مد و پوشاک

طراحی لباس مردان با الگوهای ایرانی واسلامی

بنیاد ملی مد و لباس قصد دارد امسال جشنواره ای اختصاصی برای پوشاک آقایان برپا کند

نویسنده: سیما رادمنش

اولین جشنواه معرفی لباس برتر مردان با هدف معرفی الگوی های مناسب قرار است بزودی در تهران برپا شود. این جشنواره در حالی برگزار می شود که در دو سال گذشته محور اصلی برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های مد و لباس توجه به طراحی و ارائه پوشاک زنانه بوده است.

قرار است با توجه به ظرفیت گسترده ای که در حوزه تولید پوشاک مردان وجود دارد، حوزه پوشاک مردان نیز به صورت مستقل برگزار شود.
حمید قبادی، عضو شورای سیاستگذاری بنیاد ملی مد و لباس در این باره به جام جم گفت: با توجه به این که تمامی فعالیت هایی که پیش از این انجام می شد در حوزه لباس زنان بود، تلاش شد تا به حوزه های دیگر نیز توجه شود و بر همین اساس از اسفند سال گذشته با اولین گامی که درجشنواره مد و لباس فجر برداشته شد، علاوه بر لباس زنان از سایر حوزه ها از جمله طراحان لباس کودکان و مردان نیز دعوت شد تا مشارکت کنند.

وی افزود: با ارزیابی هایی صورت گرفته متوجه شدیم که ظرفیت گسترده ای در حوزه لباس مردان وجود دارد، بنابراین تصمیم گرفته ایم جشنواره ای را به طور مستقل برای معرفی آثار برتر در این حوزه برگزار کنیم و با همین هدف مقدمات این کار انجام شد و بزودی فراخوان آن منتشر خواهد شد.

به گفته قبادی، خلاقیت و طرح ایرانی، دوخت ایرانی و برخورداری از الگوهای اسلامی و ایرانی، کاربردی بودن طرح در اجتماع و توان جایگزینی با لباس های موجود، توان تولید صنعتی و انبوه از محورهای در نظرگرفته شده برای طراحی لباس مردان خواهد بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اندازه در ورود به پوشاک آقایان با برندهای موجود در بازار مشورت شده است، گفت: برای اطلاع از نظر کارشناسان تاکنون جلساتی را با حضور نمایندگان ۳۰ برند فعال در حوزه پوشاک مردان برگزار کردیم و تلاش داشتیم نظرات آنها را قبل از این که فراخوان اطلاع رسانی شود، بگیریم تا بتوانیم یک فراخوان هدفمند و حرفه ای را پیش روی طراحان قرار دهیم.

اول طراحی بعد تولید

قبادی در توضیح این که جشنواره با محور طراحان برگزار می شود یا تولیدکنندگان، گفت: در این گام فعلابحث طراحی را دنبال می کنیم و این جشنواره آزمایشی برای ارائه طرح های جدید است. ما در لباس مردان بشدت مصرف کننده طرح های غیر ایرانی هستیم و وضع موجود هم تکراری است که سالیان سال ما دچارش هستیم و طبیعتا نگاه اولیه و گام اولیه طراحی لباس های جدید و پیشنهاد به جامعه است که البته باید قابلیت استفاده در جامعه و کاربردی بودن را داشته باشد، یعنی اگر تمام شرایط را داشته باشد اما توان کاربردی بودن دراجتماع را نداشته باشد به طور قطع در تولید با مشکل مواجه خواهیم بود.

تولید انبوه ۱۵۰ اثر و طرح

عضو شورای سیاستگذاری بنیاد ملی مد و لباس در پاسخ به این پرسش که از آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه و جشنواره های قبلی چه تعداد از طرح ها به تولید انبوه رسیده است، گفت: درجشنواره فجر اسفند سال گذشته در مجموع در بخش لباس زنان، کودکان و مردان حدود ۷۵۰ اثر به نمایش درآمد. این آثار هم اینک در مرکز نمایشگاه دائم مد ولباس قرار دارد و در آنجا تولید کننندگان می توانند آثار را برای تولید انتخاب کنند و از حمایت های لازم برخوردار شوند.
وی افزود: اکنون آماری از تعداد قراردادهای منعقد شده بین تولیدکننده و طراحان لباس دومین جشنواره مد و لباس فجرکه در اسفند سال گذشته برگزار شد، ندارم اما در مورد طرح های ارائه شده در نمایشگاه آبان سال گذشته و جشنواره فجر سال ۹۰ می توان گفت بالغ بر ۱۵۰ اثر به تولید انبوه رسید که بخشی در دومین جشنواره مد و لباس فجر در اواخر سال گذشته برای فروش گذاشته شد.

قبادی در مورد تاثیر طرح های ارائه شده بر نحوه پوشش جامعه گفت: آنچه در سطح جامعه مشاهده می شود، نشان می دهد الگوسازی های ایرانی و اسلامی تاثیرش را بر جامعه تولیدکننده و پوشش مردم گذاشته است. البته طرح هایی که در سطح جامعه می بینیم محدود به آثار ارائه شده در نمایشگاه های ما نیست و صرفا از مسیرما طی نشده است اما تعداد زیادی از آثار با الگو گرفتن از آثار اصلی که در نمایشگاه ها و جشنواره های مد و لباس عرضه می شود تولید انبوه و وارد بازار شده که البته اشکالی هم ندارد.

طراحی پوشاک آقایان، دشوارتر از بانوان

ازسوی دیگر، فعالان صنعت پوشاک هم بر همکاری بیشتر وزارت صنایع با این جریان تاکید دارند. رضا صفرخوانی، یکی از فعالان بازار پوشاک دراین باره به جام جم گفت: طراحی در حوزه پوشاک مردان بسیار مهم است زیرا حوزه لباس آقایان به اندازه لباس زنان متنوع نیست و طرح هایی که ارائه می شود باید بتواند کشش لازم را ایجاد کند اما اکنون یکی از دغدغه های تولیدکنندگان بالابودن هزینه تولید است و در پوشاک مردانه نیز تامین مواد اولیه از جمله پارچه برای تولید پوشاک بسیار بااهمیت است.
وی با اشاره به این که درصد قابل توجهی از پارچه مورد نیاز کشور وارداتی است، گفت: با افزایش نرخ ارز و افزایش تعرفه های واردات پارچه،هزینه تولید پوشاک نیز افزایش یافته است و اگر کارخانه های نساجی داخلی در این زمینه فعال نشود و حمایت های وزارت صنایع از این کارخانه ها صورت نگیرد، نمی توان انتظار داشت که صنعت مد و لباس کشور پیش برود زیرا علاوه بر طراحی لباس، خود پارچه با توجه به نوع بافت و نقش و نگارهایی که روی آن به چاپ می رسد، می تواند لباس را برای مردم جذاب کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×