اخبار فرش ماشینی

در نامه انجمن صنایع نساجی ایران به معاون وزیر صنعت مطرح شد: لغو مجوز صادرات پتروشیمی در صورت عرضه اندک مواد نساجی در بورس کالا

 

 در نامه انجمن صنایع نساجی ایران به معاون وزیر صنعت مطرح شد: لغو مجوز صادرات پتروشیمی در صورت عرضه اندک مواد نساجی در بورس کالا

 

در روزهای اخیر مسئولان انجمن صنایع نساجی ایران با گلایه از عرضه‌های اندک مجتمع‌های پتروشیمی در بورس کالا، اعلام کردند که برخی پتروشیمی‌ها به دنبال منفعت شخصی هستند و به وعده های خود مبنی بر تامین نیاز داخلی تولیدکنندگان صنایع نساجی از طریق بورس کالای ایران عمل نمی کنند.

به همین منظور، مدیر کل دفتر صنایع نساجی ایران نامه‌ای را به معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته و خواستار شده تا در اسرع وقت، مانع صادرات و فروش مواد اولیه صنایع نساجی در بازار آزاد شود، تا تولیدکنندگان بتوانند با خرید مواد اولیه از بورس کالا به فعالیت خود ادامه دهند.

محمد مروج رئیس هیات مدیره انجمن نساجی ایران در این باره، می‌گوید: در گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و مصرف کنندگان صنایع نساجی امضا شد که بر اساس آن، مجتمع‌های پتروشیمی مکلف به عرضه هفتگی ۷ هزار تن مواد اولیه صنایع پلاستیک و نساجی شدند، اما در هفته‌های اخیر به طور میانگین تنها ۱۲۰۰ تن از این محصولات به طور هفتگی در بورس کالا عرضه شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: کاهش عرضه در بورس در حالی رخ می‌دهد که شاهد فروش همین محصولات از جمله گرانول پلی‌پروپلین در بازار آزاد با نرخ‌های حدود ۴۰ درصد گران تر نسبت به بورس هستیم و حتی برخی از پتروشیمی‌ها نیز در حال صادرات هستند.

رئیس هیات مدیره انجمن نساجی ایران در این باره که برخی از مدیران صنعت پتروشیمی دلایل کاهش عرضه محصولات در بورس کالا را کاهش ۱۰ درصدی تولید عنوان کرده‌اند، گفت: آمار فروش در بازار آزاد و صادرات مواد اولیه صنایع نساجی در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، به خوبی نشان می‌دهد که سخنان گفته شده، کذب محض است.

مروج با بیان اینکه این مجتمع‌های پتروشیمی فقط به دنبال سود شخصی هستند و حال و روز تولیدکنندگان برای آنها هیچ اهمیتی ندارد، گفت: نعمت‌الله مردانی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی برای پایان دادن به این روند ناعادلانه، تمام اتفاق های اخیر و عرضه‌های کم مجتمع‌های پتروشیمی در بورس کالا را طی نامه‌ای برای محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرد. در این نامه خواستار شدیم که مجتمع های پتروشیمی به تعهدات خود یعنی عرضه ۷ هزار تنی محصولات در هفته عمل کنند که در غیر این صورت مجوز صادرات آنها لغو می شود.

متن نامه انجمن صنایع نساجی ایران به وزارت صنعت، معدن و تجارت در ذیل آمده است:

با عنایت به گزارشها منعکس شده از سوی واحدهای تولیدی مصرف کننده گرانول پلی پروپیلن به استحضار می‌رساند:

طبق بررسی‌های به عمل آمده در اوایل بهمن ماه سال جاری عرضه گرانول پلی پروپیلن در بورس کالا با ۸۰ درصد کاهش از میزان ۵۹۲۹ تن (میانگین هفتگی) به رقم ۱۲۳۲ تن در تاریخ هفتم اسفندماه ۹۲ رسیده و به تبع آن قیمت در بازار آزاد افزایش صعودی داشته است.

به نحوی که قیمت گرانول با قیمت نخ تولید شده حاصل از آن تفاوت چندانی ندارد و این امر باعث بروز مشکلات جدی در روند تولید واحدهای مصرف کننده این کالا شده است.

لذا خواهشمند است با عنابت به بند (۴) شصت و سومین کمیته تخصصی محصولات پتروشیمی کارگروه تنظیم بازار در خصوص الزام « مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده پلی پروپیلن به عرضه ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تن پلی پروپیلن گرید نساجی به صورت هفتگی »، دستور فرمایید به منظور عدم وقفه در روند تولید واحدهای مصرف کننده گرانول پلی پروپیلن گرید نساجی نسبت به لغو مجوز صادراتی واحدهای پتروشیمی اقدام عاجل معمول شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×