اخبار نساجی

خیز بخش خصوصی برای افزایش ۱۰۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان

 

خیز بخش خصوصی برای افزایش ۱۰۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان

همایش مشترک تجار ایران و ترکمنستان برگزار شد

همایش مشترک تجار و فعالان بخش خصوصی ترکمنستان و ایران ظهر جمعه در محل ساختمان اتحادیه بازرگانان و صاحبان صنایع ترکمنستان در عشق‌‏آباد با حضور مقامات رسمی و نیز تجار و صاحبان صنایع ۲ کشور برگزار شد.

به گزارش فارس، همایش مشترک تجار و فعالان بخش خصوصی ترکمنستان و ایران ظهر دیروز،جمعه،با حضور مقامات رسمی و نیز تجار و صاحبان صنایع ۲ کشور در محل ساختمان اتحادیه بازرگانان و صاحبان صنایع ترکمنستان در عشق‌‏آباد برگزار شد.

برای شرکت در همایش مذکور و نیز برگزاری مذاکرات با مقامات رسمی و بخش خصوصی ترکمنستان، یک هیئت متشکل از تجار و صاحبان صنایع ایران به سرپرستی معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به عشق‏‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان سفر کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

«هوشنگ رضایی ثمرین» معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این رابطه اعلام کرد که در قالب این هیئت، حدود ۲۰ نفر به نمایندگی بیش از ۴۰۰ شرکت و واحد فعال صنعتی از سراسر ایران به‌ منظور توسعه مناسبات اقتصادی، تجاری و صنعتی میان ایران و ترکمنستان به این کشور سفر کرده‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت‏‌های عظیم اقتصادی، خدمات فنی و مهندسی و صنعتی کشورمان، اعلام کرد که ایران سالانه بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات و حدود ۶۰ میلیارد دلار واردات داشته‏ است.

وی گفت: حجم مبادلات بازرگانی بین ایران و ترکمنستان هم‌‏اکنون حدود پنج میلیارد دلار برآورد شده‏ که با فعال شدن مراودات بین ۲ کشور بخصوص بین تجار و بخش خصوصی ۲ کشور، حجم مبادلات بازرگانی فیمابین در آینده نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید و برای تحقق این امر ظرفیت‏‌های لازم در ۲ کشور موجود است.

«پتروشیمی خراسان»، «سپاهان صنایع»، «آذرپاس سیلو»، «عمران محور صنعت توریج»، «حمل‌ونقل پارت نیک»، «آون لوله»، «گلستان پلاستیک»، «مهرآوند»، «راه‌پویان جی سی»، «پارس پگاه تجارت» و غیره از جمله شرکت و گروه‏‌های صنعتی کشورمان هستند که در همایش مشترک تجار ترکمنستان و ایران حضور داشتند.

این نشست به شکلی برگزار شد که نمایندگان شرکت‌های ایرانی ظرفیت و توانمندی‌‏های خود را برای بازار و متقاضیان ترکمن معرفی کردند و در سخنان کوتاهی گوشه‌ای از فعالیت‌‏های خود را برای طرف ترکمن تشریح و اعلام کردند که در همه عرصه‏‌ها آماده هستند که همکاری‏‌های فعالی داشته باشند.

تجار و صاحبان صنایع کشورمان تأکید کردند که در یک برنامه پنج ساله‏ در قالب قراردادهای مختلف قادر هستند که با همکاری مشترک، طرف ترکمن با ایجاد اشتغال برای هزاران نفر به یک تولیدکننده مهم محصولات و خدمات فنی و مهندسی در کنار شرکت‌های ایرانی تبدیل شود.

طرف‌های ترکمن نیز در جریان این همایش ضمن استقبال از سفر گروه تجاری و اقتصادی ایران به عشق‏‌آباد، اعلام کردند که ترکمنستان به کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران نیاز دارد و در آینده نزدیک پس از بررسی کارشناسی پیشنهادات و ظرفیت‏‌های شرکت‌های ایرانی، این مسئله در سطح بالا و همراه با انعقاد قرارداد محقق خواهد شد.

در این همایش مشترک، تجار و بخش خصوصی ایران و ترکمنستان به بررسی بخش‏‌های تخصصی و مورد علاقه خود پرداخته و برای تحقق اهداف و تعاملات دوجانبه بحث و تبادل‌نظر کردند.

«حمید گوزلیان» رئیس دفتر مشاوره و پشتیبانی تجارت ایران و ترکمنستان نیز در سخنانی با تشریح فعالیت‌های این نهاد در ایران و ترکمنستان، اعلام کرد که این نهاد تجاری آماده‏ است تا به صورت همه‌جانبه به تجار و صاحبان صنایع ایران و ترکمنستان مساعدت کند.

«هوشنگ رضایی ثمرین» معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران پس از پایان این همایش در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، ضمن تشریح اهداف سفر خود به ترکمنستان، اعلام کرد که گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری میان ایران و ترکمنستان و آشنایی بیشتر با توانمندی‌ها و ظرفیت‏‌های یکدیگر و نیز آشنایی با بازار و نیازهای کشور ترکمنستان از مهمترین اهداف هیئت تجاری و اقتصادی ایران به عشق‏‌آباد بوده‏ است.

این کارشناس ارشد بازرگانی ایران افزود: با توجه به اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و سنتی میان مردم ایران و ترکمنستان و نیز با توجه به نزدیکی جغرافیایی میان ۲ کشور هم‏‌اکنون طرفین از ظرفیت و موقعیت بسیار خوبی برای ارتقاء سطح مراودات اقتصادی و تجاری دوجانبه برخوردار هستند.

مرکز تجاری ایرانیان در عشق‏‌آباد افتتاح می‏‌شود

این مقام اقتصادی کشورمان افزود: با توجه به توافقات انجام شده، تصمیم گرفته شد که یک مرکز تجاری ایران در عشق‏‌آباد راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: ارائه تسهیلات به تجار و بخش خصوصی ایران برای حضور در بازار ترکمنستان، شناساندن ظرفیت‏‌های ۲ کشور همجوار، پشتیبانی اطلاعاتی از جمله ارائه اطلاعات در مورد مناقصات ترکمنستان و قوانین تجاری و اقتصادی ترکمنستان، مساعدت در زمینه صدور ویزای ترکمنستان، عرضه نمونه‏‌های کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران به متقاضیان ترکمن و نیز سازمان‌دهی نمایشگاه‏‌ها و همایش‌‏های اقتصادی و تجاری در ایران و ترکمنستان از دیگر اهداف این مرکز تجاری جدید ایران در ترکمنستان است.

وی افزود: ملاقات با مقامات وزارت اقتصادی، تجارت و بازرگانی ترکمنستان، ملاقات جداگانه با تجار و فعالان بخش خصوصی ترکمنستان، بازدید از مرکز صنعتی و اقتصادی ترکمنستان، ملاقات با مسئولان سفارت ایران در عشق‏‌آباد از دیگر برنامه‌های سفر چهار روزه هیئت مذکور به ترکمنستان است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×