اخبار نساجی

پروازهای قطری نرسیده از آسمان ایران بایکوت شدند

 

پروازهای قطری نرسیده از آسمان ایران بایکوت شدند

در حالی که همزمان با اعلام تحریم‌های بین المللی علیه ایران و ممنوعیت فروش هواپیما به ایران، صنایع داخلی تمام تلاش خود را کردند که با استفاده از تجربیات و دانش بومی، هواپیماهای موجود را تعمیر و نگهداری کنند، پائیز سال گذشته اخبار رسیده حکایت از این داشت که هواپیماهای قطری آسمان ایران را تسخیر خواهند کرد.

شفاف:هنوز مدت زمان کوتاهی از انتشار این خبر که پرونده ورودهواپیماهای قطر به مسیرهای پروازی ایران روی می‌زدولت است، نگذشته است که حالا وزیر راه و شهرسازی که پیش از این اعلام کرده بود، برخی از پروازهای داخلی به هواپیمایی قطر واگذار می‌شود و ایران از قط هواپیما خریداری می‌کند، نگذشته که حالا نیکزاد این امر را منتفی دانسته است.

علی نیکزاد که پیش از این درباره پرواز‌های قطری در آسمان ایران گفته بود: «ایرانیان به‌زودی می‌توانند برای برخی از سفرهای داخلی، از هواپیماهای شرکت هواپیمایی قطر استفاده کنند که بهای بلیط این هواپیما‌ها ۲۵ درصد گران‌تر از بلیط هواپیماهای داخلی خواهد بود»، حالا این امر را منتفی دانسته و اعلام کرده است: «وزارت راه و شهرسازی از خرید هواپیما از شرکت هواپیمایی قطر ایرویز منصرف شده و هیچ هواپیمایی از کشور قطر خریداری نخواهد شد.»

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۸ خط هوایی در کشور فعال است، تصریح کرد: «از این تعداد تنها شرکت هواپیمایی هما متعلق به دولت است و بقیه شرکتهای هواپیمایی متعلق بخش خصوصی است.»

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این سخنان در حالی است که پیش از این، نیکزاد گفته بود که ورود شرکت هواپیمایی قطر به پروازهای داخلی به نفع ایران است و با مذاکراتی که با این شرکت قطری انجام شده است تعداد پروازهای این شرکت از ۲۱ پرواز به ایران به ۷۰ پرواز افزایش پیدا می‌کند.

به این ترتیب پرونده پروازهای قطری در ایران که با رسانه‌ای شدنش انتقاد‌های زیادی را برانگیخت، هنوز گشوده نشده توسط وزیر منتفی اعلام شد.

البته این طرح موافقانی نیز داشت و در‌‌ همان روز‌ها، رئیس کمیسیون عمران مجلس با موافقت با این موضوع اعلام کرد که واگذاری بخشی از پروازهای داخلی کشور به شرکت هواپیمایی قطر و ورود هواپیماهای مجهز و مدرن این شرکت به آسمان ایران برای کاهش فشار تحریم‌ها اقدامی مناسب و قابل قبول است.

علی اکیر آقایی گفته بود: باید جزئیات ورود شرکت هواپیمایی قطر به آسمان ایران و انجام پروازهای داخلی بررسی شود، زیرا چگونگی انجام پروازهای این شرکت در آسمان ایران و نحوه تقسیم آن میان شرکت‌های داخلی و همچنین بکارگیری خدمه پروازی موضوع قابل تأملی است.

در هر حال هر چند، ورود پرواز‌های قطری به ایران می‌توانست خبر خوبی برای مسافرانی باشد که مسیر هوایی را به دلیل عدم امنیت انتخاب نمی‌کردند اما تجربه ثابت کرده شرکتهای خارجی بدنبال این هستند پروازهای پرتردد را انجام داده و شب‌ها به کشورشان بازگردند که این به معنای افزایش مسیر پروازی آن‌ها و کاهش مسافر هواپیماهای داخلی است.

از سوی دیگر، براساس ماده ۷ پیمان بین المللی هواپیمایی کشوری که در ۷ دسامبر سال ۱۹۴۴ در شیکاگو به امضاء رسیده است؛ «هریک از کشورهای متعاهد حق خواهند داشت که از صدور اجازه به هواپیمای سایر کشورهای متعاهد که جهت حمل و نقل به مسافر یا پست و یا کالا در مقابل کرایه یا اجرت از یک نقطه به نقطه دیگر در قلمرو خود مبادرت به پرواز می‌کند امتناع نماید و نیز متعهد می‌شوند که داخل هیچ گونه ترتیباتی نشود که ترجیحا چنین حق انحصاری به کشور دیگر یا شرکت هواپیمایی کشور دیگر بدهد و نیز چنین حق انحصاری را از کشور دیگر برای خود تحصیل ننمایند.»

بنابراین تمامی کشورهای متعهد در این پیمان، اصل تقویت صنایع داخلی را از‌‌ همان ابتدا مورد توجه قرار دادند و پروازهای داخلی را در انحصار شرکت‌های هواپیمایی داخلی دانستند. گرچه نمی‌توان از این امر چشم پوشی کرد که مهم‌ترین موضوع در حمل و نقل، ایمنی مسافران و تامین تمامی استانداردهای مورد نیاز یک پرواز است اما در این بین توجه به صنعت هواپیمایی داخلی و تقویت و توسعه هواپیماهای داخلی از جمله موضوعات مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

شاید بهتر باشد دولتی‌ها به جای دست نیاز دراز کردن به سوی خطوط هوایی عربی فکر اساسی برای بهبود و ایمنی خطوط هواپیمایی داخلی کنند.

هر چند با وجود تحریم‌ها این مساله کمی مشکل به نظر می‌رسد اما در هر حال، مطمئنا راه حل
های بهتری برای ایمن سازی خطوط هوایی کشور وجود خواهد داشت.

در هر حال، این خبر برای شرکت‌های ایرانی خبر خوشحال کننده ایست و باید دید قدم بعدی وزارت راه چه خواهد بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×