اخبار فرش ماشینی

سال ۲۰۱۲ سالی موفق برای بی بافت ها

در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۱ صنعت منسوجات بی بافت در بخش های مختلف شاهد رشد و شکوفایی زیادی بود. به طوری که هر ساله با رشد بیش از ۵ درصد در میزان تولید و هم در ارزش کالاهای تولیدی مواجه بوده است. طبق آمارهای اعلام شده توسط اتحادیه بین المللی منسوجات بی بافت و صنایع وابسته، این رشد در تمامی بخش ها از جمله انواع پوشک بچه و بزرگسال، پزشکی، دستمال های مرطوب، دستمال های تمیزکننده و نظافت، صنعت ساختمان، صنعت اتومبیل، کشاورزی، محصولات آرایشی بهداشتی و… مشاهده شده است. در سال ۲۰۱۱ میزان تولید محصولات بی بافت به عدد یک میلیون و هشتصد و نود و هفت هزار تن، معادل ۵۶ میلیون متر مربع رسید. همچنین تولید منسوجات بی بافت در اروپا به لطف تولید بالای ترکیه در سال های اخیر با رشدی ۲۵ درصدی مواجه شده است.
البته این رشد در بخش ها مختلف تولید مانند محصولات اسپان ملت، اسپان لیس، ترموباند، درای لید و…متفاوت است. مثلاً تولید اسپان ملت در چند سال گذشته همواره سالانه حدود ۱۰ درصد رشد داشته است در حالی که در مورد تولیدات ترموباند این رشد وجود نداشته است.
در حال حاضر اغلب تولیدات شرکت های اروپایی در داخل این قاره مصرف می شود؛ اما هنوز هم این بازار، بازار جذابی برای تولیدکنندگان بزرگ منسوجات بی بافت جهان مانند چین است. در سال ۲۰۱۱ کشور چین صادرات انواع منسوجات بی بافت خود به اروپا را تا ۲۴ درصد افزایش داد و این رشد در سال ۲۰۱۲ هم وجود داشته است.

رشد تقاضا برای منسوجات بی بافت در آمریکا
طبق پیش بینی ها، بازار آمریکا همچنان به عنوان یکی از بزرگترین و جذابترین بازارهای مصرف منسوجات بی بافت در بخش های مختلف مطرح است.
طبق پیش بینی های انجام شده حجم بازار منسوجات بی بافت آمریکا تا سال ۲۰۱۶ با رشد سالانه بیش از ۵ درصد به ۱/۷ میلیارد دلار خواهد رسید.
در واقع رشد همزمان نیاز بازار و نیز افزایش نرخ میانگین فروش در آمریکا موجب شده است تا تولیدکنندگان علاوه بر افزایش تولید به دنبال تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر باشند و این موجب ایجاد ظرفیت های بسیار زیادی در آینده این صنعت شده است.طبق برآوردها کاربرد منسوجات بی بافت در آمریکا در بخش هایی مانند ساختمان و کشاورزی به شدت در حال رشد است.

تولید بیش از ۵۰ درصد تولیدات بی بافت جهان در آسیا تا سال ۲۰۲۰
طبق پیش بینی ها تا سال ۲۰۲۰ قاره آسیا می تواند بیش از ۵۰ درصد تولیدات منسوجات بی بافت جهان را به خود اختصاص دهد. آسیا در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۴۰ درصد تولید جهان را در دست داشت.
در این سال تولید منسوجات بی بافت آسیا با ۷ درصد رشد به ۱/۳ میلیون تن رسید. بعد از اینکه در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به ترتیب رشد ۱۳ و ۱۰ درصدی را تجربه کرده بود. جالب اینکه ۱/۲ میلیون تن این محصولات در سال گذشته تنها در چین تولید شد یعنی بیش از ۶۵ درصد سهم قاره پهناور آسیا.

منسوجات بی بافت بازاری پرسود برای تولیدکنندگان
امروزه بازار منسوجات بی بافت به دلیل رشد روز افزون و نیز ارائه محصولات جدید با استقبال زیاد خریداران مواجه شده است. به طوری که شرکت های خلاق و دارای استراتژی بازاریابی موفق توانسته اند منافع زیادی را از این بازار بدست آورند.
شرکت Pages Nonwoven یکی از شرکت های صاحب نام در اروپاست که با تمرکز بر روی تولید انواع محصولات بهداشت شخصی، آمارهای جالبی را منتشر کرده است. این شرکت اعلام کرده است گردش مالی اش در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۳ درصد رشد داشته که معادل ۱۸۸ میلیون یورو است.
این شرکت در اوج فروش خود یعنی در ۳ ماهه پایان سال، فروشی برابر ۴۸ میلیون یورو داشته است. سود خالص این شرکت در سال گذشته ۲۱ میلیون یورو بوده است که در مقایسه با سال گذشته نزدیک ۵۰ درصد رشد داشته است.
این شرکت همچنین اقدام به راه اندازی خطوط تولیدی خود در سال گذشته در کشور مصر کرده است. این سرمایه گذاری در واقع اولین سرمایه گذاری خارجی این شرکت اهل چک اسلواکی است.
مدیر عامل این شرکت می گوید: “هدف ما از راه اندازی این خط تولید در مصر راهیابی به بازارهای محصولات بی بافت در کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیاست. ما انتظار داریم در سال ۲۰۱۳ شرکت با رشد اقتصادی ۵ تا ۱۵ درصد در مقایسه با سال قبل روبرو شود.”
این شرکت که در سال ۱۹۹۰ تاسیس شده است در حال حاضر دارای ۴۴۰ پرسنل است.
طبق آمارهای یک شرکت تحقیقاتی در آمریکا میزان رشد منسوجات بی بافت در جهان در سال های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به طور متوسط هر ساله ۷ درصد رشد خواهد داشت و تقاضا برای منسوجات بی بافت به ۲/۹ میلیون تن خواهد رسید.

با پیشرفت های تکنولوژیکی و نیز تحقیقات جدید شرکت های تولیدی در عرصه این صنعت، تولیدات بسیار زیادی به بازارهای مصرف معرفی شده است. در سال های اخیر کاهش وزن پارچه های تولیدی به کاربردهای آنها برای مصارف یک بار مصرف توسعه زیادی بخشیده است. به طوری که حتی این مطلب برای تولیدکنندگان اتومبیل هم مورد توجه قرار گرفته که منجر به سبک سازی وزن خودروها خواهد شد. حتی کارشناسان معتقدند در سال های بعد رشد تکنولوژی نسل جدیدی از پارچه های بی بافت با کاربری های شگفت انگیز و وزن بسیار کم را نوید می دهد.
همچنین این موسسه تحقیقاتی آمریکایی اعلام کرده است میزان درخواست آمریکا برای پارچه های بی بافت wipes تا سال ۲۰۱۶ به ۵/۲ میلیارد دلار خواهد رسید که نشاندهنده ۱/۵ درصد رشد سالانه است.

سال 2012 سالی موفق برای بی بافت ها

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سال 2012 سالی موفق برای بی بافت ها
◄جالب است بدانید اتحادیه بین المللی منسوجات بی بافت و صنایع وابسته EDANA آمارهای خود را براساس آمار و ارقام ارائه شده از طرف ۲۳۰ شرکت مطرح و بزرگ در زمینه تولید انواع بی بافت ها در ۳۵ کشور جهان گردآوری می کند.

ترجمه: محبوبه قایدی

منبع: شماره ۱۸ مجله کهن

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×