اخبار فرش ماشینی

سرمایه گذاری برای تولید پارچه چادر مشکی در اولویت حمایت وزارت صنعت

 

سرمایه گذاری برای تولید پارچه چادر مشکی در اولویت حمایت وزارت صنعت

سرمایه گذاری های صنعتی در تولید پارچه چادر مشکی همواره طی سالیان گذشته تاکنون در اولویت حمایت این وزارتخانه بوده است.

به دنبال انتشار مطلبی مورخ ۹/۷/۹۱ از سوی خبرگزاری فارس با عنوان ” تعطیلی کارخانه چادرمشکی با ۳۰ سال قدمت ” روابط عمومی وزارت صنعت ،معدن وتجارت به این شبهات پاسخ داده است.

متن جوابیه به شرح زیراست:

با توجه به ابهامات مطرح شده درخصوص عدم حمایت لازم از تولید چادرمشکی در کشور، به آگاهی می‌رساند:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

– همانطوریکه دبیر محترم انجمن صنایع نساجی در مصاحبه با آن خبرگزاری عنوان نموده‌اند، علیرغم دستیابی شرکت ایران مرینوس به دانش رنگرزی پارچه چادرمشکی همواره این شرکت در زمینه تولید پارچه فاستونی دارای پروانه بهره برداری و تولید بوده است.

– از عمده دلایل عدم رونق تولید این محصول فرهنگی-صنعتی، واردات بی رویه چادرمشکی از طریق مبادی رسمی و غیررسمی، بازارچه های مرزی، کالای همراه مسافر و حقوق ورودی آن می‌باشد. بطوریکه حقوق ورودی پارچه چادرمشکی قبل از سال ۸۵ برابر ۴۰ درصد بود که در ابتدای همان سال به دلیل اینکه قانون بودجه سال مزبور مقرر نموده بود تعرفه موثر واردات از ۱۱ درصد سال ۸۴ به ۱۶ درصد ارزش افزایش یابد بنابراین سود بازرگانی پارچه چادرمشکی نیز به همراه سایر انواع پارچه از ۴۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافت.

– علی ایحال همانگونه که مستحضرید سرمایه گذاری های صنعتی در تولید پارچه چادر مشکی همواره طی سالیان گذشته تاکنون در اولویت حمایت این وزارتخانه بوده است. بدین ترتیب تمامی متقاضیان جهت تولید این محصول صنعتی-فرهنگی در چارچوب ضوابط مربوطه از حمایت های لازم برخوردار می گردند.

همچنین از اقدامات اخیر نیز می توان به تخصیص اعتبار بیش از ۲۸ میلیون دلار برای توسعه کارخانه تولید چادر مشکی در استان چهارمحال و بختیاری به ظرفیت ۱۰ میلیون متر علاوه بر ظرفیت موجود اشاره نمود که عقد قرارداد صورت گرفته و در شرف گشایش اعتبار و ورود ماشین آلات به داخل کشور است. همچنین در این جهت و با توجه به توانمندی کشور در تامین مواد اولیه مورد مصرف در تولید پارچه چادر مشکی؛ پیش‌نویس لایحه حمایت از تولید پارچه چادر مشکی در سال گذشته در دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین گردیده که امید میرود در سال حمایت از تولید ملی، با تصویب این پیش نویس، زمینه فعالیت واحدهای داخلی جهت تامین نیاز داخل فراهم شده و کشور در این زمینه به خودکفایی کامل دست یابد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×