اخبار فرش ماشینی

راهنمای خرید قالی و فرش

 

راهنمای خرید قالی و فرش

در چشم انداز خود ، قالی یا قالیچه زیبا و نفیسی را می بینید و دیدگان شما از مشاهده نقش های دلپذیر و مسحور کننده آن لذت می برد.

قالی یا قالیچه جالب و مرغوب ، محصول خلق الساعه کارخانه های ماشینی و اتوماتیک نیست که هر روز و هر ساعت مقادیر بسیاری از آن عرضه شود بلکه صنعت قالی بافی یکی از هنرهای ظریفه است که تهیه هر یک از فرآورده هایش ، محصول ماهها و بلکه سالها دقت و زحمت و اعمال ذوق و سلیقه و صرف هزینه های زیاد می باشد.

متاسفانه در سالهای اخیر ، این هنر ظریفه نیز مورد استفاده سود جویان قرار گرفته است و هم اکنون در گوشه و کنار ، تهیه کنندگانی یافت می شوند که انچه را که موجب مرغوبیت فرش نفیس می شود ، نادیده می گیرند و پی در پی از کیفیت قالی خوب می کاهند ، بنحوی که عمل ایشان ، صنعت عظیم فرش را در معرض یک خطر جدی قرار داده است.

برای تهیه فرش خوب دقایق بسیاری باید مورد توجه قرار گیرد و در حقیقت هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست تا آنچه را شما بنام قالی و قالیچه در دسترس خود می بینید ، واقعا یک فرش خوب و مرغوب و بدون عیب و نقیصه باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برای یک قالی و یا قالیجه نفیس ، به تنهایی زیبایی ظاهر کفایت نمی کند ، نفشه خوب و هم اهنگی رنگه بجای خود ف کیفیت ذاتی ان قالی و قالیچه نیز شرط است ، بعبارت دیگر فرش ممتاز ، فرشی است که گذشته از ظاهر دلپسند و زیبای خود دارای مشخصات و امتیازات دیگری نیز باشد و ان امتیازات و مشخصات ، جز مواد اولیه مرغوب و حسن دقت در بافت ان چیز دیگری نیست.

فرشی که دارای این دو امتیاز باشد ، یعنی هم ظاهر ان دلپسند بوده و هم با مواد اولیه مرغوب و در نهایت دقت بافته شد ، آن فرش ، یک تابلو بدیع هنری بشمار میرود که روز بروز بر ارزش بهای ان نیز افزوده میگردد.

——————————————————————————–

۱-  چله : چله ، که همان تار قالی است باید از نوع تابیده نه لا باشد تا استقامت فرش مرغوب را تضمین کند.

۲-  پود زیر :در فرش مرغوب ، پود زیر نباید درشت باشد ، زیرا پودر زیر درشت ، قالی را درشت بافت می کند.

۳-  پشم : بهترین پشم جهت تهیه قالی و قالیچه مرغوب ، پشمی بدون چربیست ، پشم بدون چربی رنگ را بخوبی جذب می کند و فرشی که با آن تهیه شود ، در زیر پا خاک خور نمیشود و روز  بروز درخشش و جلای رنگ آن بیشتر میگردد.

۴-  دستریسی : پشم قالی اگر دستریس باشد ، دوام آن بیشتر خواهد بود. زیرا الیاف پشم تابیده ماشینی خرد میشود و استقامت پشم از بین میرود.

۵-  رنگ: رنگرزی پشم باید با رنگهای نباتی صورت پذیرد – رنگ نباتی علاوه بر انکه باستقامت پشم خللی وارد نمیکند ، روز بروز فرش را خوش رنگ تر جلوه می دهد.

۶-  نقشه : نقشه خوب ف با طرح عالی و هم آهنگی رنگها یکی از موارد امتیاز فرش مرغوب است.

۷-  پود زیر و رو : در هر رک (رچ) باید پود زیر و رو داده شود در غیر اینصورت ، ریشه های فرش استقامت ندارد و قالی یا قالیچه ، بزودی مستهلک میشود.

۸-  ریشه : ریشه ها باید گره دار باشد و دوتایی نباشد.

۹-  سرکش : بافندگان فرش باید در هر رچ ، قالی را سرکش کنند تا ریشه ها در یک سطح معین قرار گیرند و گره هر ریشه استوارتر شود.

۱۰- سرک: فرش مرغوب نباید سرک داشته باشد و اضلاع قالی و قالیچه باید کاملا بموازات یکدیگر باشند و هیچ ضلعی بداخل یا خارج تمایل پیدا نکند ، بطور کلی فرش خوب باید رچ دار ، صاف ، خوش بافت ، بدون ریشه دوتایی و سرک باشد و ریشه گره دار داشته باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×