اخبار فرش ماشینی

صنعت و معدن کشور طی سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار صادرات داشته است

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سال گذشته صنعت و معدن صادراتی در حدود ۱۷ میلیارد دلار به صورت خالص ارزش داشته است، گفت: این صادرات بدون احتساب کشاورزی، فرش، پتروشیمی و … بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا شجاعی ظهر یکشنبه در حاشیه مراسم تجلیل از صنعتکاران و معدنکاران نمونه استان سمنان که در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان سمنان برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صنعت و معدن کشور طی سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار صادرات داشته است.

وی با بیان اینکه نگاه دشمن مشخص است، همان‌طورکه تحریم‌های فلج‌کننده را مطرح کرده‌اند، ادامه داد: باید بررسی شود، تولید کنندگان و صنعت‌گران تا کنون چه اقداماتی انجام داده‌‌اند، به طوری که صادرات صنعت و معدن در سال ۸۳ سه میلیارد دلار بود، که این میزان در سال ۹۰ به ۱۴ میلیارد دلار و در سال ۹۱ به ۱۷ میلیارد دلار رسید که حتی از میزان هدف‌گذاری شده بیشتر شد.

رشد ۲۳ درصدی صادرات صنعت و معدن در سال ۹۱

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این صادرات در بخش صنعت و معدن به صورت خالص بوده و بدون احتساب کشاورزی، فرش، پتروشیمی و … بوده است که در این زمینه ۲۳ درصد رشد در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ داشتیم.

شجاعی اظهار داشت: سال گذشته در حوزه صنعت و معدن کارهای خوبی انجام شده، و امید است دولت جدید بیش از پیش تلاش کند، تا تعامل را با تشکل‌ها افزایش دهد، زیرا این تشکل‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی اعلام کرد: اتفاق ویژه‌ای که در اواخر سال گذشته افتاد، ایجاد کارگروه معدن بود، که بعد از ادغام صورت گرفته، یکی از نخستین سال‌هایی بود که بیشترین توجه به معدن شد.

تشکیل ستاد استقلال ارزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد ستاد استقلال ارزی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه موضوع استقلال ارزی بخش تولید و تجارت از درآمدهای نفتی در اولویت برنامه‌های این وزارتخانه قرار گرفته است، بر این اساس ستاد استقلال ارزی در معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنعت معدن و تجارت تشکیل شد.

وی افزود: قرار است این ستاد ضمن تدوین برنامه‌ها و پیشنهاد به بخش‌های داخلی وزارتخانه و همچنین بین دستگاهی، نسبت به رصد تحقق استقلال ارزی در بخش صنعت و معدن و تجارت اقدام کند.

شجاعی ادامه داد: هم اکنون طرح استقلال ارزی به ویرایش پنجم رسیده و هفت راهبرد و ۱۴ راهکار برای دستیابی به آن تدوین شده است.

صادرات غیرنفتی در طرح استقلال ارزی با واردات برابر می شود

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: قرار است در طرح استقلال ارزی، صادرات غیرنفتی با واردات برابر شود که بر این اساس ۱۲ میلیارد دلار به ارزآوری کشور افزوده می شود و در نهایت ارز مورد نیاز برای واردات کشور از محل صادرات غیرنفتی تامین خواهد شد.

شجاعی همچنین از اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی از محل درآمدهای صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: سال گذشته مجلس ۱۰ درصد ریالی صندوق توسعه ملی را برای اعطالی تسهیلات به واحدها تصویب کرد که بعد ها اعلام شد منظور از این عبارت ۱۰ درصد درآمد ریالی صندوق است که این رقم کاهش زیادی یافت و ما باید منتظر بمانیم تا درآمد صندوق تحقق یابد و سپس اقدام به اعطای تسهیلات کنیم.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه معدن در کشور، اظهار کرد: این کارگروه در راستای هدایت اقتصاد و صنعت استان به سوی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود منطقه تشکیل شده و فعالیت خواهد کرد.

اختصاص ۴۰ هزار میلیارد ریال به معادن

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که امسال در کارگروه معدن کشور، ۴۰ هزار میلیارد ریال به بخش معادن و اکتشافات معدنی اختصاص یافته است، افزود: با توجه به اهمیت حوزه معدنی کشور، هم‌اکنون کارگروه معدن هر ماه با ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود و در این جلسه‌ها سعی شده مشکلات بخش معدن کشور در اسرع وقت حل و فصل شود.

شجاعی اظهار کرد: در این کارگروه که با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس و تشکل‌های صنعتی و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌شود، اولویت‌ها و چگونگی بهره‌مندی از منابع موجود، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به مزایای ایجاد مرکز مبادلات ارزی، گفت: فعالیت مرکز مبادلات ارزی از اتفاق‌هایی بود که در شرایط ادغام صورت گرفت و باعث شد ارز کشور به سوی حوزه غیرمولد سوق پیدا نکند و جهت‌دهی ارز کشور به سمت و سوی تهیه مواد اولیه و افزایش تولیدات داخلی باشد.

اجرای طرح هدفمندی سرمایه‌گذاری بر اساس سند چشم‌انداز

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای طرح هدفمندی سرمایه‌گذاری در راستای ترسیم سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ خبر داد و بیان کرد: این طرح در یک ماه آینده به منظور اجرای برنامه‌های راهبردی صنعت، معدن و تجارت، با تشکیل کارگروه‌های صنعت و معدن در همه استان‌های کشور به اجرا در می‌آید.

شجاعی اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح، با درنظر گرفتن منابع و ظرفیت‌های موجود کشور، هر استانی با رسیدن به شناخت کافی از توانمندی‌های بالفعل و بالقوه، می‌تواند در اجرای فعالیت‌ها و تولیدات منطقه خود تلاش کند.

وی از ابلاغ بسته سیاستی- نظارتی سرمایه‌گذاری در سطح کشور خبر داد و افزود: در این طرح به برخی بانک‌ها و صندوق ملی اختیار داده شده تا در چارچوب اولویت‌های کشور در بخش صنعت و معدن، اقدام به پرداخت تسهیلات بانکی به بنگاه‌های اقتصادی و متقاضیان واجد شرایط کنند.

معرفی پنج هزار بنگاه اقتصادی برای اخذ تسهیلات به صندوق توسعه ملی

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکنون پنج هزار بنگاه اقتصادی برای اخذ تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به صندوق توسعه ملی معرفی شده که پس از طی مراحل قانونی از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.

شجاعی افزود: براساس قانون بودجه کشور، ۱۰ درصد اعتبارات توسعه ملی که مبتنی بر منابع حاصل از درآمدهای فروش نفت می‌باشد به حوزه صنعت و معدن اختصاص داده شده است.

وی گفت: بنگاه‌های اقتصادی با تزریق منابع مالی و حمایت بانک‌ها می‌توانند نقش خود را در حوزه تولیدات داخلی به نحو مطلوب ایفا کنند و صنعت کشور را به سمت و سوی مناسبی سوق دهند.

۹۰ طرح صنعتی مهر ماندگار تا پایان دولت دهم به بهره برداری می رسد

معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای ۱۸۸ طرح صنعتی در قالب طرح مهر ماندگار خبر داد و گفت: از این تعداد ۹۰ طرح تکمیل شده و تا پایان دولت دهم به بهره برداری می رسد.

شجاعی افزود: از طرح های مهر ماندگار صنعتی ۱۵۷ طرح در بخش خصوصی و بقیه دولتی هستند.

وی با بیان اینکه افتتاح طرح های مذکور هم اکنون در برخی از استانها شامل واحدهای تولید فولاد و سیمان و … در حال افتتاح است گفت: بقیه طرح ها نیز در مراحل مختلف قرار دارند که به دلیل مسایلی از جمله وثیقه بانکی و … در حال پیگیری و اجرا است.

۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در چهار هزار طرح صنعتی کشور

معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت به برنامه راه اندازی چهار هزار طرح صنعتی بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در کشور خبر داد و گفت: در نشستی با معاون اول رئیس جمهوری مقرر شده است توسط بانک های عامل تسهیلات لازم برای راه اندازی این طرح ها تامین و اعطا شود.

وی گفت: این طرح ها نیاز به ۸۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات دارند و اعلام شده واحدهایی که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند از طریق سایت اعلام و برای پیگیری تسهیلات مورد نیاز اقدام کنند.

شجاعی در خاتمه گفت: این معاونت در حال پیگیری برای تامین سرمایه گذاری لازم و پرداخت تسهیلات برای تکمیل این طرح ها است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×