اخبار نساجی

قطب جدید خودروسازی جهان از شرق طلوع می کند

 

قطب جدید خودروسازی جهان از شرق طلوع می کند

هندوستان سال هاست که با اصلاح قوانین کسب و کار و تسریع در روند تولید علم و دانش حرکت در مسیر توسعه را آغاز کرده است

نویسنده: آتنا حسن آبادی

قطب جدید خودروسازی جهان از شرق طلوع می کند

خودروسازی صنعت همه گیر و پیشرفته ای است که بخش بزرگی از بازار تولید و عرضه جهانی را به خود اختصاص می دهد و تاثیر بسیاری بر روند توسعه علمی و رشد اقتصادی کشورها دارد. صنعت خودروسازی در کنار نیاز به فناوری پیشرفته برای طراحی و ساخت و نظم و دقت در مونتاژ، به نیروی کار ارزان و بازار مصرف تشنه نیز احتیاج دارد. از این رو چشم بسته می توان گفت که کشورهایی مانند هندوستان و چین، بهشت موعود خودروسازان بین المللی است.
هندوستان سال هاست که با اصلاح قوانین کسب و کار و تسریع در روند تولید علم و دانش حرکت در مسیر توسعه را آغاز کرده و خود را به عنوان کشوری با قابلیت تبدیل شدن به یک قطب به دنیا معرفی کرده است. در کنار افزایش سطح تحصیلات دانشگاهی جوانان هندی و تسهیل سرمایه گذاری و ورود تولیدکنندگان جهانی به این کشور، اخلاق و فرهنگ ساده زیستی و روراستی و مهربانی هندی ها نیز به کمکشان آمده تا در صنعت تولید نرم افزار، پوشاک و صد البته اتومبیل به قطب موثری تبدیل شوند. در این میان، هندی ها با طراحی و توسعه مدل توسعه مخصوص به خود که باعث شده دانش و فناوری جهانی به تولید در سرزمین بودا علاقه مند شود، نمونه ای خلاق با رشد آرام و پایدار را به جهان معرفی کرده اند که به همین زودی صحبت از همه گیرشدن آن در جهان می شود. صنعت خودروسازی هندوستان با تکیه بر این پشتوانه های فرهنگی، علمی و نیروی انسانی امروزه به صنعت سودآور و موفق تبدیل شده و جایگاه ممتازی در بازار جهانی به دست خواهد آورد. اواخر سال گذشته خبرهایی منتشر شد که گویا ایران خودرویی ها به خودروسازان هندی برای ورود به بازار ایران چراغ سبز نشان داده اند. به همین خاطر مناسب دیدیم تا نگاهی به تولید کنندگان بزرگ خودرو در هندوستان بیندازیم و جایگاه آنها را در طراحی و تولید خودروهای جدید بسنجیم.

هیوندای موتور ایندیا
شرکت هیوندای موتور ایندیا تماما متعلق به پنجمین تولیدکننده خودرو در جهان یعنی شرکت هیوندای موتور کره جنوبی بوده و بزرگ ترین صادرکننده خودروهای سواری محسوب می شود. هم اکنون هیوندا ۴۹ مدل در کلاس های متفاوت را به بازار عرضه می کند که شامل هیوندا سانترو در کلاس B، هیونداi10 و هیوندا i20 در کلاس+B ، هیوندا ورنا و هیوندا اکسنت در کلاس C و هیوندا سوناتا ترانسفورم در کلاس E . هم اکنون این شرکت تولیدات خود را به بیش از ۱۱۰ کشور جهان در اتحادیه اروپا، آفریقا، آسیای میانه، آمریکای لاتین و آسیا صادر می کند و برای ششمین سال پیاپی رتبه اول صادرات خودروهای سواری را از آن خود کرده است. در کمی بیش از یک دهه از حضور هیوندا در هند این شرکت با در دست داشتن ۶۶ درصد کل صادرات خودروهای سواری از هند نقش قابل توجهی در پیشرفت صنعت خودروسازی هند ایفا کرده است. سال ۲۰۰۹ به رغم کاهش رشد اقتصاد جهانی، هیوندا موتورز ایندیا رشد ۷ / ۱۰ درصدی را تجربه کرده و سال ۲۰۱۰، ۱۰ بازار جدید را به بازارهای خود اضافه کرد که آخرین آنها استرالیا بود و قرار شد سالانه ۱۵ هزار هیوندا i 20 به استرالیا صادر شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ماروتی سوزوکی ایندیا
شرکت ماروتی سوزوکی ایندیا یکی از شرکت های تابعه شرکت سوزوکی موتور ژاپن بوده و به خاطر در اختیار داشتن ۴۵ درصد از بازار داخلی، بزرگ ترین کمپانی تولید خودروهای سواری در هند است.
این شرکت طیف کامل و متنوعی از خودروها را تولید و عرضه می کند. مدل های ساده مانند ماروتی۸۰۰ و آلتو، مدل های شیک هاچ بک مانند ریتز، ای استار، سوئیفت، واگن آر و استیلو، سدان هایی مانند دیزایر و اس ایکس ۴ و خودروهای شاسی بلند گراند ویتارا بخشی از تولیدات این شرکت بزرگ را تشکیل می دهد.
از زمان آغاز به کار (۱۹۸۳) تاکنون ماروتی سوزوکی بیش از ۱۰ میلیون خودرو در هند به فروش رسانده و بیش از۵۰۰ هزار خودرو هم به اروپا و دیگر کشورها صادر کرده است.

تاتا موتورز (Tata Motors)این شرکت سال ۱۹۴۵ توسط جهانگیر راتانجی تاتا تاسیس شد.
تاتا موتورز سال ۲۰۰۹ ـ ۲۰۰۸ با درآمدی بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار به عنوان بزرگ ترین شرکت خودروسازی در هند شناخته شد. این شرکت در بخش تولید خودروهای تجاری پیشرو بوده و جزو ۳ شرکت برتر تولیدکننده خودروهای سواری است و محصولات مناسبی در قسمت خودروهای کلاس متوسط، کامپکت و خودروهای همگانی داشته است. تاتاموتورز با بیش از ۲۴ هزار کارمند دومین تولیدکننده اتوبوس و چهارمین تولیدکننده کامیون در جهان محسوب می شود. تاتاموتورز پیش از این با نام تلکو (TELCO، شرکت مهندسی و لکوموتیوسازی تاتا) شناخته می شد. از شروع اولین تولید تجاری با کمک شرکت دایملر بنز در سال ۱۹۵۴ تاکنون بیش از ۴ میلیون خودرو توسط این شرکت در هند فروخته شده است. تاتاموتورز اولین کمپانی بخش مهندسی هند است که سپتامبر ۲۰۰۴ در بازار بورس نیویورک به ثبت رسیده و به عنوان یک شرکت بین المللی هندی شناخته می شود. هم اکنون این کمپانی از طریق شعب و شرکت های وابسته اش در کشورهای کره جنوبی، تایلند، اسپانیا و بریتانیا مشغول فعالیت است. در میان این شرکت ها نام جگوار لندرور که در بردارنده ۲نشان تجاری انگلیسی است نیز دیده می شود. سال ۲۰۰۴ هم بخش خودروهای تجاری دوو که دومین تولیدکننده کامیون در کره جنوبی است با نام جدید تاتادوو به بخش های تابعه تاتاموتورز اضافه شد که با تولید چند محصول جدید و فروش آنها در بازارهای کره و بازارهای بین المللی جایی برای خود دست و پا کرد. امروزه دوسوم صادرات خودروهای تجاری سنگین به خارج از کره توسط این شرکت انجام می شود. علاوه بر دوو، شرکت تاتاموتورز حدود ۷ سال پیش ۲۱ درصد سهام شرکت اسپانیایی هیسپانو کاروکرا، سازنده اتوبوس و واگن های قطار را خرید و متعاقب آن سال ۲۰۰۹ تمام سهام شرکت را از آن خود کرد.
سال ۲۰۰۶ تاتاموتورز سرمایه گذاری مشترکی با شرکت برزیلی مارکوپولو به منظور تولید اتوبوس و واگن های باری برای هند انجام داد. در همین سال قراردادی با شرکت مونتاژ خودرو «تونبوری» تایلند به منظور تولید و عرضه خودروهای پیکاپ (وانت بار) امضا کرد. کارخانه جدید تاتاموتورز در تایلند سال ۲۰۰۸ تولید محصول جدیدی بنام پیکاپ زنون را آغاز کرد. هم اکنون تاتاموتورز با سرمایه گذاری های مشترک در حال گسترش نفوذ بین المللی خود در کشورهایی مانند کنیا، اکراین، روسیه، سنگال و آفریقای جنوبی است. مرکز تحقیقات مهندسی این شرکت سال ۱۹۶۶ با بیش از ۳۰۰۰ مهندس و دانشمند تاسیس شد و در امر فناوری های پیشگام و تولیدات باکیفیت فعالیت می کند. امروزه این شرکت دارای مراکز تحقیق و توسعه (R&D) متعدد داخلی در شهرهای پونی ایالت ماهاراشترا، جامشدپور، لاکنو، دارواد در و مراکز خارجی در کشورهای کره جنوبی، اسپانیا و انگلستان است. این شرکت تولیدکننده اولین خودروی سبک تجاری تولید داخل، اولین خودروی SUV (شاسی بلند) هند سال ۱۹۹۸ و خودروی تاتا ایندیکا، اولین خودروی سواری کاملابومی است. طی ۲ سال راه اندازی خط تولید تاتا ایندیکا، این خودرو پرفروش ترین محصول در کلاس خود شد. سال ۲۰۰۵ و با تولید تاتا اِیس اولین مینی کامیون کاملابومی هم توسط تاتاموتورز تولید شد. این کمپانی ژانویه ۲۰۰۸ خودرویی به نام تاتانانو را معرفی کرد. این خودروی بسیار ارزانقیمت آرزوی هزاران خانواده فقیر برای داشتن یک اتومبیل را به واقعیت تبدیل کرد. قیمت مدل استاندارد این خودرو بدون احتساب هزینه های حمل و مالیات بر ارزش افزوده ۲۲۰۰ دلار بود. سال ۲۰۰۸ روزنامه فایننشیال تایمز نوشت: اگر بخواهیم نمادی از جاه طلبی های هند برای تبدیل شدن به یک ملت مدرن را مثال بزنیم آن نماد قطعا تاتانانو است.

ماهیندرا & ماهیندرا
این شرکت بیشتر در بخش تولید مینی ون و سه چرخ فعالیت دارد. در بخش خودروهای تجاری سبک از طریق شرکت خودروسازی ماهیندرا ناویستار و در بخش خودروهای سواری به وسیله شرکت ماهیندرا رنو که از شرکت های تابعه هستند در بازار فعالیت می کند. سال ۲۰۰۹ کل فروش شرکت در بازارهای داخلی ۲۲۰۲۱۳ خودرو که از این تعداد ۴۴۵۳۳ سه چرخ، ۸۶۰۳ خودروی تجاری سبک توسط شرکت خودروسازی ماهیندرا ناویستار و ۱۳۴۲۳ خودرو توسط شرکت خودروسازی ماهیندرا رنو بوده که نسبت به سال قبل رشد ۶ / ۰ داشته است.
میزان فروش خودروهای مینی ون این شرکت سال ۲۰۰۹ نسبت به سال قبل رشد داشته است. ماهیندرا & ماهیندرا در حال تقویت حضور خود در بازارهای خارجی است. این شرکت سال ۲۰۰۹ تولید خودرو زیلو در آفریقای جنوبی را شروع کرده و ضمن سرمایه گذاری مشترک در استرالیا روی بازار این کشور تمرکز کرده است.

روزنامه جام جم، شماره ۳۳۸۳ به تاریخ ۲۲/۱/۹۱، صفحه ۱۲ (ماشین)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×