اخبار فرش ماشینیاسلاید شوجذاب‌ترین‌ها

ضرورت توجه صادرکنندگان فرش ماشینی به اخذ استانداردهای بین المللی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

استاندارهای اوکوتکس (OEKO-TEX®) برای فرش ماشینی

ضرورت توجه صادرکنندگان فرش ماشینی به اخذ استانداردهای بین المللی

موفقیت در عرصه صادرات فرش ماشینی و حضور در بازارهای بین المللی مستلزم توجه به اصول کلیدی و مهم فروش و بازاریابی است. مدیران صنعت فرش ماشینی ایران که در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به صادرات امید بسته اند باید به این نکات توجه خاص داشته باشند و محصولات خود را نه از دید مشتری داخلی بلکه از دیدگاه یک تاجر بین المللی و یا خریدار اروپایی ارزیابی کنند. یکی از عوامل مهم برای ارائه فرش های ماشینی رقابتی در بازارهای مهم دنیا مانند کشورهای اروپایی، ژاپن ، کانادا و … داشتن نشان های استاندارد معتبر است. قطعا فرش های ماشینی که توسط رقبای سرسختی مانند ترکیه، بلژیک، مصر و سایر شرکتهای تولید کننده به بازار عرضه می شود نیز دارای استانداردهای پایه و تعریف شده جهانی می باشند و فرش های ماشینی ایرانی نیز باید با داشتن این استاندارهای شناخته شده بتوانند پا به پای رقبای خود در دنیا رقابت کنند. متاسفانه برخی از مدیران ناآگاه فرش ماشینی در ایران تصور می کنند تراکم بالا و استفاده از الیاف اکریلیک به معنی کیفیت بالاست و هر مشتری بین المللی باید به احترام تولیدات آنها کلاه از سر بردارد و هنوز نمی دانند که زبان تجارت، امروزه یک زبان استاندارد است و اگر نتوانیم محصولات خود را در قالب های استاندارد معرفی و شاخص کنیم در رقابت با رقبای حرفه ای شکست خورده ایم.

بد نیست به عنوان نمونه چند شرکت بزرگ که توانسته اند با اخذ استاندارد بین المللی اوکوتکس(OEKO-TEX®)، فرش های خود را بیش از پیش در عرصه جهانی شاخص نمایند اشاره کنیم.

شاید از میان تعداد بسیار زیاد شرکت های تولید کننده کفپوش های نساجی در کشور ترکیه که از استاندارد محصول اوکوتکس استفاده می کنند، بهترین مثال در بخش فرش ماشینی، هولدینگ بزرگ “بویداک” ترکیه باشد. شاخه نساجی این هولدینگ با نام “بویتکس” که به عنوان یکی از بزرگترین هولدینگهای نساجی و مبلمان در سراسر دنیا به شمار می رود و برندهای جهانی متعددی را در صنعت نساجی در اختیار دارد ، اعتبار و کیفیت فرش های ماشینی خود که عمدتا با برند “استقبال” به بازار عرضه می شود را از سال ۲۰۰۳ با استاندارد ۱۰۰ موسسه اوکوتکس (STANDARD 100 by OEKO-TEX®) در سطح جهانی مطرح ساخته است که به طور مختصر ویژگی های زیر را در خصوص محصولات خود بیان و آنها را از رقبا متمایز می کند:

محصولات فرش ماشینی بویتکس فاقد هرگونه ماده سمّی و خطرناک است.
فرش های ماشینی بویتکس دارای هیچ ماده سرطان زا و یا آلرژی زا و عناصر فلزات سنگین نمی باشد.
محصولات فرش ماشینی بویتکس در تماس با پوست موجب خارش و حساسیت نمی شود و سلامت پوست مصرف کنندگان را تهدید نمی کند.
از محصولات فرش ماشینی بویتکس، هیچگونه گاز و بخارات سمّی فرّار ( VOC) خارج نمی شود بنابراین در مصرف کنندگان واکنش های آلرژیک تنفسی به وجود نمی آورد.
در محصولات فرش ماشینی بویتکس چه در پروسه رنگرزی نخ های فرش و چه در پروسه چاپ و تکمیل از رنگزاهای آزو ( ممنوعه ) استفاده نشده است و هیچ ریسکی برای سلامت مصرف کننده در بر ندارد.
فرش های ماشینی بویتکس کلیه آزمون های کیفی مربوط به استفاده از مواد اولیه، انواع ثبات های رنگی، pH سطحی کالا و غیره را با موفقیت پشت سر گذاشته اند.
و در نهایت در محصولات فرش ماشینی بویتکس حقوق مصرف کنندگان در بخش کیفیت و سلامت مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا و کشور آمریکا رعایت شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

oeko_tex_standard_100_kohan_textile_journal_middle_east_textile_journal_Zollanvari_Carpet_Iran
گواهی استاندارد شرکت بوی تکس ترکیه با برند استقبال برای تولید فرش های ماشینی

اما نمونه دیگری از شرکت های خوبی که توانسته اند برند خود را با گواهینامه استاندارد اوکوتکس بیش از پیش منحصر به فرد سازند شرکت فرش دستبافت ذوالانواری، شرکت ایرانی آلمانی تولید کننده فرشهای نفیس دستبافت، انواع گلیم، گبه و دست بافته های عشایری با نخ های پشمی تماماً دستریس و رنگزاهای طبیعی است. این مجموعه که بخش تولید آن در استان فارس و شهر شیراز واقع شده در بسیاری از کشورهای جهان شعبه داشته و از بازارهای صادراتی گسترده ای برخوردار است. این شرکت امروزه به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان فرش دستباف جهان از نظر کیفیت و توجه به طرح و نقش های اصیل شناخته شده و همه ساله در نمایشگاه کفپوش های دموتکس آلمان افتخار آفرینی می کند. تلفیق هنر، فرهنگ و شیوه های اصیل فرش بافی و رنگرزی سنتی با بالاترین سطح استانداردهای کیفی کشورهای توسعه یافته که در حقیقت بازارهای هدف اصلی این مجموعه تولیدی هستند آن را به گونه خاص از رقبا متمایز و برجسته نموده است.

oeko_tex_standard_100_kohan_textile_journal_middle_east_textile_journal_Zollanvari_Carpet_Iran
گواهی استاندارد شرکت ذوالانواری برای تولید فرش های دستباف، گلیم و گبه

حضور در بازراهای بزرگ و رقابتی جهانی بدون توجه به دغدغه های کیفی مصرف کنندگان و بهره گیری از ابزارهای متمایز کننده کیفیت محصولات عملا در بلند مدت افق روشنی نخواهد داشت به طوریکه امروزه به ندرت شرکت مطرح و موفقی در حوزه کفپوش های نساجی در سطح جهان می توان یافت که رویکرد صادرات محور و بین المللی داشته باشد ولی در فرآیند تولید و ویژگی های محصول خود معیارها و استانداردهای مطرح جهانی مانند استانداردهای اوکوتکس را مدنظر قرار نداده باشد. در مقالات بعدی سعی داریم تا اصول و چارچوب های مدنظر در این سیستم استاندارد را با جزییات بیشتر بررسی نماییم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر : https://www.oeko-tex.com

تهیه : مجله نساجی کهن

۰۰۹۰۵۳۹۲۳۴۶۳۲۴

WWW.KOHANJOURNAL.COM

INFO@KOHANJOURNAL.COM

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×