اخبار فرش ماشینی

ماشین سازان بزرگ اروپایی در بحران

با سرایت بحران جهانی به حوزه ساخت ماشین آلات نساجی و همچنین افزایش رقابت در این حوزه از بازار، تولیدکنندگان بزرگ و معتبر اروپایی سال سختی را در پیش رو خواهند داشت. در همین راستا ۲ شرکت بزرگ سازنده ماشین آلات نساجی آلمانی و سوئیسی که در بازار ایران رقابت سختی در حوزه فروش ماشین آلات نخ BCF داشتند از ابتدای سال جاری دچار تغییرات بسیار اساسی و بنیادینی شدند که ادامه فعالیت آنها را با سوالات متعددی همراه خواهد نمود.

۱.    شرکت تولید ماشین آلات نساجی سوئیس تکس (SwissTex) در آستانه تعطیلی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر زوریخ  http://www.cdt.ch/، شرکت سوئیس تکس که در زمینه ساخت ماشین آلات نساجی تولید نخ BCF در شهر وینترهور (Winterthur) در نزدیکی زوریخ فعال است در روز ۱۵ مارس ۲۰۱۲ (۲۵ اسفند ۱۳۹۰) ۸۰ نفر از ۹۱ کارمند شاغل در محل کارخانه خود را اخراج نمود.
بر طبق اطلاعیه ای که آقای آندره لینرت مدیرعامل شرکت سوئیس تکس در وب سایت رسمی این شرکت (www.swisstex.ch) قرار داده است

–    رقابت شدید قیمتی در بازارهای جهانی و عدم توانایی در تطبیق با نیازهای بازار
–    افت مداوم ارزش فرانک سوئیس در مقابل ارزهای رایج جهانی نظیر دلار و یورو
–    و همچنین تاخیر بسیار زیاد در تحویل و اجرای دو پروژه تولید نخ BCF
مهمترین دلایل ایجاد بحران مالی گسترده در این شرکت عنوان شده است.

به همین جهت مدیران این شرکت توانایی اداره کارخانه و تداوم ساخت ماشین آلات تولید نخ BCF با شرایط فعلی را از دست داده و با اخراج قسمت اعظم پرسنل این شرکت (و حتی گروهی از مدیران ارشد آن) سعی در حفظ و بقا این نام تجاری تا روشن شدن وضعیت را دارند.
هرچند که بر طبق این اطلاعیه هیئت مدیره این شرکت با همکاری مسئولان دولتی و منطقه ای خود را ملزم نموده تا مشکلات ایجاد شده برای کارمندان اسبق این شرکت را به حداقل برسانند، اما در این اطلاعیه هیچگونه اشاره ای به وضعیت مشتریان و خریداران فعلی ماشین آلات این شرکت و نحوه ادامه خدمات رسانی به آنان نشده است.

تاریخچه فعالیت شرکت سوئیس تکس:
شرکت ریتر سوئیس که به ساخت خطوط ریسندگی الیاف کوتاه (پنبه ای) مشهور می باشد از سال ۱۹۳۱ با تولید ماشین آلات کشش-پیچش و تابندگی نخهای فیلامنتی زیرمجموعه ای جهت فعالیت در مورد نخهای فیلامنتی مصنوعی تاسیس نمود. در همین راستا این شرکت در سال ۱۹۹۲ با خرید شرکت اتوماتیک ماشینن بائو آلمان قدم در راه ساخت خطوط تولید نخهای فیلامنتی از جمله نخ BCF گذاشت و در ادامه در سال ۱۹۹۹ اولین ماشین تولید نخ BCF مدل Pathfinder را به بازار عرضه نمود.
پس از گذشت چندین سال شرکت ریتر به دلیل ماهیت متفاوت فعالیت این زیرمجموعه با تولیدات اصلی گروه و عدم سوددهی مناسب، این بخش را در دسامبر سال ۲۰۰۶ به گروه سرمایه گذاری آلمانی باواریا اینداستری کاپیتال واگذار نمود و از آن تاریخ به بعد این شرکت فعالیت خود را تحت نام جدید سوئیس تکس در زمینه ساخت ماشین آلات تولید نخهای فیلامنتی صنعتی و BCF ادامه داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

علاوه بر این هرچند که گروه صنعتی ریتر با خرید شرکت ارنست اسکراگ (Ernest Scragg) واقع در لانگ لی (Langley) انگلستان در سال ۱۹۸۲ و خرید شرکت ICBT واقع در والنس (Valence) فرانسه در سال ۲۰۰۰ تولید ماشین آلات تکسچرایزینگ و تابندگی را نیز به فعالیت زیرمجموعه نخهای فیلامنتی خود اضافه نموده بود، اما پس از چندین سال و تغییر نگرش مدیران گروه ریتر نسبت به زیرمجموعه نخهای فیلامنتی خود، شرکت ICBT فرانسه که دارای سابقه طولانی در زمینه تولید ماشین آلات تابندگی تحت نامهای Verdol و ARCT بود نیز در سال ۲۰۰۶ به شرکت کو-مارتین (Co-Martin) فرانسه واگذار گردید (همزمان با واگذاری بخش ماشین آلات BCF به شرکت آلمانی) و از آن پس این بخش نیز تحت نام RITM فعالیت خود را ادامه داد. این فعالیت تا سال ۲۰۱۰ کم و بیش ادامه داشت تا اینکه شرکت سوئیس تکس جهت کامل نمودن مجموعه ماشین آلات قابل عرضه خود مجدداً این شرکت سابقاً همکار خود در گروه ریتر را تحت مالکیت خود در آورد و نام آنرا به سوئیس تکس فرانسه تغییر داد.

البته لازم به ذکر است که در اطلاعیه جدید مدیرعامل شرکت سوئیس تکس اشاره ای به وضعیت کارمندان شاغل در فرانسه نشده است و احتمالاً در صورت تصمیم بر ادامه فعالیت آن، مجدداً کنترل این شرکت با سابقه فرانسوی که در طی ۸۰ سال سابقه فعالیت خود ۶ بار تغییر نام و مالکیت داده مجدداً به یک شرکت فرانسوی واگذار خواهد شد.

۲.    انتقال تدریجی قسمت ماشین آلات نساجی گروه اورلیکون به چین

گروه صنعتی اورلیکون (Oerlikon) به عنوان بزرگترین سازنده ماشین آلات نساجی جهان که با نام های تجاری نظیر بارمگ (Barmag)، نئومگ (Neumag)، فولکمن (Volkmann)، اشلافهورث (Schlafhorst)، هبرلاین (Heberlein)، تمکو (Temco) و … در سطح جهان شناخته می شود تصمیم گرفته است که فعالیتهای خود را به تدریج از اروپا به سمت آسیا سوق دهد، به همین دلیل بنا به تصمیم هیئت مدیره این شرکت در قدم اول مقر دفتر مدیریت و فرماندهی قسمت ساخت ماشین آلات نساجی این گروه از ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی از سوئیس و آلمان به شانگهای چین منتقل گردید و برای اولین بار یک مدیر آسیایی اهل سنگاپور (آقای وون) جایگزین مدیریت آلمانی (آقای توماس باباکان) گردید.

گروه صنعتی اورلیکون سوئیس علاوه بر صنعت نساجی در صنایع مختلفی از جمله صنایع فضایی، روکش دهی، سیستم های تولید خلا، سیستم های انتقال نیرو و … نیز فعال می باشد و شهرت و سابقه ۱۰۰ ساله ای در این صنایع دارد. این گروه از سال ۲۰۰۷ با خرید شرکتهای ساخت ماشین آلات نساجی فعالیت خود را در این حوزه نیز گسترش داد و خود را به بزرگترین سازنده این ماشین آلات در سطح جهان تبدیل کرد.

(البته لازم به ذکر است که اکثر شرکتهای مذکور در سال ۲۰۰۰ توسط شرکت زائورر خریداری شده بودند و سپس گروه اورلیکون مالکیت شرکت زائورر و به طبع آن کل زیرمجموعه ها را در اختیار گرفت)
همچنین بنا به تصمیم هیئت مدیره به منظور کاهش هزینه ها، بخش ساخت ماشین آلات نساجی این شرکت که از ۵ زیرمجموعه اصلی به نامهای:

–    اورلیکون بارمگ – ساخت ماشین آلات تولید نخهای فیلامنتی و تکسچرایزینگ از سال ۱۹۲۲،
–    اورلیکون نئومگ – ساخت ماشین آلات تولید الیاف استیپل و نخ BCF از سال ۱۹۴۸،
–    اورلیکون زائورر (فولکمن، آلما، ملکو) – ساخت ماشین آلات تابندگی و گلدوزی از سال ۱۹۴۶،
–    اورلیکون اشلافهورث (زینسر) – ساخت ماشین آلات تابندگی، ریسندگی رینگ و چرخانه ای (OE) از سال ۱۹۱۴،
–    اولیکون تکستایل کامپوننت (قطعات نساجی) – تولید قطعات ماشین آلات نساجی از قبیل کاتس، آپرون ( آکوتکس و دایتکس)، حسگرهای پارگی و کنترل کیفی نخ (فایبرویژن)، جتها و قطعات سرامیکی مختلف تکسچرایزینگ (هبرلاین)، دیسکهای پلی یورتان و قطعات تسکچرایزینگ (تمکو)، رینگ، شیطانک و قطعات ریسندگی (تکس پارتس)،
تشکیل شده بود به سه قسمت کاهش یافت:
–    اورلیکون الیاف مصنوعی (بارمگ و نئومگ)
–    اورلیکون الیاف طبیعی (زائورر و اشلافهورث)
–    اورلیکون قطعات نساجی (بدون تغییر نسبت به ساختار قبلی)

همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از ۴۵% از کارکنان این شرکت در کشورهای آسیایی (عمدتاً چین و هند) در حال کار هستند، تا انتهای سال ۲۰۱۲ نزدیک به نیمی از مدیران این شرکت که هم اکنون در کشورهای اروپایی می باشند به دفتر شانگهای منتقل خواهند شد و بر طبق برنامه به تدریج فعالیت تولید ماشین آلات نساجی نیز به سمت کشورهای آسیایی انتقال خواهد یافت.

در حال حاضر بیش از ۷۰% فروش این شرکت مربوط به کشورهای آسیایی می باشد و بدین منظور در آینده ای نزدیک فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی (R&D) این گروه نیز به تدریج به سمت کشورهای آسیایی سوق پیدا خواهد کرد.
البته پیش از این نیز در ماه آگوست سال ۲۰۱۱ میلادی با توجه به ماهیت متفاوت قسمت منسوجات بی بافت شرکت نئوماگ و عدم سوددهی این شرکت، گروه صنعتی اورلیکون که از سال ۲۰۰۴ با خرید شرکتهایی نظیر M&J Fibertech دانمارک، Fehrer اطریش، FOR و Octir ایتالیا اقدام به تاسیس زیرمجموعه عرضه خطوط منسوجات بی بافت در شرکت نئوماگ نموده بود کلیه فعالیتهای این قسمت را به شرکت Zhengzhou Hi-Tech Nonwoven چین واگذار نمود و از این حوزه از بازار کاملاً خارج گردید.

لازم به ذکر است که تا قبل از سال ۲۰۰۰ هر دو شرکت بارمگ و نئومگ در بسیاری از زمینه ها از جمله ساخت ماشین آلات تولید نخ BCF، تولید الیاف استیپل، تولید نخهای فیلامنتی POY/FDY و … رقیب یکدیگر محسوب می شدند، اما پس از اینکه شرکت زائورر مالکیت آنها را در اختیار گرفت حوزه فعالیت تولید نخهای فیلامنتی بطور کامل به شرکت بارمگ و ساخت ماشین آلات تولید نخ BCF و الیاف استیپل به شرکت نئومگ واگذار گردید. البته با تغییر ساختار گروه اورلیکون می توان گفت که در حال حاضر هر دوی این شرکتها در یک مجموعه ادغام شده اند.

در این مطلب سعی شده است تا با مروری بر تاریخچه فعالیت شرکتهای ساخت ماشین آلات تولید نخ BCF جدیدترین اخبار منتشر شده توسط وب سایت رسمی این شرکتها در اختیار خوانندگان محترم قرار گیرد. البته متاسفانه با جستجوی اینترنتی اخبار جدیدی از آخرین وضعیت رقیب کوچکتر اما با سابقه تر ایتالیایی آنها (شرکت MAE/Moroder) یافت نشد ولی احتمالاً در شماره های آینده به بررسی وضعیت این شرکت خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است که از ابتدای دهه ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۵ میلادی شرکت Plantex در حوزه بازار نخ BCF ایران بسیار فعال بود، اما پس از آن به دلیل بحرانهای اقتصادی شرکت MAE فعالیت این زیرمجموعه خود را تعطیل نموده و آنرا به زیرمجموعه دیگر خود به نام شرکت Moroder منتقل نمود و از آن پس تا به امروز این شرکت اقدام به عرضه ماشین آلات در کشورهای مختلف از جمله ایران نموده است.

نویسنده : یاشار زندی
SINA Trading Co.
Isfahan – IRAN

گروه اورلیکون / swiss tex / سوئیس تکس / ماشین آلات نساجی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×