اخبار نساجی

صنعت بیمه ۴۰ ساله شد

 

صنعت بیمه 40 ساله شد

تهران – سال ۱۳۹۰ که مقارن با سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده است، برای صنعت بیمه سال مهمی بود، زیرا این صنعت در ایران به ۴۰ سالگی رسید.

به گزارش بی باک به نقل از روز دوشنبه ایرنا، اعتمادسازی در صنعت بیمه کشور، ارتقای جایگاه حاکمیتی بیمه مرکزی در سال ۱۳۹۰، رسیدگی به شکایات مردمی و نیز ارتقای نظارت مالی، حمایت بیمه مرکزی از بیمه گذاران از جمله اقدامات ارزشمند بیمه مرکزی در سال جهاد اقتصادی بود.

** آزادسازی قیمت ها و کاهش ۵۰ درصدی حق بیمه

پس از آزادسازی تعرفه ها در سال ۸۹ ، برای نخستین بار شاهد رشد ۲۵ درصدی حق بیمه در صنعت بیمه در سال ۹۰ بودیم که این رشد بیانگر افزایش اقبال عمومی و ضریب نفوذ بیمه در پی آزادسازی قیمت ها بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تقویت جایگاه حاکمیتی و نظارتی بیمه مرکزی، استمرار برنامه های فرهنگ سازی، توجه و تمرکز بر مطالبات بیمه گذاران و رعایت حقوق آنان، اصلاح روش ها و افزایش کیفیت از دیگر محورهای مهم در برنامه های امسال صنعت بیمه بود.

آزادسازی تعرفه در صنعت بیمه، رضایت نسبی را ایجاد کرد، ضمن آن که توانگری مالی شرکت های بیمه در دستور کار شرکت های بیمه قرار گرفت.

** تغییر نرخ بیمه

تغییر نرخ دیه از ۴۵ به ۶۷ میلیون تومان یکی از مهمترین رویدادهای حوزه بیمه در سال ۹۰ بود. این میزان در ماههای حرام به ۹۰ میلیون تومان افزایش یافت.

** بیمه های تکمیلی

امکان پذیر شدن بیمه تکمیلی انفرادی و خانوادگی در سال جهاد اقتصادی از دیگر اقدامات بیمه مرکزی در سال جهاد اقتصادی بود.در گذشته این نوع بیمه به صورت گروهی امکان پذیر بود.

دستورالعمل بیمه تکمیلی انفرادی و خانوادگی به شرکت های بیمه ای ابلاغ شد.

** بیمه مسافران در خارج از کشور

اعلام آمادگی بیمه مرکزی برای بیمه مسافران خارج از کشور یکی دیگر از موضوع های مهمی بود که از سوی بیمه مرکزی در سال جهاد اقتصادی اعلام شد.

با توجه به اینکه بیمه مسافران در خارج از کشور اجباری است، این بیمه در ایران اختیاری است. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی آمادگی دارد این خدمات را ارایه دهد.

**بیمه مستمری

برقراری بیمه مستمری از دیگر اقدامات ارزشمند بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال جهاد اقتصادی بود.

در قالب طرح یاد شده، بخشی از حقوق اشتغال ذخیره می شود و در نهایت به عنوان بیمه مستمری ارایه می شود.

** بیمه های زندگی

آیین نامه های صنعت بیمه بعد و قبل از انقلاب در سال جاری بررسی و اصلاح شد و آنچه نیاز به بروز رسانی بود انجام شد.

در دستور کار قرار گرفتن لایحه توانگری مالی شرکت های بیمه یکی دیگر از موضوع های صنعت بیمه بود. قالب بندی بر حسب توان مالی شرکت های بیمه ای است. در ارتباط با توانگری، بحث رتبه بندی شرکت های بیمه ای نیز مطرح است که با ایجاد چند شرکت ارزیابی می توان شرکت های بیمه ای را رتبه بندی کرد و بر همین اساس ظرف شش ماه آینده بحث ارزیابی بر اساس رضایت مشتریان و سایر موارد انجام می شود.

** ضریب نفوذ بیمه ساختمان

ضریب نفوذ بیمه ساختمان در تهران ۱۰ درصد است. برای گسترش این امر تمهیداتی اندیشیده شده و تفاهم نامه ای با سازمان نظام مهندسی منعقد شد تا بیمه نامه حوادث همراه با پروانه ساخت ارایه شود.

** بیمه نوسانات ارز

بیمه مرکزی آیین نامه نوسانات نرخ ارز را به شرکت های بیمه ای ابلاغ کرده و بیمه ایران هم اکنون آن را اجرایی می کند.

همچنین این امکان وجود دارد که برخی مابه التفاوت نرخ ۱۲۲۶ تومان را نسبت به نرخ بیشتر بیمه کنند و یا این که سایر موارد مد نظر بیمه گذار باشد.

همچنین حق بیمه تولیدی در ۹ ماه سال جاری حدود شش هزار میلیارد تومان گزارش شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.

**ضریب نفوذ بیمه در ایران

بررسی ها نشان می دهد مجموع ضریب نفوذ بیمه های بازرگانی، همراه بابیمه های اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح در ایران حدود هشت درصد است که با تلاشهای انجام شده در صنعت بیمه کشور امید می رود که این میزان افزایش یابد.

**سهم بیمه عمر در ایران

سهم بیمه عمر از کل بیمه ها در ایران حدود پنج تا شش درصد است. سهم بیمه یاد شده در دیگر کشورهای جهان به ۶۰ درصد هم رسیده است.

**دیه سال ۹۱

در روزهای پایانی سال بیمه مرکزی نرخ دیه سال ۹۱ را اعلام کرد.این نرخ برای ماه‌های عادی ۹۴.۵ میلیون و ماههای حرام ۱۲۶ میلیون تومان تعیین شده است.رقم های اعلامی نسبت نرخ دیه سال جاری رشد کرده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×