اخبار نساجی

کارون شور شد؛ کشاورزی خوزستان در خطر

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

افزایش شوری آب رودخانه کارون موجب کاهش ۱۰‌درصدی سطح زیرکشت نیشکر و سایر محصولات و بحرانی شدن وضعیت آب کشاورزی در استان خوزستان شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان اعلام کرده است، سال گذشته شوری آب کارون و اراضی پایین دست باعث کاهش بیش از ۱۰‌درصدی تولید محصول نیشکر شد و ادامه این روند لطمه جبران‌ناپذیری به تولید شکر استان خوزستان وارد می‌کند. نسیم صادقی با بیان اینکه، آستانه تحمل شوری محصول نیشکر فقط ۱.۷ EC است، افزود: در روزهای پایانی سال۹۰ میزان شوری آب سد گتوند حدود ۳.۵ تا ۴ EC بوده که با رهاسازی یک میلیارد متر مکعب آب سد، این میزان به۲.۸ EC رسیده است، اما با حد استاندارد و نرمال فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه، گندم نسبت به شوری ۲.۷ EC تحمل بیشتری نسبت به نیشکر دارد، افزود: سال گذشته شوری آب کارون و اراضی پایین دست بیش از ۱۰‌درصد در کاهش محصول نیشکر تأثیر داشته است و کماکان ادامه این روند باعث افت تولید و کاهش محصول نیشکر می‌شود.همچنین مدیر امور کشت و صنعت‌های نظام صنفی کشاورزی خوزستان از افزایش بی‌سابقه شوری آب کارون خبر داده و اعلام کرد، شوری آب در نهایت باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی در این استان می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×