اخبار نساجی

کالاهای چینی دیگر در آمارهای امارات ثبت نمی‌شوند

 

کالاهای چینی دیگر در آمارهای امارات ثبت نمی‌شوند

کارنامه تجاری ایران در سال ۹۰ حاکی از کاهش ۱.۵ میلیارد دلاری ارزشی و چهار میلیون تنی وزنی واردات از کشور امارات در شرایطی است که واردات از کشور چین حدود دو میلیارد دلار افزایش یافته است. با ممنوعیت گشایش اعتبار توسط ایرانیان در کشور امارات همان‌طور که فعالان بخش خصوصی ایران پیش‌بینی می‌کردند آمارهای تجارت ایران با امارات روند کاهشی و در مقابل آمارهای تجارت با چین روند صعودی خود را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، طبق آمارهای گمرک ایران از تجارت سال ۹۰ ایران میزان واردات ایران از کشور امارات متحده عربی در مقایسه با سال ۸۹ به میزان چهار میلیون تن از نظر وزن و ۱.۵ میلیارد دلار از نظر ارزش کاهش داشته است. این در حالی است که طی این مدت میزان واردات ایران از کشور چین ۲۰۰ هزار تن از نظر وزن و حدود دو میلیارد دلار از نظر ارزش افزایش یافته است.

پیش از این اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق مشترک ایران و چین اشاره کرده بود که به جز واردات مستقیم ایران از کشور چین، میزانی از کالاهای چینی نیز از کشور امارات به ایران می‌رسند که اکنون آمارهای رسمی نشان می‌دهند ایران قصد دارد به تدریج این نقش واسطه‌گری امارات را حداقل در آمارهای رسمی از بین ببرد.

بر این اساس، میزان واردات ایران از کشور امارات در سال ۸۹ حدود ۱۸ میلیون تن با ارزش ۲۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که این میزان در سال ۹۰ به ۱۴ میلیون تن با ارزش ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کاهش یافت. با وجود این کاهش، سهم کشور امارات از واردات ایران همان ۳۲ درصد سال ۸۹ است.

در مقابل طبق پیش‌بینی‌ها واردات ایران از کشور چین روند صعودی به خود گرفته است. در واقع با اتفاقات اخیر در بانک‌های کشور امارات، دیگر نقش واسطه‌گری امارات حداقل بر روی صفحه کاغذ آمارهای تجاری ایران کم‌رنگ شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

طبق آمارهای رسمی ایران میزان واردات ایران از کشور چین از حدود سه میلیون تن با ارزش پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۸۹ به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن با ارزش هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۹۰ افزایش یافته است. سهم ارزشی کشور چین از واردات ایران نیز از ۹ درصد به حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است.

علت رشد واردات ایران از چین همزمان با کاهش واردات ایران از امارات را رییس شورای مشترک ایران و امارات همان مشکلات بانکی می‌داند که باعث شده در آمارهای مبادلات تجاری ایران و چین، دیگر نام کشور امارات حذف شود. مسعود دانشمند در این مورد به ایسنا می‌گوید: به دلیل مشکلات بانکی با امارات دیگر گمرک ایران اجازه نمی‌دهد که نام مقصد کالاهایی که در نهایت چین است ابتدا امارات نوشته شوند و سپس به چین تغییر نام دهند. دیگر باید مقصد نهایی نوشته شود که البته در عمل روند تجارت کالا با گذشته تغییر نکرده اما در آمارها این تغییر رخ داده است.

رییس اتاق مشترک ایران و امارات پیش از این نیز با اشاره به ممنوعیت گشایش اعتبار توسط ایرانیان در کشور امارات متذکر شده بود که با روند فعلی مبادله‌ تجاری دو کشور ایران و امارات کاهش پیدا ‌می‌کند.

کاهش مبادله تجاری ایران با امارات به نظر می‌رسد که فعلا تنها در واردات ایران بروز پیدا کرده است و در صادرات ایران به کشور امارات هنوز آن‌چنان این موضوع خود را نشان نداده است.

طی سال ۹۰ در مقایسه با سال ۸۹ هرچند میزان وزنی صادرات ایران به امارات حدود ۱۰۰ هزار تن کاهش یافته اما از نظر ارزش به میزان ۱.۲ میلیارد دلار رشد داشته است.

براساس آمار گمرک ایران میزان صادرات ایران به کشور امارات متحده عربی طی سال ۹۰ بیش از چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تن با ارزش ۴.۵ میلیارد دلار در حالی بوده که این رقم در سال ۸۹ معادل پنج میلیون تن به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار بوده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×