اخبار نساجی

قیمت های آب و برق نیازمند ساماندهی مجدد است / ارزانترین برق جهان را داریم

 

قیمت های آب و برق نیازمند ساماندهی مجدد است / ارزانترین برق جهان را داریم

وزیر نیرو با یادآوری اینکه معادل یک سوم هزینه های تولید آب و برق از مردم دریافت می شود، بر ضرورت ساماندهی مجدد قیمت گذاری در این بخش به منظور واقعی شدن قیمت ها تاکید کرد.

به گزارش ایرنا،«حمید چیت چیان» که در برنامه ˈنگاه یکˈ شبکه اول سیما حضور یافته بود با اعلام این خبر افزود : جمهوری اسلامی ایران دارای ارزان ترین برق در جهان و منطقه به لحاظ تولید و عرضه است اما با این حال هنوز نمی توانیم هزینه تمام شده را از مردم بگیریم .

وی با بیان اینکه هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق در جهان ۱۱ تا ۱۷ سنت است، اظهار داشت: این هزینه در ایران ۱/۳ سنت است که یک سوم آن را از مشترکان دریافت می شود. همچنین این روند در بخش آب هم دیده می شود و بدهی انباشته شده وزارت نیرودر این بخش به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وزیر نیرو همچنین خاطر نشان کرد که افزایش قیمت آب و برق در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی نشده و قرار است پس از تصمیم گیری در دولت، به صورت لایحه مستقل تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

چیت چیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ۱۰۰ روز اخیر سند خصوصی سازی صنعت آب و برق تدوین شده و از حضور موثر بخش خصوصی در طرحهای متنوع توسعه تولید برق و آب و همچنین مدیریت طرفهای تقاضای خدمات و بهبود راندمان فعالیت ها استفاده خواهد شد.

وزیر نیرو به تشکیل اتاق فکر آب، برق و اتاق فکر اقتصاد آب و برق اشاره کرد و گفت که در این اتاق فکر از همه مدیران و مسئولان گذشته و فعلی وزارت نیرو، استادان و صاحب نظران این حوزه استفاده شده است.

چیت چیان در بخش دیگری از اظهارات خود به تهیه سند خصوصی سازی با رویکرد اجرای شفاف سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره و یادآور شد: هدف ما این است که واگذاری ها، بر خلاف سال گذشته که به بخش های دولتی واگذار شد، به بخش خصوصی واگذار شود.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی در حوزه ساخت شبکه فاضلاب در شش شهر رشت ، مهاباد ، آبیک ، سلماس ، محمودآباد و یک شهر دیگر کشور قرارداد امضا کرده که سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بخش در مجموع ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

چیت چیان با بیان اینکه ۸ نیروگاه برق را بخش خصوصی ساخته و ۲۸ نیروگاه دیگر هم به این بخش واگذار شده، تولید برق کنونی توسط این بخش را بیش از ۵۰ درصد اعلام کرد.

وی افزود : همچنین بخش خصوصی ۹۷۰ میلیارد تومان قرارداد برای ساخت تصفیه خانه های فاضلاب به صورت بیع متقابل سرمایه گذاری می کند که معتقدیم مشارکت بخش خصوصی در بخش های مختلف باید افزایش یابد، چرا که با حضور آنان هزینه ها کاهش وکیفیت ها نیز افزایش خواهد یافت.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به کارنامه فعالیت ۱۰۰ روزه وزارت متبوعش، افزایش طول شبکه های انتقال و فوق توزیع، ساماندهی واگذاری انشعاب برق، راه اندازی سیستم های پایش لحظه ای، پایداری شبکه برق، ایجاد ظرفیت تولید برق بادی به میزان ۲۰ مگاوات، افزایش صادرات یک و نیم برابری و تدوین و تصویب سند خصوصی سازی را از کارهای انجام شده دراین مدت اعلام کرد.

وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت نصب شده نیروگاه ها گفت: در این مدت ۱۰۰روزه ظرفیت نیروگاه ها ۵۸۰ مگاوات افزایش یافته که شامل یک واحد نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه، نیروگاه آبادان و نیروگاه پره سر است.

چیت چیان همچنین از افزایش ۱۸۴ هزار مشترک برق در کشور خبر داد و در باره صادرات برق گفت: صادرات برق نیز از چهار هزار و ۴۲ مگاوات ساعت به شش هزار و ۹۸۵ مگاوات ساعت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی سیستم های پایش لحظه ای و پایداری شبکه برق برای اولین بار در کشور انجام شده، یادآور شد: ایران تنها کشور دارای این سیستم در میان کشورهای خاورمیانه و اسلامی و در سطح جهانی نیز جزء ۱۰ کشور دارای این سیستم است. با راه اندازی این سیستم ضمن افزایش پایداری شبکه، زمینه توسعه ارتباطات با دیگر کشورهای همسایه فراهم شده است.

وی گفت: مشارکت با سرمایه گذاران بخش انرژی تجدید پذیر برای ایجاد ظرفیت تولید برق بادی به میزان ۲۰ مگاوات تا پایان سال از دیگر اقداماتی است که به آن توجه ویژه شده است.

وزیر نیرو همچنین از تصویب متن لایحه پیشنهادی اساسنامه سازمان ساتبا (که از ادغام دو سازمان بهره وری انرژی ایران و سازمان انرژی های نو تشکیل شده است) و تدوین و تصویب سند خصوصی سازی در حوزه صنعت آب و برق، ساماندهی واگذاری انشعاب برق در کشور برای تسریع در تأمین برق متقاضیان، پیگیری تصویب آئین نامه اجرایی و تدوین ساز وکار اجرای بند ۱۹ قانون بودجه به منظور افزایش راندمان انرژی الکتریکی در کشور و برنامه ریزی جهت تکمیل طرح های نیروگاهی و خطوط انتقال به عنوان دیگر فعالیت های وزارتخانه تحت پوشش خود در این مدت خبر داد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×