اخبار فرش ماشینی

صادرات غیرنفتی ایران به ۱۸.۶ میلیارد دلار رسید

آمار ۱۱ ماهه سال جاری صادرات غیرنفتی نشان می‌دهد که این صادرات بدون احتساب میعانات گازی از نظر ارزشی ۱۱ درصد و با احتساب میعانات گازی از نظر ارزش چهار درصد رشد داشته است. در مورد واردات هم می‌توان به کاهش چهار درصدی ارزشی و افزایش ۱۸ درصدی وزنی واردات طی این مدت اشاره کرد. همچنین بر این اساس در این مدت میزان صادرات چمدانی ایران نیز چهار درصد کاهش یافته است. ‏

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این مدت میزان صادرات غیرنفتی کشور بدون احتساب میعانات گازی ۱۸ میلیارد و ۶۰۹ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش یافته است. وزن این میزان صادرات غیرنفتی نیز ۴۰ میلیون و ۹۶۹ هزار تن بوده که از این نظر ۳۸ درصد رشد داشته است. ‏
بر این اساس، در مدت یاد شده صادرات غیرنفتی کشورمان با احتساب میعانات گازی به ۲۲ میلیارد و ۵۲۴ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴.۸ درصد رشد نشان می‌دهد.
همچنین وزن صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به ۴۸ میلیون و ۵۲۱ هزار تن رسیده که در مقایسه با سال قبل ۳۳.۴ درصد رشد داشته است.

کاهش ارزشی واردات
بر این اساس واردات کشورمان در یازده ماهه سال جاری در مجموع به ۴۹ میلیارد و ۱۳۶ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۸ درصد کاهش یافته است.
وزن این میزان کالای وارداتی در یازده ماهه سال جاری نیز ۴۷ میلیون و ۳۱۷ هزار تن بوده از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۸.۵ درصد افزایش داشت.

اقلام عمده صادراتی ‏
در یازده ماهه سال جاری سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی، عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود. سهم این کالا از صادرات غیرنفتی کشورمان در مدت یاد شده ۹۰۸ میلیون دلار بود و ۴.۸۸ درصد از کل صادرات غیرنفتی به این کالا اختصاص داشت.
پسته تازه یا خشک‌کرده در جایگاه دوم قرار گرفت و با ۸۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به میزان ۴.۵۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد. پلی‌اتیلن گرید فیلم با ۸۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار سومین کالای عمده صادراتی کشورمان بود که صادرات این کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۱۱۵ درصدی همراه بود.
جایگاه بعدی نیز به پروپان مایع شده اختصاص دارد که سهم این کالا از صادرات غیرنفتی در این مدت به ۸۰۹ میلیون دلار رسید.
متانول در جایگاه پنجم قرار گرفت و حجم صادرات این کالا به ۵۲۵ میلیون دلار رسید. +بوتان مایع شده نیز با ۴۷۷ میلیون دلار در رتبه ششم قرار گرفت.
دیگر اقلام عمده صادراتی نیز در مدت یاد شده به ترتیب شامل فرش و سایر کف‌پوش‌های نسجی با ۴۲۹ میلیون دلار، پاراکسیلن با ۴۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، کاتود و قطعات کاتود از مس تصفیه شده با ۴۰۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار و سنگ آهن به‌هم فشرده نشده با ۳۸۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.

اقلام یاد شده ۱۰ قلم کالای عمده صادراتی کشورمان را در یازده ماهه سال جاری تشکیل می‌دهند و در مجموع بیش از ۳۲ درصد از کل ارزش صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده‌اند.

کاهش ارزشی صادرات چمدانی ‏
مرزنشینان در یازده ماهه سال جاری در مجموع ۴۲ میلیون دلار انواع کالا به روش تجارت چمدانی صادر کردند که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴.۴۶ درصد کاهش داشت.
وزن صادرات از محل تجارت چمدانی نیز در این مدت به ۳۵ هزار و ۶۰۰ تن رسید که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۶.۹۴ درصد افزایش همراه بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

* عمده‌ترین خریداران کالای ایرانی ‏
در یازده ماهه سال جاری عراق با واردات سه میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار انواع کالای ایرانی عمده‌ترین واردکننده کالا از ایران بود.
در این مدت ۱۹.۶۴ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به کشور عراق اختصاص داشت. چینی‌ها با خرید دو میلیارد و ۶۶۹ میلیون دلار انواع کالای ایرانی، دومین کشور بزرگ واردکننده کالا از ایران بودند.
سهم چین از کل صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به ۱۴.۳۷ درصد رسید. امارات متحده عربی با دو میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفت و تنها ۱۲.۹۷ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به این کشور اختصاص یافت. بر اساس این گزارش، هند با یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون دلار و افغانستان با ۸۷۶ میلیون و ۴۸۰ هزار رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

* اقلام عمده وارداتی
در یازده ماهه سال جاری بنزین عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان بود و با اختصاص ۹ درصد از کل ارزش واردات و ۱۶.۱۳ درصد از وزن جایگاه نخست را به خود اختصاص داد.
شمش از آهن و فولاد غیرممزوج با ۳.۷۲ درصد سهم ارزشی و ۸.۲ درصد سهم وزنی در جایگاه دوم قرار گرفت و گندم با ۲.۲۷ درصد سهم ارزشی و ۹.۳ درصد سهم وزنی رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

* کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران ‏
براساس این گزارش دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران در مدت یاد شده امارات متحده عربی ۲۹.۴۲ درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد و به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده کالا به ایران رتبه نخست را در میان سایر کشورها به خود اختصاص داد.

آلمان با اختصاص ۸.۴۶ درصد سهم ارزشی رتبه دوم را به خود اختصاص داد و کشور چین نیز با ۸.۳۲ درصد سهم در رتبه سوم جای گرفت. کشورهای کره و سوئیس نیز به ترتیب ۶.۲۷ درصد و ۳.۸۵ درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند و در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×