اخبار فرش ماشینی

رونمایی تابلو فرش تقارب فرهنگ‌ها در دفتر وزارت امور خارجه در قم

 

 

با حضور مجیدی، نماینده ایران در یونکسو فرش تقارب فرهنگ در در قم رونمایی شد.

این تابلو فرش که به منظور نکوداشت دهه بین المللی تقارب فرهنگ‌ها بافته شده است، توسط هنرمندان قمی و به پیشنهاد محمد رضا مجیدی، سفیر ایران در یونسکو در قم طراحی شده است و با مدیریت محمدرضا جمشیدی، در مدت ۵ ماه در قم بافته شده است.

نمادهایی از ۵ قاره جهان که در قالب میراث فرهنگی یونسکو، ثبت شده‌اند، در این اثر نشان داده شده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در بافت فرش پنج مرحله وجود دارد که به هفت آسمان تعبیر شده است. از بعد هنری، طرح دارای ویژگی‌های هنری و خلاقانه ای بوده است. آثار باستانی ای که در حاشیه فرش گنجانده شده است عبارت است از: پرسپولیس یا تخت جمشید که از مهم‌ترین آثار باستانی ایران است و از سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

دومین میراث فرهنگی گنجانده شده در این فرش، اهرام سه گانه مصر است که از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین سازه‌های به جای منده از تمدن مصر باستان است. این سازه‌ها که قدمت آنها به ۵ هزار سال قبل می‌رسد، نیز در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌اند.

سومین نقش فرهنگی این فرش، آکروپولیس به معنای شهر مرتفع یا صخره مقدس واقع در شمال شرقی پارتنون در آتن، پایتخت یونان است. این سازه در سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

چهارمین میراث جهانی گنجانده شده در این فرش چند فرهنگی، دیوان بزرگ چین است که طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین سازه مهندسی تدافعی نظامی از لحاظ قدمت در جهان است. این دیوار ۷ هزار کیلومتر امتداد دارد و در سال ۱۹۸۷ در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

میدان امام اصفهان (نقش جهان) پنجمین نگین فرهنگی است که در فرش تقارب ملل به دست توانای هنرمندان ایرانی بافته شده است. این میدان شامل چهار بنای عالی قاپو، مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه است که در سال ۱۹۸۰ در فهرست جهانی ثبت شده است و قدمت آن به قرن هفدهم بر می‌گردد.

کولوسئوم نیز در ردیف ششم در فرش تقارب ملل قرار دارد. آمفی تئاتر بیضی شکلی که در رم و در کشور ایتالیا واقع است و دارای ۸۰ ورودی است و قدمت آن به قرن اول میلادی باز می‌گردد. این بنا نیز در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

هفتمین میراث جهانی ثبت شده در این فرش، تاج محل، یکی از پرآوازه‌ترین بناهای جهان و آرامگاه همسر شاه جهان، ممتاز محل است که در جنوب دهلی نو واقع شده و یکی از عجایب هفت گانه جدید دنیا به شمار می‌رود. این بنا در سال ۱۹۸۳ در فهرست تاریخی ثبت شده است.

چچن ایتزا، هشتمین و آخرین بنای فرهنگی ثبت شده در فرش تقارب ملل است که در سال ۱۹۸۸ در فهرست میراث جهانی ثبت شده است و قدمت آن به ماقبل تاریخ و تمدن مایاها می‌رسد و اکنون در مکزیک واقع است.

فرش تقارب فرهنگ ملل از جنس ابریشم خالص و با ۷۷ رج و ۱۹ رنگ با ۵ ماه کار بی وقفه هنرمندان قمی بافته شده است و در آغاز دهه تقارب ملل، پیام صلح و دوستی ایران را به سازمان فرهنگی ملل متحد می‌برد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×