اخبار فرش ماشینی

ماشینی شدن و دلالان ؛ موانع پیش‌روی بافندگان فرش ایلام

فرش ایلام ::‌ نماینده بافندگان فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته استان ایلام توسعه صنعت فرش را نیازمند حمایت دولتی در زمینه‌های مختلف دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، «یاسر بابایی» در اولین “گردهمایی ذینفعان و فعالان حوزه فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته استان ایلام” اظهار کرد: در فعالیت یک ساله خوشه صنعتی فرش و گلیم که با کمک جهاد دانشگاهی و شرکت شهرک‌های صنعتی و همکاری کمیته امداد، بهزیستی و شرکت فرش در بخش تولید برگزار شد، شاهد روند توسعه‌ای مناسبی در این دو حوزه بوده‌ایم.

نماینده بافندگان فرش و گلیم نقش برجسته استان ایلام، ساماندهی حوزه فرش را لازمه‌ی حمایت‌های دولتی از خوشه صنعتی دانست و گفت: افتتاح دفتر عاملیت فروش به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده چرخه تولید و فروش فرش نیاز به حمایت‌های دولتی دارد، بدین‌صورت که بخشنامه‌ای نیاز است تا تمام فروش‌ها از طریق دفتر عاملیت فروش انجام گیرد.

وی همچنین بر حمایت مسئولان از دفتر عاملیت فروش برای شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی تاکید کرد و افزود: بافندگان و حتی کارگاه‌های تولیدی به خاطر هزینه‌های بالای رفت و آمد و اسکان، قادر به شرکت در جشنواره‌های خارجی با وجود سودآوری زیاد ندارند که تقاضا می‌شود در جشنواره اخیر که در کشور آلمان برگزار خواهد شد، بافندگان را حمایت کنید.

‌بابایی، تولیدات بافندگان را نیازمند حمایت رسانه‌های سمعی بصری بخصوص صدا و سیمای مرکز ایلام دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر برندسازی نیازمند تبلیغ و ترویج محصولات بافته شده در حوزه فرش و گلیم به صورت رایگان هستیم، اگر دولت این وظیفه را بر عهده رسانه قرار دهد، کمک بزرگی در زمینه تجاری‌سازی این صنعت انجام خواهد شد.

نماینده بافندگان فرش و گلیم نقش‌برجسته ایلام تصریح کرد‌: با توجه به اینکه بزودی مهران تبدیل به منطقه آزاد تجاری می‌شود، نیازمند همکاری مدیریت استان در خصوص واگذاری دفتر فروش جهت توسعه صنعت فرش و گلیم هستیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان ایلام: حق‌الزحمه‌ی بافندگان گلیم نقش‌برجسته ناچیز است

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان ایلام گفت: بافندگان گلیم نقش برجسته بعد از بافت طرح مورد نظر در یک یا دو ماه حق‌الزحمه‌ی ناچیزی دریافت می‌کند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: بافندگان گلیم نقش برجسته ایلام با وجود اینکه هر ساله موفق به کسب عناوین برتر کشوری در حوزه بافت کیفی شده‌اند، امنیت شغلی ندارند.

به گزارش‌ ایسنا‌، منطقه ایلام، «علی‌اصغر احمدی» دراولین “گردهمایی ذینفعان و فعالان فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته استان ایلام” اظهار کرد: مشکلات گلیم نقش برجسته کمتر از حوزه فرش است، چون زمان بافت آن و تبدیل شدن آن به پول برای بافنده زمان کمتری طول می‌کشد و از طرفی دسترسی به مواد اولیه آن آسان‌تر است.

وی با بیان اینکه بعد از مشخص شدن قدمت ۲۰۰ ساله بافت گلیم در استان ایلام از سال ۶۸ سعی در احیاء این صنعت دستی صورت گرفته است، گفت: تحول و توسعه در صنعت گلیم نقش برجسته به حدی بوده است که محصولات تولیدی به کشورهای خارجی عرضه می‌شود.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام ادامه داد: دلیل عقب‌افتادگی این صنعت به دلیل خلأها و چالش‌های شناسایی شده است که ایجاد مشکل کرده است.

وی گفت: یکی از این موارد عدم امنیت شغلی بافندگان است. این افراد با وجود اینکه از سال ۷۱ تاکنون صاحب مقام‌های برتر در جشنواره‌های متعدد کشوری بوده‌اند، اما از طرفی‌ بعد از بافت طرح مورد نظر طی یک یا دو ماه حق‌الزحمه‌ی ناچیزی دریافت می‌کنند.

احمدی با اشاره به این که بافندگان دغدغه بیمه دارند، چون میزان حق بیمه پرداختی توسط آنان با درآمدشان نمی‌خواند‌، ادامه داد: خوشه صنعتی باید به عنوان یک نهاد حاکمیتی اعتباراتی را در اختیار کمیته فرش استان قرار دهد تا با برطرف کردن بخشی از مشکلات، در راه تحول و توسعه آن گام برداشت.

‌ماشینی شدن و دلالان؛ موانع پیش‌روی بافندگان فرش در ایلام

‌مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌(ره) استان ایلام ماشینی شدن و سودجویی‌های خطرناک را عوامل ضربه خوردن فرش دستبافت عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، «علی‌حسین احمدی» در اولین گردهمایی فعالان و ذینفعان عرصه فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته استان ایلام که با همت جهاد دانشگاهی ایلام و شرکت شهرک‌های صنعتی برگزار شد، اظهار کرد: فرش پازلیک دستاورد زحمت خانواده‌های ایرانی است که نباید اجازه داد به راحتی به غنیمت برده شود، به همین جهت باید همه‌ی متولیان و مسئولان از این صنعت صیانت کرده و راه‌های توسعه و رشد آن را فراهم کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام با بیان این که صنعت ماشینی شدن و سودجویی‌های خطرناک به حوزه فرش ضربه زده است، ادامه داد: برای حفظ اصالت واقعی این صنعت در مقابل هجوم سودجویان باید برنامه‌ریزی پایدار انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور بین ۹ تا ۱۰ میلیون نفر از طریق بافت فرش معیشت خود را می‌گذرانند، تصریح کرد: مسئولان باید از ظرفیت‌های موجود استان برای رشد و توسعه کمی و کیفی صنعت فرش به عنوان ظرفیت بالقوه استفاده کنند، چرا که توجه به این شاخه تولیدی توان حذف بیکاری و بهبود معیشیت مردم استان را دارد.

احمدی خاطر‌نشان کرد: تاثیرگذاری نقش فرش در اقتصاد با تغییر طرح بافت خانه به خانواده محسوس‌تر است و از طرفی اگر بتوان با فرهنگ‌سازی بافت را از زنانه بودن به زنانه _ مردانه شدن تغییر دهیم، محصول تولید شده خانوادگی خواهد بود و اشتغال رونق می‌گیرد.

وی اضافه کرد: باید به تولید فرش مناطق جغرافیایی دیگر کشور که موجب بنیه اقتصادی خانواده شده است، توجه کرد و تولید فرش استان را که از هنر، ذوق و ظرفیت بافندگان ناشی می‌شود، به حد بالایی رساند، البته بافت ایلام با توجه به کیفیت و شهرت ملی که دارد، نیاز به نقشه بومی به عنوان مهر تاییدی برای تولید آن به نام استان ایلام دارد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام فرش را به لحاظ سودآوری اولین صنعت بعد از نفت و مشتقات آن دانست و گفت: باید دلالان از پروسه صنعت فرش خارج شوند، چرا که این گروه توجهی به توسعه، ارتقاء کیفی و سودآوری بافندگان ندارد و فقط منفعت خود را طلب می‌کنند.

وی بر نقش برجسته‌ی فرش در توسعه استان اشاره و تصریح کرد: کمیته امداد خود را متولی فرش تولیدی استان نمی‌داند و با هدف تامین اقتصاد خانواده‌های تحت پوشش خود، برطرف کردن بیکاری، استحکام اقتصاد کشور و تحکیم و تعالی فرهنگ استان به این عرصه ورود پیدا کرده است.

احمدی به سرمایه‌گذاری ۴ میلیونی کمیته امداد در جهت پردازش مدل کاری صنعت فرش و تدوین آن در ۶ محور اشاره کرد و گفت: تدوین برنامه هدفمند و هوشمندانه، آموزش و مهارت‌آموزی، ایجاد نظام پشتیبان، نظام حمایتی فنی، نظام پایش تکوینی و نظام بازاریابی و فروش محصول محورهای اجرایی کمیته امداد در جهت احیاء، تحرک و پویایی فرش بوده است که با این محورها بافنده از تولید تا فروش هیچ‌گونه دغدغه‌ای از لحاظ تامین مواد اولیه، طرح، سلامت جسمی و فروش محصول نخواهد داشت.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام بر آشنایی بیشتر بافندگان با سلایق خریداران و سرمایه‌گذاران تاکید کرد و گفت: شبکه بازاریابی باید فعال باشد تا سود فروش به ذینفعان برسد.

وی در پایان یادآور شد: صنعت فرش نیازمند نگاه فرهنگی مثبت و موثر است و باید دیدگاه مردان را نسبت به اینکه این هنر کار زنانه است را در راستای تولید بیشتر با کمترین زمان و هزینه، تغییر داد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×