اخبار نساجی

دستورات جدید زنگنه برای توسعه پارس‌جنوبی / توسعه ۳۵ماهه‌ها فعلا از دستور کار خارج شد

 

دستورات جدید زنگنه برای توسعه پارس‌جنوبی / توسعه 35ماهه‌ها فعلا از دستور کار خارج شد

وزیر نفت با بیان اینکه ۶۰ درصد وقت خود را برای توسعه پارس جنوبی می‌گذارم از تعیین اولویت بندی برای توسعه فازهای قدیمی و جدید پار سجنوبی خبر داد و گفت: بر این اساس فعلا تمرکز وزارت نفت بر روی فازهای قدیمی بوده و توسعه فازهای ۳۵ ماهه پارس‌جنوبی در اولویت بعدی است.

به گزارش مهر، آمارهای رسمی شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد که در طول سه سال پایانی فعالیت دولت دهم حدود ۴۶ میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری برای توسعه فازهای پارس جنوبی هزینه شده است.

با این وجود در طول فعالیت دولت دهم هیچ فاز جدیدی در پارس جنوبی در مدار بهره برداری قرار نگرفت و در این مدت تولید گاز در این میدان مشترک گازی در محدوده ۲۹۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز تثبیت شده است.

به اعتقاد کارشناسان یکی از مهمترین دلالی تاخیر و عدم بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی توسعه همزمان ۱۷ فاز این میدان مشترک گازی در شرایط تحریم است به طوری‌که در حالی صنعت نفت با محدودیت‌های مالی، تامین کالا و دکل حفاری، نظام پیمانکاری روبرو بوده باید با تعیین اولویت بندی امکان توسعه فازهای با پیشرفت بالاتر فراهم شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت هم اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه وزارت نفت در دولت یازدهم باید توسعه فازهای ۱۲، ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی را به عنوان اولویت نخست در دستور کار قرار دهد، گفته است: بر این اساس باید پس از تکمیل و بهره‌برداری کامل از این طرح‌ها، نسبت به ساخت و توسعه سایر فازهای جدید و به اصطلاح ۳۵ ماهه شتاب دهد.

همزمان با ارائه این پیشنهاد به وزارت نفت دولت جدید، بیژن زنگنه وزیر نفت هم در نخستین بازدید از طرح توسعه فازهای پارس جنوبی پس از هشت سال، دستوراتی مبنی بر تمرکز بر توسعه پنج فاز قدیمی پارس جنوبی شامل ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ این میدان مشترک گازی با قطر را صادر کرده است.

وزیر جدید نفت در جمع پیمانکاران با بیان اینکه هدف اصلی تولید هرچه سریع‌تر از ذخایر گاز از پارس جنوبی است بنابراین باید فعالیت‌ها روی فازهایی که در کوتاه مدت امکان تولید گاز دارند مانند فازهای ١٢، ١٧ و ١٨ و ١۵ و ١۶ متمرکز شود، گفت: فعالیت بر روی فازهایی جدید و به اصلاح ۳۵ ماهه همچون طرح توسعه فاز ١۴ و ٢٢ تا ٢۴ در مراحل بعدی توسعه قرار خواهد داشت.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر این که توسعه پارس جنوبی در اولویت کارهای وزارت نفت قرار خواهد داشت، اظهار کرد: تلاش می کنیم منابع مالی مورد نیاز به موقع تامین شود تا عملیات توسعه سایر فازهای باقیمانده نیز با شتاب انجام شود.

۶۰ درصد وقتم را برای پارس جنوبی می‌گذارم

زنگنه همچنین در بازدید از تاسیسات پالایشگاهی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی یادآور شد: با توجه به اینکه تولید گاز از فازهای باقیمانده پارس جنوبی مدنظر است از این پس تمام توان مدیریتی، فنی و لجستیکی صنعت نفت به منظور بهره برداری سریعتر از سه طرح توسعه ۱۲ ، ۱۵ و ۱۶ و نیز ۱۷ و ۱۸ در یک راستا قرار خواهد گرفت .

وزیر نفت دولت یازدهم تاکید کرد: از این پس ۶۰ درصد وقت خود را برای توسعه میدان پارس جنوبی و میدان‌های مشترک به کار خواهم گرفت تا علاوه بر تولید برنامه‌ای نفت و گاز و ارتقا ثروت آفرینی ملی، بهبودی ویژه ای در شرایط اقتصادی کشور به وجود آوریم .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید بیشتر از پارس جنوبی علاوه بر تقویت روحیه ملی، تاثیر مستقیم در زندگی مردم و تامین نیازهای کشور موجب ارتقا جایگاه ایران در جهان انرژی خواهد شد تبیین کرد: پارس جنوبی نیازمند تلاش بیشتری است و همه ارکان اعم از کارفرما و پیمانکاران باید همه تلاش خود را برای رفع مشکلات توسعه این میدان بسیج کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×