اخبار فرش ماشینی

صنعت فرش چین و هند از ایران پیشی گرفت

رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی گفت: متاسفانه صنعت فرش چین و هند از ایران پیشی گرفت.

محمد بهاروند در خصوص انتظارات بخش غیر دولتی در تخصیص واقعی بودجه‌های حمایتی مصوب، اظهار داشت: تولیدکنندگان فرش دستباف اعم از خصوصی و تعاونی، برای تولید، ‌ بازاریابی و عرضه فرش‌ که عموماً هم در بازارهای خارجی عرضه می‌شود متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر مجموعه‌های غیردولتی با تحمل هزینه‌های سنگین از حمایت دولتی برخوردار نباشند نمی‌توان شاهد بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی کشور باشیم.

بهاروند با اشاره به اینکه بافنده و تولید‌کننده در گام نخست و فروشنده و صادرکننده فرش در گام دوم بازیگران اصلی صنعت فرش دستباف محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی اگر فرش دستباف ایران به لحاظ جایگاهی کوه دماوند هم باشد به سادگی دچار فرسایش شده و نابود می‌شود. وی ضمن تاکید براینکه طی سال‌های گذشته، مشکل گشایش «LC» و بالا بودن هزینه‌های سربار تولید بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به صنعت فرش دستباف وارد کرده است، افزود: متاسفانه به رغم پیگیری‌های مستمر در مجلس و دولت، هنوز این مشکلات برطرف نشده است.

بهاروند تصریح کرد: تسهیلات بانکی پشتوانه فعالان صنعت فرش است ولی این صنعت با بالا‌ترین رقم صادراتی و اشتغالزایی، رقم ویژه‌ای را در بودجه کشور به خود اختصاص نداده است. متاسفانه با برخورد سلیقه‌ای در راستای حمایت از صنعت فرش دستباف در ‌‌نهایت مشکلات، گریبانگیر ۱۰ میلیون نفر نیروی کار این حوزه خواهد شد.

وی تاکید کرد: ‌ در بازار رقابتی امروز جایی برای کار فردی و گروهی بدون حمایت مجموعه دولت و نظام نیست، در دنیای امروز شاهد سبقت پرشتاب رقبای اقتصادی هستیم به طوری که نمونه بارز آن پیشی گرفتن صنعت فرش چین و هند از ایران و حضور فعال در بازارهای جهانی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی، تصریح کرد: ‌ دولت به عنوان نهاد اجرایی کشور مکلف به اجرای مصوبات مجلس و تکالیف است چرا که مجلس عرصه انعکاس واقعیت‌های تلخ و شیرین جامعه و نیاز‌های توسعه‌ای کشور است و با توجه به واقعیت‌ها قوانین را مصوب می‌کند و لذا هرگونه کوتاهی در این مسیر زمینه بروز تضادهای فعالیتی در حوزه اقتصاد و اتلاف منابع و اعتبارات را سبب خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×