اخبار فرش ماشینی

معیارهای بسترساز زیبایی فرش ایرانی

زیبایی فرش ایرانی ::‌ آدمی همواره زیبایی را ستوده است و زیبایی های طبیعت را برای خود به عنوان الگو جهت ساخت انواع زیبایی هنری استفاده کرده است. در این رهگذر او به معیارها و ملاکهایی دست پیدا کرده که الهام بخش او در آفرینش آثار هنری و ساخته هایش بوده است.

فرش دستباف ایران همواره به عنوان هنری ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی مطرح بوده است. با توجه به زیبایی طرح ، رنگ و بافت، فرش دستباف زینت بخش فضای زندگی است.

معیارهای زیبایی فرش ایرانی منطبق با معیارهای زیبایی در سایر هنرها به ویژه هنرهای سنتی می باشد. مهمترین عوامل بسترساززیبایی فرش ایرانی شامل، رعایت تناسبات متن و حاشیه، تناسبات نگاره ها با یکدیگر، تناسبات نگاره ها با متن، رنگ و به کارگیری به جا از رنگ به ویژه هارمونی و هماهنگی رنگ و نظم (که مهمترین نمونه آن نظم خطی در فرش است )ریتم، تقارن، ارزش خطوط در طراحی.

زمینه های تاریخی علم زیبایی

دائره المعارف آمریکانا، زیبایی شناسی را چنین تعریف می کند: علم شناخت زیبایی و هنر.

معیارهای بسترساز زیبایی فرش ایرانی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در تاریخ بشری پیشگامان علم زیبایی یونانی ها بوده اند. سقراط افلاطون، ارسطو در باب زیبایی و معیار های زیبایی و مسائل مرتبط با زیبایی اظهار نظر کرده اند. زیبایی شناسی از ریشه یونانی استتیکا نشات گرفته که در یونانی به معنای حساسیت آمده است. و در عربی به نام علم جمال یا علم استسحان شناخته شده است. هر مکتب و هر فیلسوفی نگاهی بخصوص به زیبایی دارد. از مطالعه تحقیقاتی که در این باره انجام شده می توان دریافت که عده ایی زیبایی شناسی را فلسفه هنر دانسته و عده ایی دیگر آن را فلسفه زیبایی.

«زیبایی شناسی که در عربی «علم جمال » گفته می شود، نظام و دیدگاهی فلسفی است که در باره معنی و تعریف زیبایی، ذهنی یا عینی بودن آن، فلسفه زیبایی و امروزه فلسفه هنر در تاریخ تمدن بشر و بالاخره نقش و ارتباط شناخت زیبایی با هنر و دیگر دستاوردهای ذوقی بشر گفتگو می کند. پس هر مکتب فلسفی و هر فیلسسوف بزرگی، نگاهی مخصوص به زیبایی دارد.

ذهن گرایان ( ایدالیست ها ) به نحوی زیبایی شناسی را تحلیل می کنند که ماده گرایان( ماتریالیست ها ) خلاف آن را می گویند.  از این قبیل، برخی زیبایی شناسی را قسمتی مهم از هر دستگاه ( سیستم ) فلسفی می دانند , یعنی هر دستگاه فلسفی موظف است زیبایی و هنر را به نحوی مناسب با دیگر ارکان فلسفی خود تفسیر و تحلیل کند، حالا چه منشا زیبایی را خارجی و عینی یا ذهنی و پنداری بداند. بر همین اساس برای زیبایی شناسی ادوار تاریخی مشخصی را تعیین کرده اند…

مشاهده متن کامل مقاله…

رضا الهامی ( کارشناسی فرش و دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه شاهد )

دکتر مهدی پوررضاییان (عضو هیئت علمی دانشگاه هنر دانشگاه شاهد )

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : نقشه های فرش ماشینی چگونه طراحی می شوند؟

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×