اخبار نساجی

مؤسسه تامسون رویترز اعلام کرد: اقتصاددان برجسته ایرانی در صف دریافت جایزه نوبل

 

مؤسسه تامسون رویترز اعلام کرد: اقتصاددان برجسته ایرانی در صف دریافت جایزه نوبل

مؤسسه تامسون رویترز گزینه‌های احتمالی کسب جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۳ را اعلام کرد که در این میان نام اقتصاد‌دادن برجسته ایرانی محمد‌هاشم پسران نیز وجود دارد.

به گزارش فارس و به نقل از سایت رسمی مؤسسه تامسون رویترز که گزینه‌های احتمالی جایزه نوبل در رشته‌های مختلف را پیش‌بینی کرده است در رشته اقتصاد نام ۸ اقتصاددان برتر دنیا به چشم می‌خورد.

به گزارش فارس، جاشوآ انگریس استاد اقتصاد دانشگاه ماساچوست، دیوید کارد استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا برکلی الن کروگر استاد اقتصاد دانشگاه پریستون آمریکا به دلیل تحقیقاتشان در زمینه اقتصاد خرد تجربی، سردیوید هنری استاد اقتصاد دانشگاه آکسفورد انگلستان، محمد‌هاشم پسران استاد اقتصاد و همچنین دارای کرسی جان‌الیوت در اقتصاد از دانشگاه کالیفرنیای جنوی در لس‌آنجلس آمریکا و همچنین استاد دانشگاه کمبریج انگلستان و پیتر فیلیپس استاد دانشگاه و استاد آمار از دانشگاه یل آمریکا به دلیل تحقیقاتشان در زمینه معیارهای اقتصادسنجی در سری زمانی، سام پلتز‌من استاد اقتصاد از دانشگاه شیکاگو آمریکا و ریچارد پاسنر سخنگوی ارشد دانشگاه شیکاگو و دانشکده حقوق این دانشگاه از آمریکا به دلیل تحقیقاتشان در زمینه تئوری تنظیم اقتصاد گزینه های پیشنهادی این موسسه برای کسب نوبل اقتصاد هستند.

به گزارش فارس، بسیاری از کارشناسان، محمد هاشم پسران را تنها بخت کسب نوبل اقتصاد می‌دانند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی شاخص‌ترین اقتصاددان ایرانی است که سال‌های زیادی در دانشگاه کمبریج به تدریس، تحقیق و پژوهش مشغول بوده است.

بنابراین گزارش، دکتر محمد‌هاشم پسران که فروردین سال ۱۳۲۵ در شیراز متولد شده پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در دبیرستان نمازی شیراز در پاییز ۱۳۴۳ با اخذ بورسیه از بانک مرکزی ایران به دانشگاه سالفورد در منچستر انگلیس رفت، تا حسابدار شود. پسران چهار سال بعد در رشته ریاضیات پیشرفته که ترکیبی از دروس ریاضیات، اقتصاد و آمار بود، مدرک لیسانس خود را دریافت کرد و با حمایت دکتر خداداد فرمانفرمائیان بلافاصله تحصیلات تکمیلی خود را در انگلستان و این بار در دانشگاه کمبریج پی گرفت. پسران در سال‌های ۱۳۴۸ و ۱۳۴۹ در بخشی از دوران تحصیل دوره دکترا در کمبریج به عنوان دانشجوی میهمان به دانشگاه هاروارد رفت. این اقتصاددان ایرانی در خردادماه ۱۳۵۱ موفق به اخذ مدرک دکترای اقتصاد شد و به ایران بازگشت تا برای انجام تعهداتش به بانک مرکزی چند سالی در مقام مشاور بانک مرکزی و سپس به عنوان ریاست مرکز تحقیقات این نهاد فعالیت کند. پس از آن پسران دوباره راهی کمبریج شد تا این بار در مقام استادی کرسی اقتصاد این دانشگاه را در اختیار بگیرد. او که سال گذشته از دانشگاه کمبریج بازنشسته شد اکنون فعالیت‌های آکادمیک خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس‌آنجلس ادامه می‌دهد. علاوه بر این هاشم‌ پسران به همراه جمعی دیگر از اقتصاددانان ایرانی هر ساله کنفرانس اقتصاد ایران را برپا می‌کند که در آن به بررسی مسائل اقتصاد ایران می‌پردازد. این استاد اقتصادسنجی با زیر نظر گرفتن وضعیت اقتصاد ایران حرف‌های گفتنی زیادی در این موضوع دارد. او که برخاسته از مکتب کمبریج و اقتصاد کینزی است به نظام اقتصاد آزاد اعتقاد دارد اما دخالت محدود دولت در زمان بحران را جایز می‌شمارد. او از مدافعان حذف یارانه‌هاست اما معتقد است این کار باید در یک مرحله انجام می‌گرفت تا امروز مشکل اجرا یا عدم اجرای فاز دوم این برنامه خود مساله‌ساز نشود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×