اخبار فرش ماشینیمقالات نساجی

پارچه ریون چیست ؟

داستان ریون از این قرار است ...

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ریون الیاف نساجی و یا پارچه های ساخته شده از بازسازی سلولز است. اما ما در ایران اصولا پارچه ای را ریون می گویند که حالت کشی دارد و حتی توری. اما داستان ریون از این قرار است:

هزاران سال می گذشت و بشـر هم چنان پارچه های خود را از الیاف طبیعی، می بافت، یعنی از پنبه، پشم، ابریشم و کتان. این ها را الیاف طبیعی می نامند زیرا به همان صورتی که هست از گیاهان، یا از بدن حیوانات و یا از کرم ابریشم در اختیار ما قرار گرفته، مصرف می شوند. سپس در پرتوی دانش انسان توانست که خود نیز الیافی بسازد؛

الیاف ساخته دست بشر یعنی الیافی مصنوعی که اصلاً شباهتی با نخ طبیعی ندارند این اتفاق در حدود سال ۱۸۵۵ میلادی توسط شخصی به اسم “جرج ادمارس” صورت گرفت .

جرج ادمارس – مخترع الیاف مصنوعی ریون
جرج ادمارس – مخترع الیاف مصنوعی ریون

الیاف مصنوعی را از مغز چوب، پـنبه، شیر، زغال سنگ، آب، هوا و مواد بسیاری دیگر تهیه می کنند. برخی از الیاف مصـنوعی به قدری عالی ساخته می شوند که به ظاهر هیچ فرقی با الیاف طبیعی ندارند. در میان این ها از همه معروف تر گویا ریون است که از پنبه یا مغز چوب به دست می آید. البته از مغز چوب، کاغذ هم می سازند، و از پنبه نیز مواد منفجره تهیه می کنند. در تمام گیاهان یک ماده شیمیایی وجود دارد به نام سلولز .

یک دستگاه ریسندگی ویسکوز ریون از سال ۱۹۰۱-min
یک دستگاه ریسندگی ویسکوز ریون از سال ۱۹۰۱

آیا می دانید که پنبه هم سلولز است. سلولز از نظر شیمیایی به شکل مایع غلیظی است که اگر آن را به شیوه‌ خاصی به عمل آورند، نخ و برخی از فرآورده های دیگر از آن به دست می آید. ریون را به اشکالی گوناگون می توان ساخت. یعنی می توان آن را مانند ابریشم، پشم و یا کتان به عمل آورد.

الیاف ویسکوز ریون و مشخصات آنرا بهتر بشناسیم

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

چند نمونه پارچه ریون

پارچه ریون

پارچه ریون

پارچه ریون

پارچه ریون

پارچه ریون

پارچه ریون

پارچه ریون

پارچه ریون

پارچه ریون

پلی استر ; مقایسه خواص و ویژگی ها با الیاف مصنوعی دیگر

 

چون ریون ساخته دست بشر است آن را به هر گونه ای که بخواهد در می آورد، مثلاً کوتاه و پرزدار یا بلند و کشیده مانند رشته ابریشم. از به هم تابیـدن ریون های کوتاه و پرزدار، نخـی شبیه الیاف پشم و کتان، به دست می آید و پارچه هایی که از آن بافته می شوند شکل پارچه های پشمی یا نخی هستند. ولی برای جامه های کشباف و جوراب از«نخ ریون» استفاده می کنند.

نوعی نخ مخصوص و ضـخیم ریون در تهیه‌ ی طناب لاسـتیک اتومبیل و همراه کائوچوی مصنوعی به کار می رود. به هنگام تابیدن یا به عمل آوردن ریون، گاهی الیاف بلند پاره می شوند و یا در هم گیر می کنند. در گذشته، این ها را مواد بی مصرف پنداشته همه را دور می ریختند، ولی بعـداً دریافتند که می توان همین الیاف پاره و به هم گره خورده را با ماشین های پشم ریسی شانه کرد و آن ها را به صورت نخ، ریسـید.

این کشف زمینه ای جدید در صنایع ریون گشود. زیرا نخ هایی که بدین گونه به دست می آیند نرم و پرزدار بوده حالت پارچه های پشمی و یا پشمی بسیار ظریف (فلانل) را پیدا می کنند. از آن پس دیگر چنین مواد را که قبلاً بی مصرف می پنداشتند، عمداً به وجود می آورند تا با ریسیدن آن ها بتوانند نخ برای تهیه‌ پارچه های بسیار مرغوبی فراهم بیاورند.

برای تولید مانتو، دامن، تونیک و لباس های مجلسی تولیدکنندگان به پارچه ای نیاز دارند تا حالت لخت داشته باشد که بهترین گزینه برای دستیابی به این ویژگی پارچه ریون می باشد. تنوع رنگی پارچه ریون به دلیل خاصیت رنگ پذیری بالا بسیار متنوع است اما در بازار ایران رنگ های مشکی، سرمه ای و رنگ بنفش سیر با استقبال بیشتری مواجه است.

 

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید.ببخشید من میخواستم بدونم پارچه ریون کریستال کره که میگن جنسش لیزه؟چطور جنسی داره؟ممنون میشم جواب بدین خیلی واجبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×