اخبار نساجی

قفل تجاری بر محصولات پتروشیمی چین/ کاهش حجم واردات در ماه آگوست

 

     داده های رسمی منتشر شده در آخرین روز کاری بازارهای جهانی هفته قبل نشان داد که واردات محصولات پتروشیمی چین در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه قبل با توجه به افت شدید تولوئن، دی اتیل هگزیل اکریلات (۲ EHA) و کاپرولاکتام، کاهش چشمگیری داشته است. با توجه به آمار اعلام شده از سوی گمرک چین؛ حجم واردات سالانه تولوئن این کشور در ماه آگوست با کاهش ۷۸ درصدی به حدود ۱۸ هزار و ۲۷۳ تن رسید و این رقم در مقایسه با ماه جولای حدود ۷۳ درصد کاهش داشته است.

    تولوئن یکی از مواد اولیه مهم صنعت پتروشیمی است که برای تولید محصولات پیشرفته شیمیایی و پتروشیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. دی اتیل هگزیل اکریلات نیز یکی از مواد مهم صنایع پتروشیمی است که به صورت ماده اولیه و حتی محصولات نهایی استفاده می شود که کاربرد آن را می توان در صنایع نساجی دید. این ماده به صورت مایع بی رنگ روشن و نامحلول در آب بوده و از هوا سنگین تر است و در ساخت رنگ های نقاشی و پلاستیک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

    به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از آسوشیتدپرس؛ یک منبع صنعتی در این باره گفته است تقاضای ضعیف بخش های پایین دستی مانند ترکیبات نفت و نیز کاهش قیمت های داخلی برای محصول آروماتیک، منجر به تضعیف روند واردات تولوئن چین شده است. در عین حال، برآوردهای انجام شده نشان می دهد که حجم واردات سالانه۲ EHA نیز در ماه آگوست با ثبت کاهش سالانه ۱۳ درصدی، به نسبت ماه ژوئیه با سقوط ۷۶ درصدی روبه رو شده است. همچنین واردات سالانه کاپرو نیز با افت۶۵ درصدی به ۱۵ هزار و ۴۱۸ تن رسیده که ۱۳ درصد پایین تر از ماه قبل میلادی است. منابع رسمی بازار در این باره معتقدند واردات پایین ۲ EHA و کاپرو تا حد زیادی به دلیل افزایش تولید داخلی این دو ماده شیمیایی بوده است. در همین حال آمارهای جدید منتشر شده از افزایش میزان سالانه صادرات برخی محصولات پتروشیمی این کشور به ویژه بنزن، بوتیل گلیکول اتر، بیسفنول آ (BPA) و نیز پلی وینیل کلراید (PVC)حکایت دارد. در این میان؛ صادرات بنزن این کشور در ماه آگوست به ۵ هزار و ۷۷۷ تن افزایش یافت که در مقایسه با همین رقم در ماه جولای تا ۳۰ درصد رشد داشته است. یکی از کارشناسان در این باره می گوید کاهش قیمت داخلی بنزین، عرضه فراوان و تقاضای ضعیف صنایع و محصولات پایین دستی در چین باعث انتقال محموله های محصولات پتروشیمی به بازار خارج از کشور شده است. داده های رسمی نشان می دهد که صادرات PVC چین در ماه آگوست در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سه برابر شده و به بیش از ۷۳۸ هزار و ۱۳۸ تن رسیده است؛ البته این رقم در حدود یک درصد کمتر از رقم مزبور برای ماه جولای بوده است. به گفته منابع صنعتی؛ چین در مدت اخیر تمام تلاش خود را برای افزایش جذب تقاضا برای PVC از مناطق مرکزی و جنوب شرقی آسیا و همچنین هند به کار گرفته است. بررسی وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی چین حاکی از رشد پلکانی و صعودی معاملات پتروشیمیایی این قطب بزرگ اقتصادی جهان است. این کشور به رغم تولید کننده بودن، به دلیل وجود تقاضای بالادر حال حاضر بزرگ ترین خریدار محصولات پتروشیمی از کشورهای آسیایی همچون ایران، عربستان، قطر، اندونزی و روسیه است و بر اساس پیش بینی ها با توجه به روند رو به رشد و موازی صنایع مختلف در این کشور، همچنان موج تقاضای چین عامل مهمی برای تداوم واردات این محصولات خواهد بود.

نویسنده: منیره نظامیوند چگینی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×