اخبار نساجی

ژاپن و قزاقستان تولید فلزات کم یاب را توسعه می دهند

ژاپن و قزاقستان تولید فلزات کم یاب را توسعه می دهند

ژاپن و قزاقستان تولید فلزات کم یاب را توسعه می دهند ژاپن و قزاقستان در حال امضای توافق نامه ای هستند که مطابق آن دو کشور مشترکا در زمینه توسعه فلزات کم یاب که کاربرد زیادی در صنایع الکترونیک و خودرو سازی دارند سرمایه گذاری می کنند.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران به نقل از”رویترز”, یوکیو ادانو, وزیر بازرگانی ژاپن مذاکرات متعددی با مقامات دولتی قزاقستان از جمله نورسلطان نظربایوف, رییس جمهوری این کشور برای سرمایه گذاری مشترک در زمینه کشف و استخراج منابع فلزات کم یاب صورت داده. قرار است قراردادی در این زمینه بین شرکت ملی نفت و گاز و فلزات ژاپن و همتایان قزاقستانی به امضا رسد.
به گزارش این خبرگزاری, قیمت بالای فلزات کم یاب صادراتی چین به عنوان دارنده بزرگ ترین منابع فلزات کم یاب در جهان باعث شده تولیدکنندگان باتری و تجهیزات الکترونیکی در ژاپن برای دستیابی به مواد اولیه در سایر نقاط جهان سرمایه گذاری های هنگفتی به عمل آورند.
بر اساس توافقات اولیه صورت گرفته شرکت شیمیایی شین اتسوی ژاپن با احداث یک کارخانه در شما قزاقستان به استخراج و تولید دیسپوزیم, ماده ای که از سنگ معدن اورانیوم به دست می آید و در ساخت موتورهای الکتریکی و خودروهای هیبریدی کاربرد دارد, می پردازد.
این کارخانه تا تابستان امسال کار خود را آغاز کرده و طی سال جاری ۳۰ تن از این فلز به ژاپن ارسال خواهد شد و این رقم در سال آینده به ۵۰ تن خواهد رسید. تقاضای سالانه ژاپن برای عنصر دیسپوزیوم تقریبا ۵۰۰ تن است.
چین به عنوان بزرگ ترین صادرکننده فلزات کم یاب طی سال های اخیر محدودیت هایی بر صادرات این مواد وضع کرده که این محدودیت ها موجب شده قیمت فلزات کم یاب که در صنایع پیشرفته الکترونیک کاربرد زیادی دارد در بازارهای جهانی بالا رود. اتحادیه اروپا, امریکا و ژاپن به علت وضع این محدودیت ها از چین در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×