اخبار نساجی

نوسانات بازار ارز لوازم خانگی را هدف گرفت

 

نوسانات بازار ارز لوازم خانگی را هدف گرفت

بازار لوازم خانگی این روزها بی سابقه ترین نابسامانی را در وضعیت قیمت های خود پشت سر می گذارد. نه تنها بسیاری از کالاها افزایش قیمتی تا حدود ۳۵ درصد داشته اند بلکه به خاطر وضعیت بی ثبات نرخ ارز بسیاری از شرکت ها فروش خود را متوقف کرده اند.

همراهان نیوز: در آذر و دی ماه سال جاری و پیشتر از افزایش نجومی نرخ دلار، بسیاری از شرکت های واردکننده و تولیدکننده لوازم خانگی از افزایش قیمت محصولات خود خبر داده بودند، اما با افزایش ناگهانی نرخ دلار و دیگر ارزها قیمت بیشتر اقلام لوازم خانگی با برندهایی چون بوش ، فیلیپس ، کارچر و بسیاری دیگر… روندی صعودی به خود گرفت. هر چند که نباید بسته شدن امکان ارسال کالا از مسیر امارات ( دبی ) به ایران را نیز نادیده گرفت چرا که مطمئنا این امر تاثیر قابل ملاحظه ای بر قیمت کالاهای وارداتی داشته است.

فروش لوازم خانگی با دلار!

تحلیلگران بازار لوازم خانگی معتقدند که نوسانات نرخ ارز و افزایش تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران موجب بروز مشکلات بسیاری برای اعضای این صنف شده است. بر همین اساس کشور در بخش کالاهای وارداتی با مشکلات فراوانی مواجه است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مثلا از بازار لوازم خانگی خبر می رسد که نمایندگی های محصولاتی چون ال جی و یا سامسونگ به بهانه تغییر قیمت کالاهایشان،یا از فروش کالاهای خود سر بازمی زنند و یا اجناسشان را با دریافت دلار در اختیار متقاضیان قرار می دهند چرا که معتقدند با التهاباتی که در بازار ارز وجود دارد اگر کالای خود را بفروشند باید کالای جدید را با ارز گرانتر بخرند.

براساس دیدگاه کارشناسان نبود ابزارهای مالی و سرمایه‌ای در بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار، مشکلات تولیدکنندگان داخلی را در رابطه با کالاهایی چون لوازم خانگی دو چندان کرده است.

نوید ایزدپناه،عضو هیات مدیره شورای گاز و لوازم خانگی می گوید: یکی از مشکلات موجود در شرایط فعلی، واردات مواد اولیه از کشورهای خارجی است؛ چراکه با مشکلات به وجود آمده برای نقل و انتقالات ارزی و گشایش ال سی، خرید مواد اولیه از طریق واسطه‌ها انجام شده و به موجب آن، قیمت تولید افزایش و محصولات با قیمت‌های بالاتر وارد بازار می‌شوند. البته بخش زیادی از این فشارها، بر دوش مصرف‌کنندگان است و در نهایت قدرت خرید مصرف‌کننده کاهش می‌یابد.

وی می افزاید: محصولات داخلی توانایی رقابت در بازارهای جهانی را دارند و دولتمردان با حمایت از تولیدکنندگان و اعمال سیاست‌های مالی و سرمایه‌ای می‌توانند مشکلات مصرف‌کننده و تولیدکننده ایرانی را برطرف کنند.

متاسفانه با اعمال تحریم‌ها، امکان تامین مواد اولیه مرغوب دشوار شده و به موجب آن سهم بازار صادرات ما از چهل به ده درصد تقلیل یافته است این در حالی است که ترکیه به عنوان بزرگترین رقیب ایران در بازارهای جهانی، به دلیل داشتن ابزارهای مالی و سرمایه‌ای با نرخ بهره ۲ درصد وارد بازارهای جهانی شده و توانسته سهم قابل توجهی از بازارهای هدف را از آن خود کند.

ارز دولتی نیامد ناچار به افزایش قیمت هستیم

به رغم گذشت چند هفته از اعلام برنامه دولت و بانک مرکزی برای تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومانی به واردات کالاهای اساسی، جمعی از تشکل‌ها از نرسیدن ارز با نرخ مرجع برای واردات رسمی خبر می‌دهند و به همین بهانه، افزایش قیمت محصولات خود را قابل توجیه می‌دانند. فعالان اقتصادی در عین حال ساز و کار تخصیص ارز با نرخ مرجع را نامشخص می‌دانند و نسبت به برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص سهمیه‌بندی ارز با نرخ مرجع هم ابراز نگرانی می‌کنند.

همزمان با تشدید نوسانات ارزی در دو ماه گذشته، دولت از برخورد تعزیراتی با وارد‌کنندگانی که به بهانه افزایش نرخ ارز، اقدام به افزایش قیمت محصولات در بازار داخل می‌کنند خبر داده بود و با تخلف خواندن هرگونه افزایش قیمت به این بهانه، به متخلفان هشدار داد. از سوی دیگر، برای جبران هزینه‌های افزایش یافته واردکنندگان در پی این نوسانات، بانک مرکزی اعلام کرد به وارد‌کنندگان رسمی ارز ۱۲۲۶ تومانی می‌دهد، تا دیگر بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات در داخل وجود نداشته باشد.

با این اوصاف اما برخی تشکل‌ها از نرسیدن ارز ۱۲۲۶ تومانی خبر می‌دهند و تصریح می‌کنند اگر دولت برنامه خود برای تخصیص ارز با نرخ مرجع را عملی نکند، آنها ناگزیر از افزایش قیمت محصولات خواهند بود همچنان‌که از بازار خبر می‌‌رسد در برخی کالاهای اساسی وارداتی از جمله لوازم خانگی، شاهد افزایش حداقل ۱۰ درصدی قیمت‌ها هستیم.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت ها

آن طور که رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی می‌گوید: قیمت لوازم خانگی در هفته های گذشته افزایش ۱۰ درصدی داشته است. محمد طحان‌پور در تشریح علل این افزایش قیمت متذکر می شود: تولیدکنندگان از عملکرد بانک مرکزی در ارائه ارز دولتی گله‌مند هستند؛ زیرا به اذعان واردکنندگان، ارز ۱۲۲۶ تومانی به دست آنها نمی‌رسد و این امر بر افزایش قیمت کالاهای وارداتی در بازار داخل اثرگذار بوده است، زیرا آنها باید ارز را با قیمت بازار آزاد تهیه کنند.

پیشتر در واکنش به افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود تا زمانی که ارز مورد نیاز واردکنندگان با نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومان تامین می‌شود، افزایش قیمت توجیهی ندارد و با اجحاف‌کنندگان کالای مصرفی و روزانه مردم برخورد خواهد شد.

مهدی غضنفری تصریح کرده بود که بانک مرکزی به تعهدات خود عمل می‌کند؛ سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی گشت های خود را از اول اسفند ماه آغاز می کنند و اگر همان طور که بانک مرکزی قول داده، به طور مستمر تامین ارز واردکنندگان صورت گیرد، هیچ مشکلی به نام بی‌نظمی در بازار ارز نخواهیم داشت.

این در حالی است که برخلاف وعده و وعیدهای آقای وزیر همچنان اوضاع و احوال نگران کننده ای بر بازار لوازم خانگی حاکم است و براساس آنچه رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی خبر داده از آذرماه سال گذشته تا کنون قیمت لوازم خانگی ۳۰ درصد افزایش یافته است و این بازار هم مانند بازار سکه هر روز در حال بالا رفتن قیمت های خود است

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×