اخبار فرش ماشینی

سخنان مدیر عامل شرکت فرش ماشینی آرا مشهد

متن سخنان آقای غلامعلی مرتضایی مدیر عامل فرش آرا مشهد در جمع هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران

ضمن خیر مقدم به شما عزیزان حضورتان را در مجموعه تولیدی فرش آرا و آرا فرش مشهد پاس داشته و امیدوارم فرصت اجتماع در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) برای همه ما منشاء برکات بسیاری باشد.

بی‎شک حضور مدیران و مسئولین عزیز در جمع اعضا، باعث دلگرمی بیشتر اصحاب صنایع بوده و منشا توسعه و پیشرفت بیش از پیش خواهد شد.

سخن اول این که لازم می‎دانم همین جا از انجمن صنایع نساجی ایران قدردانی کنم که در ابتدای سال، پس از بروز مشکلاتی در حوزه قیمت‎ها، شهامت به خرج داده و اقدام به هماهنگی و همفکری با اعضا در جهت تغییر و یکسان سازی قیمت‎ها و ایجاد تعادل در بازار نمودند و مجدانه پیگیر آن نیز شدند. گرچه این گلایه از بعضی همکاران هست که بعداً به آن عمل نکردند و باعث ایجاد خلل در این مسئله شد، چرا که قیمت تعیین شده در مقایسه با هزینه‎ها قیمت بالایی نبود و در بازار مشاهده می کنیم که فرش‎های وارداتی در مقایسه با کیفیت فرش‎های ایرانی به قیمت بیشتری به فروش می‎رسد.

اما به هر حال این اقدام انجمن صنایع نساجی ایران نشان داد که ما می‎توانیم بسیاری از مشکلات را با کمک انجمن و با همفکری حل کنیم.

اما سخن دیگر این که پیکره بخش صنایع و خصوصاً صنعت فرش ماشینی، از مشکلاتی در تعب و رنج است که رفع آن همتی مضاعف را می‎طلبد که در این فرصت به پاره‎ای از آنها اشاره می‎کنم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مشکلات بانکی

۱ – تحریم بانک‎ها و مشکلات گشایش اعتبار
۲ – افزایش نرخ ارز در برابر ریال و نیز تفاوت آن بین صرافی‎ها و بانکها
۳ – عدم پرداخت به موقع تسهیلات
۴ – نرخ زیاد سود بانکی برای تولیدکننده
۵ – الزام به سپرده‎گذاری ۸ درصد از تسهیلات دریافتی، در بانک!

مشکلات مالی و تجاری

۱ – افزایش نرخ حمل و نقل و انرژی پس از هدفمندی یارانه‎ها (بسته‎های حمایتی هم که در حد حرف باقی مانده است)
۲ – عدم فرهنگ سازی درخصوص مالیات بر ارزش افزوده که باعث شده به جای مصرف‎کننده، تولیدکننده آن را بپردازد
۳ – مسائل گمرکی را هم که دوستان خود بهتر می‎دانند.
۴ – بازار نامطلوب به دلایل:
قیمت تمام شده زیاد، رقابت‎های غیر اصولی و اشباع کالا در بازار داخلی، حضور افراد غیر مسئول و غیر حرفه‎ای به عنوان تاجر در بازارهای خارجی که به عنوان مثال باعث صادرات جنس با کیفیت پایین برای کاهش قیمت و سود بیشتر توسط همین افراد شده است و پس از مدتی باعث تخریب بازار فرش ایران می‎شود. در حالی که ما می‎توانیم در جهت کیفیت در بازار رقابت نماییم، نه قیمت
مثلاً کاغذ دیواری خارجی در بازار ایران متری ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان می باشد، فرش ایران در بازارهای عراق و افغانستان متری ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است.

مشکلات داخلی

۱ – سوء استفاده از نام تجاری شرکتهای معتبر (به عنوان مثال با مشابه‎سازی‎های نام این شرکت‎ها)
۲ – سوء استفاده و کپی‎برداری از طرح‎ها و نقشه‎های یکدیگر
۳ – رقابت کاذب در واردات ماشین‎آلات و تکنولوژی که موجب سوء استفاده فروشندگان خارجی می‎شود. به عنوان مثال هنوز ماشین قبلی به بهره‎برداری مطلوب نرسیده، فروشنده با شناخت افکار و طمع ما، ماشین جدیدی را پیشنهاد و ارائه می‎دهد و هنوز آن ماشین تولید نشده، ما شروع به تبلیغ فرش آن نیز می‎کنیم.
نتیجتاً فرش را ما می‎بافیم اما باید پایان سال سود کارمان را به جیب شرکت‎های خارجی بریزیم تا بتوانیم سریعاً تکنولوژی جدید را خریداری کنیم و در بازار رقابت باقی بمانیم. غافل از این که این مسئله اصلاً ضرورتی ندارد! چرا که خروجی تکنولوژی جدید تاثیر آنچنانی در بهبود کیفیت فرش نداشته و صرفاً با ایجاد میل کاذب و تحریک تجمل گرایی در مصرف‎کنندگان طرفدار پیدا می‎کند و مصرف کننده در این گمان است که مثلاً فرش با کیفیت خیلی بهتری را می‎خرد.

پروانه سوخت، شمع فرو ماند، شب گذشت
ای وای من که قصه دل ناتمام ماند

در خاتمه پیشنهاد می‎شود مدیران محترم انجمن صنایع نساجی ایران در حد توان نظارت بیشتری بر این امور داشته باشند.
زیرا هر انجمنی تشکیل می‎گردد، برای هماهنگی، نظارت و پشتیبانی اعضای خود و رساندن مشکلات آنان به گوش مسئولین ذیربط می‎باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×