اخبار نساجی

صف فروش برای وام مسکن

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

صف فروش برای وام مسکن

 

در بازار غیر رسمی تسهیلات خرید مسکن، عرضه انواع وام طی چند روز اخیر افزایش پیدا کرده و موجب شده در محل رسمی خرید و فروش اوراق ۲۰میلیونی ـ فرابورس ـ صف فروش تشکیل شود.

دلالان وام مسکن علت این اتفاق را کاهش تقاضا به خاطر انتظار برای دریافت تسهیلات جدید ۲۵ میلیون تومانی از سوی خریداران مسکن عنوان کرده و پیش بینی می کنند: قیمت فروش وام های مسکن که در پاییز با افزایش روبه رو شده بود، به زودی افت خواهد کرد و به این ترتیب هزینه استفاده از وام های کنونی برای خریدهای شب عید در بازار مسکن نیز کاهش می یابد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» هم اکنون اوراق ۲۰ میلیون تومانی تسهیلات خرید مسکن در فرابورس با قیمت حدود ۳ میلیون تومان عرضه می شود، به طوری که هر برگه اوراق ۵۰۰ هزار تومانی ۷۵ هزار تومان معامله می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در محل عرضه این اوراق تعداد فروشنده ها به چند برابر تعداد خریداران رسیده است.

اوراق ۲۰ میلیون تومانی جایگزین وام ۲۰ میلیونی است، با این تفاوت که خریدار این اوراق می تواند سند ملک را به نام خود منتقل کند، اما در وام ۲۰ میلیونی چنانچه خرید وفروش در بازار غیررسمی صورت بگیرد، سند ملک وکالتی منتقل خواهد شد.براساس این گزارش، اوراق ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن، در بازار غیررسمی نیز با قیمت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله می شود. دلالان وام علت گران تر بودن اوراق در بازار غیررسمی در مقایسه با فرابورس را، تبدیل سریع آن به پول نقد و تحویل به فروشنده ملک عنوان می کنند.

عوامل عرضه انواع وام مسکن در بازار با اعلام اینکه هم اکنون قیمت فروش وام ها نسبت به ابتدای سال ۱۰ درصد افزایش یافته است، تصریح می کنند: خروج تقاضای مصرفی از بازار مسکن تحت تاثیر اعلام «پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی» باعث می شود در روزهای آینده قیمت فروش وام های کنونی کاهش یابد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» در فصل پاییز با تمام شدن ماه محرم و صفر و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بازار معاملات مسکن گرم شد؛ به طوری که به گفته مشاوران املاک بازار خرید و فروش ملک جدا از تاثیر پذیرفتن از نوسانات سکه و ارز در ماه های پایانی سال با افزایش تعداد خریداران مواجه شد. تا جایی که در واکنش به گرمای معاملات مسکن، خرید و فروش وام و اوراق ۲۰ میلیون تومانی مسکن نیز در بازار غیررسمی با رشد معاملات و البته با افزایش قیمت مواجه شد.

فعالان بازار خرید و فروش وام از افزایش مراجعه خریداران وام مسکن در یک ماهه اخیر با وجود رشد قیمت آن نسبت به فصل گذشته خبر می دهند.به گفته مشاوران خرید و فروش وام مسکن، براساس معادله موجود در بازار در صورت افزایش و رونق معاملات ملک، خرید و فروش وام دوباره رونق می گیرد.یکی از این مشاوران در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: در ماه محرم و صفر قیمت وام اندکی کاهش یافت همین طور در روزهای آخر سال هم انتظار می رود با توجه به کاهش تعداد متقاضیان، قیمت ها روند نزولی داشته باشند، اما در مقایسه با این دو بازه در ماه بهمن تعداد مراجعه کنندگان برای خرید باید افزایش یابد.

او با مقایسه قیمت وام مسکن در فصل گذشته و اکنون اظهار کرد: افزایش یا کاهش قیمت وام ها به عوامل مختلفی مثل تعداد متقاضیان و وضعیت سایر بازارهای سرمایه ای بستگی دارد، اما با توجه به این موضوع که در حال حاضر اکثر متقاضیان خرید مسکن مصرف کنندگان واقعی هستند، قیمت وام مسکن در این مقطع با افزایش جزئی مواجه شده است.

خرید فوری، گران تر!

یکی دیگر از مشاوره دهندگان خرید و فروش وام مسکن در بازار غیر رسمی در مورد قیمت های مورد معامله گفت: قیمتی که به خریداران ارائه می شود به زمانی که خریدار برای تحویل وام عنوان می کند بستگی دارد، وگرنه در حال حاضر هر وام ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن بین ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود، اما در صورتی که متقاضی اعلام کند که به مبلغ وام در زمان کوتاه احتیاج دارد قیمت وام تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم بالا می رود.

عرضه پررونق اوراق مسکن

جدا از وام خرید مسکن که این روزها با افزایش قیمت مواجه شده است فعالان بازار خرید و فروش اوراق وام ۲۰ میلیون تومانی مسکن هم از رشد قیمت این اوراق نسبت به سه ماهه گذشته خبر می دهند؛ به طوری که به گفته آنها هر برگ اوراق یک میلیون تومانی ۱۰ هزار تومان نسبت به فصل پاییز گران تر شده است.

یکی از مشاوران درباره قیمت های مورد معامله اوراق ۲۰ میلیون تومانی مسکن گفت: در حال حاضر هر برگ یک میلیون تومانی که به صورت آزاد معامله می شود ۱۷۳ هزار تومان قیمت گذاری شده است که جمعا مبلغ خرید اوراق ۲۰ میلیون تومانی با این قیمت به ۳ میلیون و ۴۴۶ هزار تومان می رسد. علاوه بر این هر برگ یک میلیون تومانی بورسی ۱۵۵ هزار تومان به فروش می رسد که مجموع ۲۰ برگ اوراق ۲۰ میلیون تومانی مسکن به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می رسد.

وام ۳۰، ۵۰ و ۸۰ میلیونی

در حالی که بانک مرکزی قصد دارد سقف کنونی تسهیلات خرید مسکن را از ۲۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون افزایش دهد، هم اکنون در بازار خرید وفروش وام، دلالان تسهیلاتی تا سقف ۸۰ میلیون تومان را حاضرند به خریداران مسکن ارائه کنند!

به گزارش «دنیای اقتصاد» در بازار غیررسمی وام مسکن، تسهیلات ۳۰ میلیونی با قیمت ۳ میلیون تومان فروخته می شود و تسهیلات ۵۰ و ۸۰ میلیونی نیز حدود ۱۰ میلیون تومان خرید وفروش می شود.

اقساط تسهیلات فوق ماهانه بین ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان اعلام شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×