اخبار فرش ماشینی

ماراتن تاراج چینی‌ها به قالی اصفهان رسید

زنانی که سل گرفتند و سرفه‌هایشان بوی نای کارگاه‌های نمور قالیبافی را می‌داد هم هرگز تصور نمی‌کردند یک شبه هنرشان به تاراج برود و شبی بعد همان هنر باکیفیتی نازل وارد بازارهای شهرشان گردد.

تصور اینکه زنان جوان بسیاری جوانی‌شان را با تار و پود فرش‌های دستبافی گره زده‌اند که آوازه آن جهانی را فراگرفته، اما الحق‌والانصاف کار سخت و دشواری است.

زنانی که سل گرفتند و سرفه‌هایشان بوی نای کارگاه‌های نمور قالیبافی را می‌داد هم هرگز تصور نمی‌کردند یک شبه هنرشان به تاراج برود و شبی بعد همان هنر باکیفیتی نازل وارد بازارهای شهرشان گردد و گلوی بازار فرش را آنچنان بفشارد که بیماری سل نتوانسته بود راه نفس بافندگان جوان را تنگ کند.

فروشندگان فرش اصفهان می‌گویند روزها در بازار دست روی دست می‌گذارند و اضمحلال هنری اصیل و تماشایی را به تماشا می‌نشینند که حالا دارد در برابر کپی‌برداری مکرر شرقی‌ترین متحد سیاسی ایران جان می‌دهد.

*فروش به یک چهارم رسیده است

رسول اعتباری یکی از فروشندگان فرش در بازار میدان امام در اینباره به خبرنگار خبرگزاری فارس در اصفهان گفت: پیش از این در هفته حداقل یک یا دو تخته فرش یا قالیچه دستباف می‌فروختیم، اما حالا دیگر شاید در ماه هم یک تخته فرش نفروشیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی اظهار کرد: توریست و فرش اصفهان مانند ماهی و آب به هم دیگر وابستگی دارند و اگر توریست به اصفهان نیاید، صنعت فرش دستباف اصفهان هم از بین می‌رود.

ملیحه محمدپور، یکی از اساتید نقشه‌کشی فرش اصفهان نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: تنوع نقش و رنگ نقشه‌های فرش دستباف اصفهان تا یک دهه قبل آنچنان زیاد بود که از بسیاری از شهرهای دیگر هم از اصفهان نقشه تهیه می‌کردند، اما حالا دیگر بازار نقشه‌کشی هم کساد شده است.

*ثبت جهانی فرش اصفهان را نجات می‌دهد

اما برخی از مسئولان اقتصادی استان اصفهان، ثبت جهانی این هنر را یکی از راهکارهای برون‌رفت از بحران کسادی بازار فرش اصفهان می‌دانند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این زمینه ادامه داد: براساس معاهده لیسبون مطابق با قوانین بین‌المللی، فرش دستباف اصفهان در ژنو به ثبت جهانی رسید و همین موضوع توانست تأثیر بسزایی در معرفی بیش از پیش این فرش به جهان داشته باشد.

مظفر انصاری با اشاره به کیفیت طرح و نقشه‌های بی‌نظیر فرش‌های ایرانی افزود: با ثبت جهانی فرش دستباف اصفهان امکان هرگونه کپی‌برداری از این طرح غیرممکن می‌گردد.

وی از ثبت جهانی فرش‌های نائین و کاشان که از بهترین فرش‌های دنیا هستند در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

حال هرچند که کیفیت فرش‌های دستباف اصفهان با فرش‌های چینی فاصله‌ای نجومی دارد، اما از این واقعیت نمی‌توان گذشت که اختلاف قیمت نجومی آن هم در استقبال از این نوع فرش بی‌تأثیر نخواهد بود و این در حالی است که اختلاف قیمت و کیفیت فرش دستباف چینی تا پیش از چاره‌جویی مسئولان به همین جا ختم نشد و سبب بی‌اعتباری بازار این کالای ارزشمند هم شد.

عصاچی نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان هم با تأیید این موضوع گفت: چینی‌ها از فرش اصفهان کپی‌برداری و فرش‌های بی‌کیفیت چینی را به نام فرش اصفهان به خریداران عرضه می‌کردند و همین موضوع سبب کاهش صادرات فرش، تعطیلی کارگاه‌های فرش‌بافی و بدبینی خارجی‌ها به فرش اصفهان به دلیل نامرغوبی فرش چینی شده بود، موضوعی که در کنار آن باید تحریم‌های اقتصادی را هم در نظر گرفت.

به گزارش فارس، حالا بازار فرش دستباف اصفهان آنچنان دچار کساد شده که قالیچه‌هایی که سال گذشته به قیمت ۷ تا ۸ میلیون در بازار فروش می‌رفت حالا به زیر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم کاهش‌یافته و باز هم فروش نمی‌رود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×