اخبار نساجی

منسوجات تولیدی استان زنجان موقعیت مناسبی برای منطقه ایجاد کرده است

 

منسوجات

 

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: منسوجات تولیدی موقعیت مناسبی از لحاظ اقتصادی و اشتغال برای استان ایجاد کرده است.

 علی کلانتری گفت: سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی دارای مزایای بسیاری است و این صنعت ارزش افزوده به نسبت بالایی را تولید می‌کند و نسبت به سرمایه‌گذاری که در آن می‌شود اشتغال نسبتا بالایی را ایجاد می‌کند و در صورت تمرکز بر صادرات ارزآوری بسیار مطلوبی دارد و همین مزایا سبب شده است که اکثر کشورهای در حال توسعه که اکثرا فاقد منابع معدنی و نفت و گازی هستند، جهت ارتقاء و رونق اقتصاد خود به این صنعت گرایش پیدا کنند.

 این مسئول ادامه داد: کشور ترکیه درآمد چند ده میلیاردی دلاری از پوشاک، منسوجات و تولیدات چرم دارد که بی‌شک این صنعت سهم عمده‌ای در قرار گرفتن این کشور بین ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا دارد و کشورهای توسعه‌یافته و در حال‌توسعه‌ای همچو ویتنام، چین و هند نیز هر کدام بهره‌های بسیاری از سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌برند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خاطرنشان کرد: قبل از تشدید تحریم‌ها و بر اساس سرمایه‌گذاری‌های انجام شده موجود سرانه سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی به‌طور متوسط ۳۰۰ میلیون ریال بوده و این در حالی است که در سایر صنایع از جمله خودرو و فولاد این شاخص بالای ۱۰۰۰ میلیون ریال بوده است و در حال حاضر صرفا بر اساس سال‌های ۹۲و ۹۳ سرانه ایجاد یک شغل در صنایع استان ۲۸۵۰ میلیون ریال بوده که این رقم در صنعت نساجی استان ۱۷۵۰ میلیون ریال است.

 این مسئول با اشاره به میزان بالای اشتغال‌زایی این صنعت یادآور شد: در کشور به طور مستقیم ۳۵۰ هزار نفر اشتغال در صنعت نساجی ایجاد شده و این میزان اشتغال با احتساب موارد غیرمستقیم به یک میلیون نفر نیز می‌رسد و این در حالی است که صادرات نساجی و پوشاک کشور به یک میلیارد دلار هم نمی‌رسد. صنعت نساجی جزو صنایع کاربردی است که سرانه ایجاد اشتغال در حدود ۲۰ هزار دلار برای هر نفر است.

 کلانتری در رابطه با وضعیت نساجی کشور تصریح کرد: بنا به آمار وزارت صنعت ،معدن و تجارت در حدود ده هزار واحد دارای مجوز در زمینه تولید انواع محصولات نساجی، پوشاک و چرم فعالیت دارند که از نظر تعداد واحدهای صنعتی ۱۱ درصد این واحدها را تشکیل می‌دهند که این واحدها مجموع سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد ریالی را شامل می‌شود و در حدود ۳۵۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم را در کشور ایجاد کرده است

 معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در رابطه با وضعیت نساجی استان خاطر نشان کرد: استان زنجان به عنوان قطب صنایع نساجی در کشور مطرح است و در زمینه تکنولوژی مورد استفاده،پس از استان اصفهان در رتبه دوم کشور قرار دارد. گروه نساجی و پوشاک استان در حدود ۸۰واحد فعال با اشتغال‌زایی بیش از ۵ هزار نفر را شامل می‌شود و از این تعداد واحدهای فعال ،۱۱ واحد در حوزه چرمو کفش و ۳۱ واحد در حوزه پوشاک و ۴۰ واحد در حوزه تولید انواع منسوج دسته‌بندی می‌شود.

 وی افزود: تولیدات متنوع این صنعت شامل انواع نخ با سیستم ریسندگی الیاف کوتاه و بلند، فرش، پارچه، پرده پارچه‌ای، پارچه فاستونی و برخی تولیدات دیگر که موقعیت و مزیت مناسبی برای استان فراهم آورده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×