اخبار نساجی

سفر غیرمنتظره مدیران ارشد سامسونگ به تهران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

سفر غیرمنتظره مدیران ارشد سامسونگ به تهران

پس از تهدید ایران به قطع روابط تجاری اش با کره که در پی اعلام مقامات کره ای برای عدم خرید نفت از ایران بیان شده بود، برخی سرمایه‌گذاران شرکت‌های کره ای از جمله مدیران ارشد سامسونگ روز یک شنبه برای مذاکره با برخی مسئولان به ایران سفر کرده اند.

به گزارش زلال نیوز، کره جنوبی مدتی پیش اعلام کرد که از خرید نفت ایران یا بیمه کردن نفت‌کش‌های ایرانی خودداری خواهد کرد. ایران هم در پی این اتفاق اعلام کرد که واردات کالا از کره را محدود خواهد کرد.

این تنش تجاری میان ایران و کره به شدت به ضرر طرف کره‌ای خواهد بود. هم اکنون بازار ایران مملو از کالاهای ساخت این کشور است، به طوری که گفته می شود فقط هزینه تبلیغات ال جی در ایران سالانه ۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

واکنش متقابل ایران به تهدید کره‌ای‌ها باعث شد که آنها خیلی زود برای جلوگیری از هرگونه تاثیر منفی بر روابط تجاری با ایران وارد مذاکره شوند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در همین راستا قائم مقام شرکت کره‌ای سامسونگ چند روز پیش با تعدادی از همکارانش در ایران حضور یافته و در این رابطه مذاکراتی داشته است.

بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی کشور بیانگر ارقام تکان‌دهنده ایست. فقط سامسونگ و ال جی دو برند لوازم خانگی کره جنوبی در سال ۹۰ بیش از دهها میلیارد دلار در بازار ایران فروش داشته‌اند و این رقم بیش از تخلف سه هزار میلیارد تومانی بانکی اخیر و بالاتر از تمام سرمایه مورد نیاز برای انتقال آب دریای خزر به مرکز ایران است.

فروش گسترده کالاهای کره ای در ایران در حالی است که نمونه های مشابه داخلی آنها نیز وجود دارد، اما تحت تاثیر همین واردات بی رویه با مشکل مواجه شده است.

یک عضو انجمن لوازم خانگی با اشاره به اشتغال ۱۰۰ هزار نفر در صنعت لوازم خانگی ایران می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های داخلی غیرفعال است و طی سالهای اخیر حدود ۱۰ کارخانه تعطیل شده‌اند.

محمدرضا دیانی با بیان اینکه هزار و  ۱۰۰ کارخانه ساخت لوازم خانگی با اشتغال صد هزار نفری در کشور وجود دارد، گفته است: فروش ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برخی شرکت‌های واردکننده امکانات مناسبی را برای ارائه خدمات در اختیار آنها قرار می‌دهد، هرچند باز هم بحران خدمات پس از فروش در لوازم خارجی بیشتر از تولیدات داخلی است.

البته تهدید کره به نخریدن نفت ایران بیشتر به یک اقدام صوری شبیه است تا عملیاتی. کره جنوبی سال گذشته میلادی ۸۷ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرد که نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۰ ممیز یک دهم درصد رشد داشته است و ایران ۹.۴ دهم درصد از کل واردات نفت کره را تامین می کند.

این در حالی است که صادرات چهارمین اقتصاد آسیا به ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی به شش میلیارد و ۷۰ میلیون دلار رسید که نزدیک به دو میلیارد دلار بیشتر از سال ۲۰۱۰ میلادی بوده است.

این مقایسه نشان می دهد حجم واردات ایران از کره به نسبت صادارتش چندان چشمگیر نیست و در صورت قطع روابط تجاری، این طرف کره ای است که به شدت متضرر خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×