اخبار فرش ماشینی

غلظت محلول آهار و عوامل موثر در انتخاب

غلظت محلول آهار :: در تکمیل، میزان غلظت آهار بسیار حایز اهمیت است. هرچه غلظت بیشتر شود، نفوذ آن در فرش سخت تر می گردد. پس باید میزان غلظت بهینه باشد که برای هر نوع فرش متفاوت است و نمی توان یک مقدار کلی را ارایه داد اما به طور کلی غلظت آهار متاثر از موارد زیر است :

۱- مهم ترین عامل نوع فرش و یا در واقع تراکم فرش می باشد. هرچه تراکم فرش بیشتر شود، غلظت آهار کمتر (رقیق تر) می شود.

۲- عوامل ساختاری ماشین که تاثیر کمی در غلظت محلول آهار داشته و شامل موارد زیر است :

قطر غلتک آهار- قطر سیلندر آهار- درجه حرارت خشک کن- طول خشک کن- مقدار سطح فرشی که با سیلندر در تماس است- فشار بخار- درجه حرارت روی دیواره سیلندر

البته باید به این نکته توجه شود که اگر سرعت دورانی غلتک آهار زیاد شود، مقدار آهار بیشتری به فرش خورده می شود.

تعیین مقدار غلظت آهار و وزن مخصوص

معمولا در دمای محیط آزمایشگاهی به سه طریق عملی می باشد :

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۱- Redwood-Viscosimeter- وسیله ای است جهت اندازه گیری غلظت مایعات. مقدار غلظت بستگی به جریان سریع مایع از ظرفی به ظرف دیگر دارد. بدین طریق که هرچه مایع سریع تر از ظرفی به ظرف دیگر جاری شود غلظت آن کمتر می باشد و برعکس.

۲- Twaddell Hydrometer- برای تعیین غلظت نسبی و یا وزن مخصوص مایعات به کار برده می شود. و عبارت است از لوله شیشه ای مدرجی که در دو سر آن برآمدگی تعبیه شده است، حفره پایینی محتوی جیوه و حفره بالایی خالی می باشد. زمانیکه هیدرومتر در محلول قرار گیرد تنها آن قسمتی از هیدرومتر که مایع محلول را در برمی گیرد نشانگر وزن مخصوص محلول آهار می باشد.

۳- برای تعیین غلظت آهار به طرز ساده و سریع می توان از وسیله ای به نام viscometerzahn یا zahn cup استفاده کرد. در انتهای کاپ (cup) سوراخی تعبیه شده است که به وسیله یک دسته این ظرف معلق نگه داشته می شود. مدت زمانی که ماده از سوراخ خارج می شود تعیین کننده مقدار غلظت آن می باشد.

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×