اخبار نساجی

نیازی به ایجاد شهرک‌های جدید صنعتی نیست / اجبار در سرمایه گذاری مردود است

 

نیازی به ایجاد شهرک‌های جدید صنعتی نیست / اجبار در سرمایه گذاری مردود است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیازی به توسعه و ایجاد شهرک های جدید صنعتی وجود ندارد گفت: مجبور کردن برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی، فرجام خوبی ندارد.

به گزارش مهر، محمدرضا نعمت زاده در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل سابق و جدید سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با اشاره به نقش صنایع کوچک در توسعه اقتصادی کشور گفت: با توجه به میزان اشتغال زایی و ایجاد سرمایه گذاری که صنایع کوچک محقق می کنند باید توجه ویژه ای به این بخش شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل سابق و جدید سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ضمن تقدیر از تلاش ها و اقدامات انجام شده پیشین با اشاره به جایگاهی که شهرک ها در توسعه اقتصادی کشور دارند تصریح کرد: ضرورت بسترسازی و ایجاد شرایط لازم برای حضور سرمایه گذاران در شهرک های صنعتی از موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

وی با بیان اینکه برای حضور بدون دغدغه سرمایه گذار در شهرک های صنعتی باید زمینه ها و زیرساخت های مناسب را فراهم کرد افزود: ارائه خدمات و سرویس دهی ارزان می تواند در جذب سرمایه گذاران موثر باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نعمت زاده با انتقاد از اینکه در حال حاضر قوانین به صورتی وضع شده است که سرمایه گذار را برای فعالیت مجبور به حضور در شهرک های صنعتی می کند تاکید کرد: تجربه نشان داده است هر جا اجبار در کار بوده به فرجام خوبی نرسیده است، از اینرو نباید سرمایه گذار را مجبور به سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی کنیم بلکه می توان با ایجاد زیرساخت های لازم آنان را با رغبت تشویق و جذب این موضوع کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اجبار در سرمایه گذاری را مردود دانست و گفت: آزادی عمل از پیش شرط هایی است که در سرمایه گذاری و اقتصاد آزاد بسیار حائز اهمیت است. وی در ادامه با اشاره به اهمیت صنایع کوچک در پیشبرد برنامه های صنعتی و اقتصادی کشور تصریح کرد: این صنایع نقش بسزایی در ایجاد سرمایه گذاری و اشتغال زایی دارند و در پویایی و تحرک بخش خصوصی موثرند.

وی رشد و پرورش صنایع کوچک را خواستار شد و از مسئولان سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی خواست تا در این زمینه با برنامه ریزی دقیق و هدفمند گام بردارند. نعمت زاده با بیان اینکه در حال حاضر نیاز به توسعه تعداد و ایجاد شهرک های جدید احساس نمی شود اظهار داشت: اهتمام بر روی ظرفیت ها و توانمندی های موجود و توسعه آنها ضرورتی است که هم اکنون باید به آن توجه کرد ضمن اینکه در کنار این موضوع می توان به توسعه شهرک های تحقیقاتی، علمی و با فناوری نوین نیز بیشتر دقت کرد.

نعمت زاده همچنین با اشاره به ضرورت کیفی سازی شهرک های صنعتی کشور افزود: ایجاد زیربناهای لازم در زمینه تاسیسات، تصفیه خانه ها، فاضلاب ها، فضای سبز و دیگر موارد همه از جمله موضوعاتی است که باید بیش از گذشته به آن پرداخت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خروج شهرک های صنعتی را از روش سنتی مورد اشاره قرار داد و گفت: تمرکز بر روی ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه، واحدهای پایلوت و طراحی و مراکز فناوری اطلاعات (IT) در داخل شهرک ها از ضروریاتی است که توجه بیشتر مسئولان را می طلبد.

همچنین در ادامه این مراسم، مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ضمن تشریح برخی اقدامات خود، هر تحولی را در حوزه مسئولیت پذیری سرآغاز توسعه و پیشرفت دانست. فخراله مولایی گفت: اجرای قانون واگذاری شهرک ها و نواحی صنعتی، مطالعه و مبادله تفاهم نامه برای ایجاد شهرک های مرزی مشترک، ایجاد مشوق های لازم به منظور ایجاد صنوف تولیدی در شهرک های صنعتی و … را از مهم ترین اقداماتی ذکر کرد که برای اولین بار از سوی این سازمان به اجرا در آمد.

مدیرعامل جدید سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی نیز با بیان اینکه توسعه شهرک های صنعتی از مهم ترین اهدافی است که به آن توجه خواهیم کرد از وزیر خواست تا در زمینه برخی مشکلات این سازمان، حمایت های لازم را به عمل آورد.

سیدمحمدعلی سید ابریشمی، خروج سازمان از مبحث خصوصی سازی، حل مسائل مربوط به ۳۰۰ شرکت صنعتی آماده واگذاری به بخش خصوصی، تفکیک شفاف وظایف سازمان، وزارتخانه و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها در بحث صنایع کوچک و صنوف تولیدی، کمک به بیش از ۱۰ هزار طرح صنعتی کوچک نیمه تمام، تقویت صندوق ضمانت از سرمایه گذاری صنایع کوچک و … را از مواردی برشمرد که نیازمند حمایت از سوی وزارتخانه است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×