اخبار نساجی

چه کنیم کولرهای گازی برق کمتری مصرف کنند؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

روزهای داغ تابستانی درحالی از راه رسیده است که بیشتر از ناراحتی از گرما، نگرانی از قبض‌های نجومی برق دغدغه اصلی این روزهای مشترکان است.

در صورت امکان کولرگازی خود را در مسیر باد نصب کنید، زیرا این کار به علت کاهش فشار بر کولر باعث افزایش بازدهی آن و کاهش مصرف انرژی می‎شود. همچنین لازم است هنگام ترک ساختمان در طول روز، سیستم سرمایش را خاموش کنید.
روزهای داغ تابستانی درحالی از راه رسیده است که بیشتر از ناراحتی از گرما، نگرانی از قبض‌های نجومی برق دغدغه اصلی این روزهای مشترکان است.

کولرهای گازی مهمترین بازیگران این روزها در تعیین قیمت قبض‌های برق به شمار می‌روند، این درحالی است که کارشسناسان راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند تاحدودی مصرف برق این کولرها را تعدیل کند.

به همین منظور کافی است در هنگام خرید کولرهایی را انتخاب کنید که دارای برچسب انرژی با درجه A یا B باشد زیرا مصرف برق کمتر و کارایی بیشتری نسبت به سایر کولرها دارند. از سوی دیگر کولرهای گازی باید متناسب با شرایط آب و هوایی مکان زندگی انتخاب شود، استفاده از کولرهای گازی مناطق معتدل در مناطق گرمسیری، ضمن افزایش مصرف انرژی، سرمادهی و عمر کولر بسیار کاهش می‌یابد.

درحالی که به گفته کارشناسان سرویس کولرهای گازی پیش از شروع فصل گرما به کارکرد بهینه آن کمک خواهد کرد، قرار دادن سایه­‌بان برای کندانسور کولرهای گازی محیط خانه را خنک تر و مصرف انرژی را کمتر می‌کند، همچنین کاشتن یک یا چند اصله درخت در نزدیکی کولر گازی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

استفاده بی‎مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ‎های متعدد و … باعث افزایش گرمای محیط و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‎دهد. این درحالی است که کولرهای گازی معمولاً دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. تنظیم دما بر روی دمای مناسب فصل گرما که بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است، که باعث می‎شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به درجه دمای تنظیم شده، کمپرسور کولر به طور خودکار خاموش شود و فقط فن دستگاه کار کند و بنابراین انرژی کمتری مصرف کند.

برای بهینه سازی مصرف برق لازم است توجه کنید کلید بادزن (فن) در کولرهای گازی به شما امکان می‎دهد هنگام شب، از دستگاه فقط برای تهویه استفاده کنید و هزینه برق دستگاه را به میزان زیادی کاهش دهید. همچنین برای جلوگیری از خروج سرما، اطراف پنجره‎ها و درها را با نوارهای درزگیر عایق‎بندی کنید.

در صورت امکان کولرگازی خود را در مسیر باد نصب کنید، زیرا این کار به علت کاهش فشار بر کولر باعث افزایش بازدهی آن و کاهش مصرف انرژی می‎شود. همچنین لازم است هنگام ترک ساختمان در طول روز، سیستم سرمایش را خاموش کنید.

کولرهای گازی هزینه­ برق مصرفی را هفت برابر افزایش می‌دهد.

سازمان بهره‌وری انرژی ایران اعلام کرده است که استفاده از کولرهای گازی تا هفت برابر هزینه برق مصرفی مشترکان را افزایش می‌دهد.

این سازمان با اشاره به نزدیک شدن به فصل تابستان و استفاده مردم از وسائل سرمایشی، نسبت به استفاده غیر بهینه از کولرهای گازی در مناطق معتدل کشور هشدار داد.

بر اساس اعلام سازمان بهره‌وری انرژی ایران، استفاده از کولرهای گازی در مناطق گرم و شرجی از نظر فنی و اقتصادی مناسب است در صورتی که استفاده از این نوع خنک کننده‌ها در مناطق معتدل کشور به دلیل بالا بردن میزان مصرف برق و افزایش هزینه های برق آن، مناسب نیست.

به گزارش ایسنا،توان مصرفی کولر گازی استاندارد، حدود چهار برابر کولرهای آبی است و این امر با توجه به افزایش پلکانی قیمت برق، می تواند بسیار حائز اهمیت باشد و تا هفت برابر موجب افزایش هزینه‌های برق مصرفی شود.

سابا همچنین به مصرف کنندگان پیشنهاد کرده است: به منظور مدیریت هزینه‌های برق مصرفی در تهیه و استفاده از تجهیزات و وسایل سرمایشی به تناسب شرایط جغرافیایی با نوع وسیله سرمایشی انتخابی، تناسب حجم محل با قدرت سرمایش وسایل انتخابی، تهیه و خرید تجهیزات سرمایشی با نشان استاندارد و معتبر و دارای رتبه انرژی بالا و تعمیر و نگهداری به موقع توسط اشخاص مجاز دقت کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×