اخبار نساجی

همایش فرصتهای سرمایه گذاری ایرانیان در تاجیکستان آغاز به کار کرد

دوشنبه – همایش فرصت های سرمایه گذاری برای آشنایی و آگاهی فعالان بخش صنعت و تجارت ایران با زمینه های کاری در تاجیکستان، روز چهارشنبه در شهر دوشنبه پایتخت این کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، همایش که با حضور چند تن از مسوولان سفارت و فعالان اقتصادی کشورمان و مدیران عامل شرکت های ایرانی و تاجیکی در وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان آغاز شد، تا روز جمعه پنجم اسفند ماه ادامه می یابد.

در مراسم افتتاحیه این همایش که با تلاش بخش های مختلف اقتصاد خارجی و تجارت تاجیکستان و شرکت شهرک های صنعتی ایران بر پا شده است، ‘حمیدالله خان فقیرف’ معاون وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان درباره روند روبه افزایش همکاری ها میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان طی ۲۰ سال استقلال این کشور، گفت: در این مدت بالغ بر ۱۶۰ سند همکاری بین دو کشور امضا شده و ایران بیشتر تعهدات خود را در کشورمان عملی کرده است.

خان فقیرف با بیان اینکه ‘تشکیل چنین نشست هایی سبب توسعه مناسبات اقتصادی میان دو کشور همزبان می شود’ به اجرای چندین پروژه بزرگ عمرانی توسط متخصصان ایرانی در تاجیکستان اشاره کرده گفت: جایگاه ایران در همکاری با تاجیکستان بعد از کشورهای روسیه و چین و در رتبه سوم قرار دارد.

وی با اشاره به قرارداد جدید امضا شده میان ایران و تاجیکستان برای ساخت نیروگاه برق آبی عینی به ظرفیت ۱۳۰ مگاوات، گفت: با تکمیل این پروژه کمبود برق در مناطق مسچاه، عینی و پنجکنت برطرف خواهد شد و مردم این مناطق نیز از برق دائم برخوردار می شوند.

معاون وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاکید کرد: وجود هفت درصد اراضی هموار و قوانین سهل و آسان در تاجیکستان می تواند زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی از جمله ایرانی ها را برای توسعه فعالیت های اقتصادی در این کشور فراهم کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

** ایران در نزدیکی شهر دوشنبه شهرک صنعتی می سازد

‘دادرجان ظاهرف’ مسوول بخش روابط بین الملل وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان نیز در آغاز این همایش گفت: تاجیکستان قصد دارد با بهره گیری از شرکت های ایرانی، یک شهرک صنعتی به مساحت ۱۰۰ هکتار در ۹ کیلومتری شهر دوشنبه احداث کند که ایجاد آن و احداث واحدهای صنعتی برای حداقل ۲۲ هزار تاجیک فرصت شغلی ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ شرکت ایرانی در مناطق مختلف تاجیکستان در بخش های کشاورزی، غذایی و صنعتی فعالیت می کنند، افزود: حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال های اخیر بین ۱۰ تا ۵۰ درصد رشد یافته و برگزاری این گونه همایش ها می تواند نقش موثرتری در افزایش مجدد این ارقام داشته باشد.

در پیام ‘علی اصغر شعردوست’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان که توسط ‘عباس بیانی’ کارشناس اقتصادی این سفارتخانه خوانده شد، با اشاره به مشترک فرهنگی و تاریخی دو کشور آمده است: مناسبات فارغ از تغییر و تحولات داخلی همواره رو به گسترش و پیشرفت بوده و هیچگاه دچار خلل و نقصان نشده زیرا از ماهیتی بر مراودات برادرانه برخوردار بوده است.

شعردوست در پیام خود افزود سطح همکاری ها را نسبت به گذشته بسیار متفاوت دانست و افزود: هم اکنون همکاری ها در همه ابعاد و بخش ها دارای وضعیت منحصر بفرد و در عالی ترین سطح قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سفرهای متعدد روسای جمهور دو کشور به کشورهای یکدیگر کمتر در عرف دیپلماتیک سابقه داشته است، نوشت: در راستای توسعه روابط و همکاری ها در حوزه های مختلف بیش از ۱۶۳ سند همکاری در بخش های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین دو کشور به امضا رسیده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×