایی مانند فرش مشهد کاشان و فرش ستاره کویر یزد کاشان !! هم ابداع شد. به هرحال پس از عبور از این برهه همانطور که گفته شد امروز اوضاع بهتر شده است.

این تشابه اسمی موجب شده است تا مشتریانی که به دنبال برندهای مورد نظر خود هستند با مشکلات جدی مواجه شوند. اما امروزه تجار، بنکداران و خریداران نهایی فرش فقط به دنبال نام های گذشته نیستند چرا که تولیدات با کیفیت فرش ماشینی شهرستان کاشان می توانند در بازار به خوبی رقابت کنند. جالب است بدانید امروز در کاشان طبق اظهارات اداره استاندارد این شهرستان بیش از ۱۰۰ تولید کننده فرش ماشینی دارای نشان استاندارد هستند. در زیر آمارهای بیشتری را در مورد صنعت فرش ماشینی کاشان به استحضار میرسانیم:

– اولین مرکز تولید فرش ماشینی در کشور
– سابقه ای نزدیک به ۴۰ سال در تولید فرش ماشینی
– شناخته شدن کاشان به عنوان قطب فرش ماشینی کشور
– اختصاص بیش از ۵۰ درصد ظرفیت صنعتی منطقه کاشان به بافت فرش ماشینی
– قرار گرفتن ۸۰ درصد واحدهای تولید فرش ماشینی کشور در کاشان
– سهم ۶۰ درصدی کاشان در ظرفیت تولیدی فرش ماشینی کشور با تولید سالانه ۶۵ میلیون مترمربع فرش ماشینی
– سهم ۶۵ درصدی کاشان در صادرات فرش ماشینی کشور با صادر نمودن سالانه بیش از ۷ میلیون مترمربع فرش ماشینی با ارزشی بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار
– سهم ۵۰ درصدی کاشان در سرمایه گذاری های صورت گرفته در صنعت فرش ماشینی کشور
– سهم ۶۰ درصدی کاشان در اشتغال صنعت فرش ماشینی کشور، با ایجاد بیش از ۱۳۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم
– دارا بودن بیش از ۷۰۰ واحد تولید فرش ماشینی فعال
در شماره های آتی مجله تلاش می کنیم شرکت های تولید کننده فرش ماشینی کاشان را بیشتر معرفی کنیم تا شما بتوانید با برترین برندهای فرش ماشینی کاشان بیشتر آشنا شوید.

منبع: نشریه جهان فرش- شماره یک- اسفند ۹۱

دانلود رایگان pdf مجله

————————————————————————————

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : الیاف مصنوعی یا الیاف بشر ساخت چیست ؟ 

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×