اخبار فرش ماشینی

فرش پرز بلند یا شگی چیست؟

فرش پرز بلند :: فرش های دارای پرز های بلند امروزه هواداران زیادی را در سراسر دنیا پیدا کرده اند. استفاده از نخها یا به اصطلاح پایل های بریده شده بلند در فرش به عنوان نخ خاب یک حالت لوکس و گران قیمیت و بسیار راحت را به فرش میدهد و وقتی پاهای شما در میان پایل ها می رود احساس خوبی نیز به شما دست میدهد. این فرش ها میتوانند در محیط ها و طراحی های داخلی سنتی، کلاسیک و بسیار مدرن نیز به کار گرفته شوند و نقش زیادی در زیبایی اتاق دارند.
امروزه این نوع فرش از الیاف مختلف پشم، اکریلیک، پلی پروپلین بافته میشود اما آنچه میتواند در هر دو محیط اداری و خانگی مورد استفاده قرار گیرد فرش های پرز بلند پلی استر هستند.
همچنین فرش های بافته شده از پشم میتوانند با جذب رطوبت و گرد و غبار به خود باعث تمیزی محیط نیز بشوند. فرش های شگی سبک هستند و معمولا در قطعات کوچک و مطابق طرح مورد نظر مشتری به بازار عرضه میشوند. معمولا اندازه پایل در فرش های ماشینی معمولی ۱۱ است اما در فرش های شگی اندازه پایل حداقل ۳ برابر است.‏

▼ دقت کنید که معمولا فرش های شگی و سوپر شگی برای استفاده در اتاق کودک توصیه نمی شود چراکه این فرش ها معمولا به دلیل بلندی پایل قابلیت نگهداری گرد و غبار و خرده ریز های  خوراکی ها و … را دارد. معمولا کودکان وقت زیادی را بر روی فرش میگذرانند و تماس بسیار بیشتری هم با فرش دارند که استفاده از فرش های شگی برای اتاق کودک می تواند زمینه های ابتلا به برخی بیماری های تنفسی را افزایش دهد.

فرش پرز بلند یا  شگی  چیست؟

◄ معمولا فرش های شگی طول عمر زیادی ندارند و به راحتی هم قابل شستشو نیستند. بنابراین بیشتر با اهداف تزئینی و زیبا سازی محیط خریداری می شود.

منبع: نشریه جهان فرش- شماره یک- اسفند ۹۱

دانلود رایگان pdf مجله

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×