اخبار فرش ماشینیاسلاید شوجذاب‌ترین‌هانساجی و مردم

خرید فرش ماشینی استاندارد ضامن سلامت کارگران این بخش

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بیش از ۵۰ درصد شرکت های فرش های ماشینی گواهی استاندارد ندارند و این موجب شده است تا شرایط سختی برای کارگران کارخانجات این بخش به وجود آید. این کارگران که بدنه اصلی این صنعت را تشکیل می دهند در کارخانجات ریسندگی نخ و بافندگی در معرض مداوم پرزهای نخ فرش اکریلیک هستند که در دراز مدت موجب بیماری های ریوی و سرطان در آنها می شود. با خرید فرش ماشینی استاندارد برای سلامت کارگران کارخانجات فرش ماشینی تلاش کنیم.

 

امروزه در کشورهای توسعه یافته استاندارهای نساجی برای تولید کالاهای پایدار به یک امر معمول و جا افتاده تبدیل شده است و حتی مشتریان به این امر واقف هستند و در خرید خود سعی می کنند با استفاده از لیبل ها و استاندارهای ذکر شده بر روی اجناس، کالای نساجی مورد نظر خود را خریداری کنند. یکی از معیارهایی که در استانداردهای نساجی اروپایی به آن اهمیت فراوان داده شده است توجه به حفظ سلامت کارگران و اپراتورهای تولید در حین پروسه تولید می باشد. یکی از موسسه های معتبر ارائه دهنده گواهی نامه هایی از این دست شرکت بزرگ اوکوتکس است که در حال حاضر محبوب ترین و گسترده ترین استاندارهای نساجی را ارائه می کند و تعداد بسیار زیادی از شرکت های معتبر تولید کننده نساجی در اروپا، آمریکا و به ویژه کشورهای صاحب صنعت نساجی مانندترکیه، هندوستان، پاکستان و چین دارای این نشان استاندارد هستند. این استانداردها در صنعت فرش ماشینی نیز وجود دارند اما تا به حال هیچ یک از شرکت های تولید کننده ایرانی موفق به دریافت آن نشده است. داشتن این استاندارد در بازارهای جهانی بسیار مهم است و به مانند یک زبان بین المللی است که مشتریان بین المللی نیز می توانند به کالاها و فرشهای دارای این نشان استاندارد اعتماد کنند.

در صنعت فرش ماشینی همانطور که می دانید اغلب فرش های تولید شده در ایران از جنس اکریلیک هستند. نخ فرش اکریلیک از پایه مواد نفتی تهیه می شود و به ویژه در چند هفته اول پس از تولید نخ دارای بیشترین پرز است. یعنی از زمانی که از کارخانه ریسندگی نخ اکریلیک فرش خارج می شود تا چند هفته پس از پهن شدن در خانه مشتری نیز پرز دهی دارد و اگر فرش اکریلیک خریداری کرده باشید احتمال اینکه این هشدار را از طرف فروشنده نیز دریافت کرده باشید زیاد است. این پرز دهی به شکل شدیدی در پروسه تولید وجود دارد که در کارخانجات فاقد نشان استاندارد که قطعا توجهی هم به سلامت کارگر ندارند کارگران در معرض استعمال این پرزها به میزان بالایی هستند که امکان ابتلا به بیماری های زیادی را در آنها ایجاد می کند.

 

شرکت هایی که دارای نشان استاندارد ایران هستند به احتمال زیاد در کاهش میزان این پرزها در هوا با استفاده از سیستم های تهویه مناسب، آموزش به کارگران برای استفاده از ماسک های مناسب و استفاده از الیاف و نخ های مرغوب با پرزدهی کمتر اقدام می کنند و در نهایت سلامت کارگر را تضمین می کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

شما خریدار محترم فرش ماشینی می توانید با توجه به نشان استاندارد کالا در هنگام خرید حامی شرکت هایی باشید که محصول با کیفیت و با استاندارد تولید می کنند و به سلامت کارگران خود، خریداران و در نهایت جامعه کمک می کنند.

 

بهنام قاسمی – مجله کهن

 

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. باسلام وخسته نباشید.مطلب بسیارخوب وایده الی بود ولی حیف که متصدیان تولید فرش ماشینی بلاخص مدیران بخش تولیدفرش ماشینی به همه چیز فکرمی کنندبه غیر ازسلامت کارگران زحمتکش این بخش .امیدوارم روزی برسه که فرهنگ این که کارگران سرمایه اصلی ماهستند وسلامتشون هم مهم هست درکشورما جا بیفته . باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×