اخبار نساجی

رفع ممنوعیت از کالاهای صرفا صادراتی

 

رفع ممنوعیت از کالاهای صرفا صادراتی

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از رفع ممنوعیت صادرات کالاهایی که صرفا به منظور صادرات تولید می شوند و صنایع پائین دستی آن در کشور وجود ندارد، خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ˈحمید صافدلˈ روز یکشنبه در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه بین سازمان توسعه تجارت و بیمه مرکزی با اشاره به ممنوعیت صادرات در سه گروه کالایی اظهار داشت: این کار به منظور توسعه صادرات با ارزش افزوده هر چه بیشتر صورت پذیرفته است.

وی تصریح کرد: ممنوعیت های اعمال شده با کار کارشناسی انجام شده و در دو فهرست کالایی جداگانه مطرح شده است و تغییرات بعدی نیز براساس این دو فهرست اعمال می شود.

وی گفت: فهرست اول شامل ممنوعیت های صادراتی و فهرست دوم کالاهایی که مشمول مجوز صادراتی و عوارض صادراتی می شود را در بر می گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صافدل افزود: فهرستی که در حال حاضر برای گمرک ارسال شده شامل فهرست کالاهای موجود در فهرست اول است که ۳۹ ردیف تعرفه ای با ذکر تعرفه و مشخصات فنی را در بر می گیرد و از تحویل آنها جلوگیری می شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: فهرست دوم شامل ۳۴ ردیف تعرفه ای براساس شرح بین الملل است و سه گروه کالایی را در بر می گیرد.

وی افزود: گروهی از کالاها با علامت ˈBˈ معرفی می شوند که صرفا با پرداخت عوارض صادراتی امکان صادرات آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: گروه B1* نیز باید پس از تامین نیاز داخل مجوزهای لازم را دریافت کند و گروه سوم ( B2* ) شامل کالاهای دارویی و مواد اولیه دارو می شود که پس از اخذ مجوز از وزارت بهداشت و درمان امکان صادرات آن وجود دارد.

صافدل در خصوص کالاهای موجود در سطح گمرکات بیان کرد : در ماده ۱۱ مکرر آئین نامه اجرایی صادرات و واردات به ابهامات موارد این چنینی پاسخ داده شده به طوری که ذینفعان این بخش می توانند با استناد به این ماده حقوق خود را مطالبه کنند و کارگروه ویژه ای نیز برای رسیدگی به این امر در سازمان توسعه تجارت تشکیل شده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت یادآور شد: ۳۹ قلم کالا به طور قطع مشمول ممنوعیت صادرات می شود که عموما مواد اولیه ای هستند که باید پس از عمل آوری و ایجاد ارزش افزوده بالاتر در سبد گروه کالاهای صادراتی قرار گیرند.

وی گفت: آمادگی خود را برای دریافت هر گونه پیشنهادی در جهت اعمال تغییرات لازم اعلام و سعی می کنیم تغییرات پیشنهاد شده را در دوره های خیلی کوتاه انجام ندهیم تا از یک ثبات رویه مشخص برخوردار باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×