اخبار نساجی

حمایت از کارآفرینی برنامه اصلی صندوق امید است

 

مدیرعامل صندوق کارآفرینان امید با بیان اینکه صندوق کارآفرینان امید بزرگترین صندوق حمایتی از فعالیت های کارآفرینانه است گفت: گذار از پرداخت های انفرادی و رسیدن به پرداخت های درون شبکه ای و ایجاد زنجیره های ارزش از برنامه های صندوق است.

اصغر نوراله زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره تسهیلات کارآفرینی خرد گفت:یکی از سطوح بسیار مهم در حوزه کارآفرینی که در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی‌ها مغفول و یا در حد پرداخت وام به آن نگریسته می‌شود کارآفرینی در مقیاس خرد (تا ده نفر کارکن) و به لحاظ نیاز به سرمایه گذاری تا صد میلیون تومان وضع موجود است.

نوراله زاده ادامه داد: این بخش از کارآفرینان همواره با مشکلاتی نظیر عدم داشتن توجیه اقتصادی از نظر مقیاس تولید و فرآیند تولید تا بازار، نداشتن پوشش (ضمانت )مورد قبول نهادهای مالی رسمی، نداشتن تجربه قبلی،عدم توان دریافت تسهیلات با تعاریف رسمی( سود و میزان),مقرون به صرفه نبودن پرونده های تسهیلات خرد برای بانک‌ها و مواردی از این دست مواجه هستند.

وی درباره اعتبارات خرد و کارآفرینان نوپا افزود: عدم دسترسی کارآفرینان خرد و فاقد رتبه بالای اعتبار سنجی نزد نهادهای رسمی مالی در کشورهای در حال توسعه،موجب افت شکل گیری کسب و کارهای خرد جدید با قابلیت توسعه به بنگاه های متوسط و بزرگ می‌شود که اثر آن در کاهش رشد اقتصادی بروز می‌کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوراله زاده ادامه داد: تامین اعتبارات خرد و تخصیص سهل و توأم با نظارت و مشاوره کافی و دیگر حمایت های غیر مالی راهی برای پشتیبانی از این گروه از کارآفرینان نوپا و خواهان ورود به عرصه کسب و کارهای کارآفرین خرد (تا ده نفر کاکن) است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینان امید درباره اعتبارات خرد در ایران تصریح کرد: در کشور ما تجربه های نسبتاً‌مناسب ولی پراکنده ای در ارتباط با اعتبارات خرد وجود دارد. فعالیت صندوق تعاون کشور با هدف کمک به کارآفرینی در میان تعاونی‌ها، تشکیل صندوق اشتغال در کمیته امدام امام(ره)، زمزمه تشکیل صندوق های اعتبارات خرد روستایی و یا زنان نمونه ای از آن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر صندوق مهر امام رضا تنها نهاد تخصصی با استراتژی تأمین مالی خرد برای حمایت از کارآفرینی خرد است. در راستای تعدیل و رفع موانع در حال حاضر استراتژی هایی با محوریتهای مختلف در صندوق در دست اجراست.

نوراله زاده اظهار کرد: تغییرروش پرداخت تسهیلات از خوداشتغالی انفرادی به کسب و کارهای مبتنی بر مدل های خطی، همکاری با نهادهای تخصصی در شناسایی خوشه ها، زنجیره های ارزش، برندها و مانند آن برای پشتیبانی از کسب و کارهای جدید در داخل منظومه تولید، اعزام کارشناسان به دوره های آموزشی بین المللی، نمایشگاه های تخصصی و مطالعه، ترجمه و به کارگیری آخرین دستاوردهای نهادهای مرجع و کشورهای همگن، آغاز مطالعات توسعه تامین مالی خرد در امور بیمه ای، ضمانت های مشترکت و اوراق و سرمایه گذاری مشترک، مقررات زدایی، توانمندسازی و بازاریابی و مواردی از این دست است.

وی در بیان رابطه تأمین مالی خرد و اعتبارات خرد گفت: تأمین مالی خرد مفهومی گسترده تر از اعطای اعتبارات خرد دارد که علاوه بر اعتبارات خرد بسته کامل حمایتی با ابعاد تضمینی، بیمه،تخفیف های مالیاتی، توانمندسازی، صندوق های سرمایه گذاری مشترک، صدور اوراق گواهی سپرده، در کنار شیوه های اطمینان بخش فعالیت خوشه ای و زنجیره های ارزش و مانند آن است تا از پایداری و اقتصادی بودن کسب و کارها اطمینان حاصل شود.

نوراله زاده درباره تسهیلات دهی صندوق مهر امام رضا و کارآفرینی خرد بیان کرد: این صندوق بزرگترین صندوق حمایتی از فعالیت های کارآفرینانه در مقیاس خرد در سال های اخیر، فعالیت های خوبی در جهت توسعه فرهنگ اعتبارات خرد در کشور انجام داده است.از جمله فعالیت صرفاً در حوزه تأمین و تخصیص مالی خرد و ارزان قیمت، مشارکت کارآفرینان در تأمین مالی پروژه، مشاوره، راهنمایی شغلی و نظارت قبل، حین و پس از پرداخت ، به منظور اطمینان از پایداری کسب و کارهای جدید بوده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تصریح کرد: از جمله برنامه های بسیار اساسی ونوآورانه در ایران که اخیراً در این صندوق در دستور کار قرار گرفته و وارد فاز اجرا شده، گذار از پرداخت های انفرادی و رسیدن به پرداخت های درون شبکه ای، ایجاد زنجیره های ارزش، برند سازی و پرداخت در قالب زیرشاخصه های شبکه فروش برندها، استعدادیابی و حمایت از نخبگان و کارآفرینانی که امکان مدیریت شبکه ها و تشکیل خوشه های تولیدی را دارند و مواردی از این دست برای حصول از پایداری کسب و کارها و به تبع آن تثبیت چرخه بازپرداخت با توجه به فزونی مستمر دایره تقاضا  است.

وی اظهار کرد: صندوق  کارآفرینی امید در حال حاضر نهادی تخصصی با ابعاد کامل حمایتی دو سویه در کشور است که در دو زمینه تأمین مالی خرد و حمایت از کسب و کارهای خرد به صورت تخصصی فعالیت می کند.

نوراله زاده افزود فقر بسیار شدیدی در حوزه کارآفرینی خرد در همه بخش‌ها از بالادستی همچون طرز تلقی و تبیین موضوع برای سیاستگذاران و برنامه ریزان اعم فقدان تعریف اعتبارات خر و کسب و کارهای خرد در برنامه ها و آمار گرفته تا سطوح میانی نظیر سازمان حمایتی، اعتبارات تخصیصی و مانند آن و در بستر اجتماعی نیز علاوه بر فقدان کتب و مبانی نظری موضوع در زمینه ترویج این سطح از کارآفرینی مشکلات فرهنگی بسیار گسترده ای وجود دارد که کمترین آن نبود روحیه ریسک پذیری، گریز از کارگروهی، تمایل به کارهای واسطه گری و زودبازده و مواردی از این دست است.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×