اخبار نساجی

پیغام پیمانکاران ایرانی به وزارت نفت

 

همزمان با ۳ ساله شدن وقت کشی شرکت CNPC چین در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، پیمانکاران ایرانی خواستار مشارکت در این پروژه مشترک گازی شده و تاکید میکنند با خروج چین امکان اجرای این قرارداد ۵ میلیارد دلاری وجود دارد.

همزمان با رکورد شکنی‌های جدید پیمانکاران ایرانی در طرح توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی در غیاب غولهای گازی جهان، شرکت سی.ان.پی.سی چین هنوز به وقت کشی‌های خود در فاز ۱۱ پارس جنوبی ادامه می‌دهد.
به طوریکه با گذشت نزدیک به سه سال از امضای قرارداد پنج میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران و CNPCI چین، این شرکت آسیایی هنوز عملیات اجرایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را آغاز نکرده است.

بر این اساس رستم قاسمی وزیر نفت مهر ماه سال گذشته در نشستی با مسئولان اجرایی CNPCI چین با تعیین یک برنامه جدید زمان بندی و ارائه اولتیماتوم به این شرکت آسیایی خواستار تسریع در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی شد.

با ارائه این اولتیماتوم CNPCI چین دفتر عملیاتی خود برای توسعه این فاز پارس جنوبی را در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بازگشایی کرد اما با گذشت هشت ماه از اولتیماتوم گازی وزیر نفت، عملیات اجرایی فاز ۱۱ پارس جنوبی هنوز آغاز نشده است.

در حال حاضر پیشرفت مطالعات و برخی از فعالیت‌های جانبی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از پیشرفت ناچیزی برخوردار است و پیمانکار چینی در مقایسه با پیمانکاران ایرانی شاغل در عسلویه از برنامه زمان بندی توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خیلی عقب مانده اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از سوی دیگر سال گذشته شرکت ملی نفت ایران هم در مذاکراتی خواستار جبران تاخیر چینی‌ها در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی شد و حتی گفته می شد در صورت ادامه تاخیرها این شرکت بین‌المللی مشمول جرایمی خواهد شد.

قرارداد این فاز مشترک پارس جنوبی سه سال گذشته با کنار گذاشتن شرکتهایی همچون توتال فرانسه و پتروناس مالزی، برای شتاب در توسعه این میدان مشترک گازی با قطر به چین به ارزش تقریبی پنج میلیارد دلار واگذار شده بود.

آمادگی پیمانکاران ایرانی برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی
امیرسعید نجفی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۶ هزار تن انواع سازه‌های دریایی میادین نفت و گاز ایران در یارد سکوسازی خرمشهر در حال ساخت است، گفت: در حال حاضر ظرفیت های قابل توجه ای برای ساخت سازه های فراساحلی نفت و گاز در داخل کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به خودکفایی کامل ایران در مراحل مختلف طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تاسیسات و سکوهای دریایی نفت و گاز، در پاسخ به این سوال مهر که در صورت تعلیق قرارداد گازی چین در فاز ۱۱ پارس جنوبی امکان ساخت تاسیسات دریایی این پروژه در داخل کشور وجود دارد، تصریح کرد: اخیرا یک یارد جدید سکوسازی در منطقه خرمشهر راه اندازی شده است.

قائم مقام شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر فضای کافی برای ساخت سکو و سازه های دریایی حداقل سه تا چهار فاز جدید پارس جنوبی در این یارد جدید به وجود آمده است، اظهار داشت: همچنین در بخشهای فنی، عملیاتی، مهندسی و دانش فنی هم ظرفیت های قابل توجه ای برای ساخت سکوهای جدید پارس جنوبی ایجاد شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای ساخت سکوهای جدید فاز ۱۱ پارس جنوبی هیچ گونه محدودیتی در داخل کشور وجود ندارد، بیان کرد: در حال حاضر بیش از چهار هزار نفر به طور همزمان مشغول ساخت سازه های مختلف دریایی فازهای مختلف پارس جنوبی هستند.

از سوی دیگر موسی سوری اخیرا در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت توسعه فازهای جدید پارس جنوبی درباره جزئیات اولتیماتوم گازی وزارت نفت به شرکت چینی “سی.ان.پی.سی” در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی در یک بلوک مرزی قرار دارد که وزارت نفت پیشنهاد توسعه ۵۲ ماهه این فاز مشترک گازی را به چینی ها ارائه کرده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با یادآوری اینکه در شرایط فعلی این شرکت چینی مطابق با برنامه زمانبندی تعریف شده در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی عمل نمی کند، تاکید کرد: وزیر نفت فرصت ۳۰ روزه‌ای برای تسریع در فعالیتهای این شرکت آسیایی تعیین کرده است.

وی با اعلام اینکه در یکسال گذشته مذاکرات متعددی بین مسئولان شرکت نفت ایران و “سی.ان.پی.سی” چین در تهران و پکن انجام شده است، اظهار داشت: قطعا اگر چینی‌ها در مدت زمان تعیین شده نسبت به تسریع در اجرای پروژه اقدام نکنند با برگزاری مناقصات مجدد پیمانکاران داخلی جایگزین خواهند شد.

در همین حال رستم قاسمی وزیر نفت درباره تاخیر چندین ماهه شرکت سی ان پی سی چین تاکید کرد: به این شرکت آسیایی برای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی یک ماه وقت دادیم و درصورتی که به طور جدی این پروژه گازی اجرایی نشود قرارداد گازی چینی ها در پارس جنوبی لغو می‌شود.

به گزارش مهر، هدف از طرح‌ توسعه‌ فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی تأمین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد پارس ال ان جی و استحصال میعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا خواهد شد. در این فاز روزانه ۲ میلیارد مترمکعب گاز و ۷۰ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ از میدان‌ پارس‌ جنوبی تولید می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×