اخبار نساجی

متوسط قیمت جهانی نفت امسال به ۱۰۶ دلار می رسد

 

متوسط قیمت جهانی نفت امسال به 106 دلار می رسد

خبرگزاری فارس: اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد تولید نفت اوپک در سال ۲۰۱۲ حدود ۴۹۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و متوسط قیمت نفت برنت به ۱۰۶ دلار در هر بشکه برسد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه اینترنتی پروفی فارکس، بهای نفت در ماه فوریه با افزایش همراه بود و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت و نفت برنت به ترتیب ۹ و ۱۰ دلار افزایش قیمت را تجربه کردند.

تحولات ژئوپولوتیک از فوریه سال گذشته، زمانی که جنگ داخلی در لیبی در گرفت تا کنون اصلی ترین عوامل در شکل دهی به قیمت های بازار نفت بوده اند.  از آن زمان تا کنون بسیاری از شرکت های نفتی اعلام کرده اند که حجم تولید خود را کاهش می دهند. عرضه نفت لیبی کم کم در حال بازگشت به حجم قبل از حوادث سال گذشته است. اما بروز اختلال در صادرات نفت ایران در نتیجه تحریم های غرب، از ماه ژانویه اصلی ترین تاثیر را بر بازار نفت گذاشته است.

در پی شکست گفتگوها بین سودان جنوبی و سودان، سودان جنوبی ۹۰ درصد از تولید نفت خود را در اواخر ژانویه به حالت تعلیق درآورد. دو کشور هنوز نتوانسته اند به توافقی در خصوص قیمت های ترانزیت نفت دست یابند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، کل حجم کاهش تولید نفت سودان و سودان جنوبی در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. بر این اساس حجم کل تولید روزانه نفت یمن نیز ۱۸۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۲، و ۲۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۳ خواهد بود، در حالی که پیش از بروز بحران در یمن، تولید روزانه نفت این کشور ۲۶۰ هزار بشکه بود.

در سوریه به دلیل آسیب دیدن خط لوله اصلی انتقال نفت این کشور، مشکلات تولید و صادرات نفت افزایش یافته است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده که تولید روزانه نفت سوریه به کمتر از ۲۶۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۲ کاهش یابد. صنعت نفت سوریه سال آینده را به ترمیم تجهیزات تولید و صدور نفت خود اختصاص خواهد داد و تولید نفت خود را به ۳۶۰ هزار بشکه در روز خواهد رساند. اما تحولات در سودان، یمن و سوریه نسبت به حوادث سال گذشته لیبی تاثیر کمتری بر بازار جهانی نفت داشته اند. مسئله مهم تر تنش بر سر موضوع هسته ای ایران است.

گزارش ۶ مارس اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که افزایش جهانی مصرف نفت خام موجب افزایش تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک خواهد شد. مصرف جهانی روزانه سوخت های مایع ۱.۱  میلیون بشکه در سال ۲۰۱۲  و ۱.۴ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۳ افزایش را تجربه خواهد کرد. تولید نفت کشورهای غیر عضو نیز حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۲ و حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۳ افزایش خواهد یافت.

این گزارش حاکی است، مصرف جهانی روزانه سوخت های مایع در سال ۲۰۱۱ حدود ۸۰۰ هزار بشکه افزایش داشته است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد مصرف روزانه سوخت های مایع در جهان در دو سال آینده رشدی سریع یافته و به ۸۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۲ و ۹۰.۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۳ برسد. چین، کشورهای خوار میانه، آمریکای مرکزی و آفریقای جنوبی، بزرگترین مصرف کنندگان نفت امسال خواهند بود.

بر اساس این گزارش، اعضای اوپک حجم تولید روزانه خود را در سال ۲۰۱۲،  ۴۹۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۳، ۵۶۰ هزار بشکه بالا خواهند برد. در این پیش بینی تحریم نفتی ایران لحاظ نشده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین با تجدید نظر در پیش بینی قبلی خود ارزیابی رقم پیش بینی شده برای افزایش بهای نفت را بالا برد. بطور مثال، در این گزارش پیش بینی افزایش بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت از ۱۰۰ دلار در هر بشکه به ۱۰۶ دلار افزایش یافته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×