اخبار نساجی

متوسط شاخص بهره وری نیروی کار باید به ۳.۵ درصد برسد

 

تهران – رییس شورای ملی رقابت اعلام کرد: رشد متوسط شاخص بهره وری نیروی کار در کشور در حالی ۱.۹ درصد برآورد شده که بر اساس سند چشم انداز، این رقم باید ۳.۵ درصد باشد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از دبیرخانه جایزه ملی بهره وری، ‘جمشید پژویان ‘ که در مراسم سومین دوره نظام ارزیابی ملی بهره وری و تقدیر از ۸۰ بنگاه فعال و بهره ور اقتصادی سخن می گفت، افزود: متاسفانه شاخص های بهره وری بنگاه ها در کشور استاندارد نیست و پایین بودن بهره وری نیروی کار، یکی از چالش های عمده اقتصاد امروز کشور است، به طوری که آخرین آمار از ساعت کار مفید در بنگاه ها، به طور متوسط، بیانگر یک ساعت کار مفید روزانه است.

به اعتقاد این اقتصاددان، بنگاه ها برای بهره ور شدن نیازمند دستیابی به شاخص هایی چون کوچک سازی و سبک سازی سازمان، بهره گیری از مدیران برتر (هسته دانا در یک بنگاه اقتصادی)، بهره گیری از نیروهای خبره و نخبه (شبکه توانا در یک بنگاه اقتصادی) و اجرای سیاست های موثر در رشد و بالندگی هستند.

رییس شورای ملی رقابت همچنین در باره فعالیت های این شورا گفت: شورا کنترل کننده عواملی چون بازارهای انحصاری است که موجب ایجاد اخلال در عملکرد بازار رقابتی می شود.

‘غلامرضا مصباحی مقدم’ نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم که با هدف شناسایی و معرفی سازمان‌های موفق در کسب حداقل شاخص‌های بهره‌وری در چهار سطح «متعهد به چشم‌انداز، همگام با چشم‌انداز، پیشرو در چشم‌انداز و سازمان بهره‌ور» برگزار شد، از در دستور کار بودن تصویب قانون نظام بهره وری خبر داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تاکید کرد: بهره وری یکی از محورهای اصلی تحول اقتصادی در کشور است که تامین بخش عظیمی از ثروت جامعه به تحقق آن بستگی دارد.

مصباحی مقدم با تصریح بر این که بهره وری یک بنگاه اقتصادی به معنای بازدهی بیشتر آن بنگاه بدون هزینه کرد بیشتر است، تصریح کرد: یکی از ریشه های بهره ور نبودن بنگاه های اقتصادی ما به سیستم آموزش عالی بر می گردد، چرا که در این سیستم به رغم سرمایه گذاری برای نیروی انسانی، آن طور که باید، به بهره وری در رشته های تحصیلی نرسیده ایم.

این نماینده مجلس با بیان این که، ما اکنون نیازمند اصلاحات در مدل ها و روش های نظام تولید با هدف ارتقاء شاخص های بهره وری و کاهش هزینه های تولید هستیم، افزود: یکی از مهمترین مثال هایی که می توان برای بهره ور نبودن اقتصاد ایران زد، این است که برای مثال نرخ مصرف حامل های انرژی در کشور ما، سه برابر میانگین جهانی است.

در این مراسم همچنین ‘سردار مجید بکایی’ جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز تعریف ساده بهره وری را چگونگی انجام درست کارها ذکر و اعلام کرد: یکی از بزرگترین کارهای وزارت دفاع، قرار دادن یک ماهواره در مدار با امکانات بسیار کم است و این خود یکی از مدل های بهره وری است.

به گفته وی، کشور توسعه یافته ای چون کره جنوبی، سه ماهواره به فضا پرتاب کرد که هیچ کدام در مدار قرار نگرفت، اما ایران برای پرتاب سه ماهواره، فقط ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد و هر سه آنها در مدار قرار گرفتند.

وی در عین حال یکی از عوامل عدم رشد شاخص بهره وری را نادرست بودن روش های دستیابی به ارزش افزوده خواند و تصریح کرد: بنگاه ها باید بتوانند دانش فنی در زمینه کاری خود را تولید کنند، زیرا ما برای ارتقاء بهره وری به نظام سنجش بهره وری نیازمندیم.

یادآور می شود: در این مراسم وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان دستگاه اجرایی برتر شناخته شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×