اخبار فرش ماشینی

صنایع نساجی برای تامین مواد اولیه باید نقدینگی خود را ۲۴ برابر افزایش دهند

 

صنایع نساجی برای تامین مواد اولیه باید نقدینگی خود را ۲۴ برابر افزایش دهند

انجمن صنایع نساجی با انتقاد از مشکلات موجود در زمینه تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها،در بیانیه‌ای اعلام کرد: در شرایط فعلی کارخانه‌ها برای تأمین مواد اولیه باید نقدینگی خود را تا ۲۴ برابر سال قبل افزایش دهند.

در بیانیه‌ای که توسط انجمن صنایع نساجی خطاب به مسئولان صنعتی و اقتصادی کشور صادر شد، آمده است: در شرایط فعلی صنعتگران کشور به ویژه در بخش صنایع نساجی و پوشاک با مشکلات زیادی روبرو هشتند، این مشکلات تا به آنجا پیش رفته که تأمین مواد اولیه مورد نیاز این صنایع که به واقع یکی از بزرگترین دغدغه‌های حال حاضر واحدهای فعال به شمار می‌رود، با بحرانی جدی مواجه بوده و تولیدکنندگان راهی جز کاهش ظرفیت تولید و نهایتاً تعطیلی واحدها پیش پای خود نمی‌یابند. به عبارت دیگر تا چندی دیگر تقریباً هیچ راهی برای تأمین مواد اولیه باقی نخواهد ماند.

در این بیانیه تأکیده شده است: از یک سو، تولیدکنندگان با مشکل تأمین نقدینگی مورد نیاز مواجه هستند که پیش از این، به منظور گشایش اعتبار جهت واردات مواد اولیه تنها ملزم به پرداخت ۱۰ درصد کل ارزش کالا به سیستم بانکی بوده‌اند،اما در شرایط فعلی ‌باید ۱۰۰ درصد ارزش کالا را برای فروشنده حواله کند و از سوی دیگر با افزایش ۱۴۰ درصدی نرخ ارز روبرو شده‌اند.

در ادامه بیانیه انجمن نساجی آمده است: برای خرید همان ماده اولیه که تا سال گذشته با ۱۰ درصد ارزش قادر به تأمین آن بوده و مابقی آن را پس از حدود ۴ یا ۶ ماه پرداخت می‌کردند، حال باید ۱۰۰ درصد ارزش فعلی آن که معادل ۲۴۰ درصد ارزش ریالی سال گذشته است را تأمین و ارسال کنند و خطرات و ریسک پیش‌پرداخت را نیز بپذیرند. این در حالی است که امکان ارائه تسهیلات بیشتر جهت تأمین سرمایه در گردش کارخانه‌ها نیز از طریق سیستم بانکی وجود ندارد و واحدهای فعال با مشکل کمبود شدید نقدینگی مواجه هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

انجمن نساجی تأکید کرده است: برای اینکه یک واحد صنعتی بتواند به مقدار سال قبل مواد اولیه تهیه کند و به تولید بپردازد، نیاز به افزایش نقدینگی خود در این حوزه تا ۲۴ برابر سال قبل دارد، بدون شک در چنین شرایطی محتمل‌ترین گزینه، کاهش حجم خرید مواد اولیه متناسب با نقدینگی موجود است که نهایتاً منجر به کاهش تولید و ظرفیت‌های تولیدی و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده خواهد شد و اگر در انتهای زنجیره تولید نیز با مشکلاتی در فروش محصولات روبرو شویم، قطعاً در برگشت سرمایه جهت تجدید موجودی مواد اولیه با مشکلات جدی روبرو شده و مجبور به خالی کردن صحنه رقابت خواهیم شد.

بنا بر اعلام انجمن نساجی، تأمین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت که امکان تهیه آن از طریق منابع داخلی وجود دارد نیز با مشکل مواجه شده است. بر اساس مستندات موجود، قیمت محصولات پتروشیمی مورد نیاز صنایع نساجی طی ۵.۵ ماه نخست سال جاری با افزایش حدود ۴۰ درصدی در بورس کالا و بیش از ۷۰ درصد در بازار آزاد همراه بوده و عرضه آن با کاهشی فاحش نسبت به سال های گذشته صورت گرفته است، به طوری که عرضه گرانول پلی‌پروپیلن در بورس کالا توسط شرکت‌های پتروشیمی در همین مدت نسبت به ظرفیت تولید آن‌ها به طور متوسط ۱۲.۵درصد بوده که این امر نیز مشکلات صنعت نساجی را دو برابر کرده است.

در ادامه بیانیه انجمن نساجی آمده است: با توجه به اوضاع معیشتی مردم و افزایش قیمت مواد غذایی و لبنی و کاهش قدرت خرید آنها که منجر به کاهش سهم منسوجات از سبد خانوار شده است، امکان افزایش قیمت نیز از میان رفته و همچنان تقاضا برای محصولات این صنعت رو به کاهش است. در چنین شرایطی بخشی از تولیدات صنایع نساجی در انبارها باقی مانده، نقدینگی لازم جهت خرید مواد اولیه از طریق فروش محصولات تأمین نشده و این نقدینگی به صورت کالای آماده شده در انبارهای محصول حبس شده است که مجدداً به ابتدای زنجیره تولید برنمی‌گردد و لذا شاهد رکود تورمی در بازار هستیم که به تدریج شدیدتر هم خواهد شد.

بنا بر اعلام انجمن نساجی، در چنین شرایطی سازمان‌های نظارتی و کنترلی نیز به جای کنترل و جلوگیری از افزایش قیمت ۷۰ درصدی گرانول پلی‌پروپیلن، ۵۷ درصدی الیاف پلی‌استر و ۹۰ درصدی وش پنبه، رسماً به عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمی در بورس کالا مجوز می‌دهند که قیمت هر عرضه را نسبت به عرضه هفته گذشته آن ۵ درصد افزایش دهند و در مقابل، از افزایش قیمت کالاهای نهایی صنایع نساجی که به طور متوسط در حدود ۶۵ درصد از سهم قیمت تمام شده محصولات تولیدی آن مربوط به همان مواد اولیه است، جلوگیری می‌کنند. در صورت ادامه چنین روندی بدون شک و به زودی شاهد کاهش تولید در تعداد زیادی از واحدهای فعال در کشور خواهیم بود و اشتغال موجود نیز با خطر کاهش بیشتری روبرو خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×