اخبار نساجی

در مورد تولیدات و کالاهای صادراتی باید به چه نکاتی توجه کرد …

در مورد تولیدات و کالاهای صادراتی باید به دو سئوال زیر پاسخ داده شود:

  • آیا کالاها و محصولات ما برای صادرات مفید و مناسب هستند؟
  • در صورت منفی بودن چه باید کرد تاکالاهای مناسب برای صادرات تولید گردند؟

برای پاسخگویی به سئوالات فوق دو موضوع را باید بررسی کنیم :

  • بررسی و ارزیابی تولیدات یا محصولات
  • بررسی و ارزیابی بازارها


۱-بررسی و ارزیابی محصولات

عوامل مهمُی که در این بررسی نقش دارند به شرح زیر میباشند :

الف- ترکیبات محصول یا آنچه که کالا از آن ها به وجود آمده است. آیا این ترکیب برای بازارهای صادراتی مناسب هست ؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ب- روش تولید : روشهای تولید کالاهای خانگی و صادراتی یکسان نیستند . این روشها با نوع استفاده و کاربرد کالاها ارتباط دارند.تحقیقات نشان داده است که سازندگان موتور آب در طراحی محصول خود برای صادرات به کشورهای کم توسعه یافته تغییراتی میدهند تا دوام بیشتری داشته باشد.

ج- محلُ ساخت – محل ساخت کالا میتواند در فروش خارج از کشور نقش داشته باشد . در مورد کالاهای صادراتی سنتُی ایران ، فرش تبریز ، نائین و اصفهان دارای ارزش و بازار خاصُی هستند.

د- اندازه- اندازه کالاهای صادراتی باید مناسب با خواسته بازارهای گوناگون باشد. سلیقه و نیاز ملتها و مصرف کنندگان کشور های مختلف در ارتباط با اندازه کالاها متفاوت است . خرمای ایران برای صدور به بازارهای جهانی نمیتواند با اندازه های متداول در بازار داخلی موفُق گردد.فرشهای ایرانی با اندازه های ۴×۶ یا ۴×۳ که ممکنست در بازار آمریکا یا اروپا مناسب باشد ، کمتر مورد توجه و نیاز ژاپنی هاست.

ه- استاندارد- در مورد استاندارد باید دقُت گردد که استانداردهای محلُی منطقه ای و جهانی همیشه یکسان نیستند و در صورت تولید برای صادرات باید به استانداردهای بازار هدف توجُه کنیم.

و- پرداخت و تکمیل – یکی از ضعفهای عمده کالاهای صادراتی ، سهل انگاری و کم توجهُی به پرداخت و تکمیل کالاهای صادراتی است. در بازارهای جهانی ، فروشندگان و تولید کنندگان با رقابت شدیدی روبرو هستند و عدم توجُه به پردازش کالاها میتوانددر فروش کالا مؤثُر باشد.

ز- کنترل کیفیُت –کنترل کیفیُت کالاهای صادراتی یک ضرورت قطعی است که با کیفیُت کنترل ، آموزش و فرهنگ سازمانها ارتباط دارد.شرکتها و مدیران صادرات باید با فراهم کردن ابزار ، اطلُاعات و روشها و سیستمهای کنترل و بالا بردن فرهنگ و آگاهی کارکنان در همه سطوح بکوشند تا کنترل کیفیُت از اولین مرحله تا پایان مورد توجُه دقیق قرار گیرد . دنیای پر رقابت امروز و بازاریابی جهانی ضعف کیفیُت را به سادگی نمی بخشد.

۲- ارزیابی و مطالعه نیازها و عوامل بازار
در این مورد عوامل زیر را باید با دقُت مورد بررسی قرار داد:

الف-الزام های قانونی – هریک از کشورها در مورد کالاها و مواد و ماشین آلات وارداتی ، الزامات خاصی دارند. به عنوان مثال در مورد مواد غذائی ، داروئی، بهداشتی یا لوازم گاز سوز و برقی در انگلستان الزامات قانونی خاصُی وجود دارد که در بعضی از کشورها مطرح نمیباشد، صادر کنندگانم پیش از تولید کالاهای صادراتی خود باید ا گرد آوری اطلُاعات مربوط به الزام های قانونی در مورد اصول ایمنی و سلامتی به تولید کالاهای خود بپردازند تا مشکلی پیش نیاید .

ب- نقش عادات اجتماعی در پذیرش محصول- در کشورهای گوناگون دنیا ، پذیرش کالاها یکسان نیستند. بعنوان مثال در بعضی از بازارها و کشورها ، یخچال به عنوان وسیله ای پرستیژی مطرح است و در اطاق پذیرائی نگهداری میشود و در نتیجه در تولید این کالابرای آن بازار ها باید به ظرافت و ظاهر آن کاملا” توجه شود

ج- شرایط محلُی و محد.دیت های آن – وضع آب وهوا ی مناطق و بومی محدودیت هائی را برای کالا های صادراتی بوجود میاورد که در تولید کالاها باید به آنها توجه گردد.

د-مزیُت ها و ترجیحات_ تفاوت نژاد،دین، مذهب و فرهنگ بر قابلیُت پذیرش کالاهای صادراتی اثر می گذارند.کالاهای صادراتی به جمهوری تازه استقلال یافته شوروی سابق باید محکم ،سالم و ارزان باشند . در حالیکه در سویس باید سالم ، گیرا و قابل رقابت باشند . در بعضی از بازارها نقش رنگها و  روانشناسی رنگ بسیار مهم است و بعضی از کالاها بعنوان مجاز یا غیر مجاز و غیر مشروع میباشند.

منبع : سایت رسمی دکتر روستا

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×