اخبار فرش ماشینی

حفظ جایگاه رقابتی چین به عنوان تامین کننده پارچه های کشباف برای اتحادیه اروپا

 

بر اساس آمار منتشر شده از کنفدراسیون نساجی و پوشاک اروپا(یوراتکس)، واردکنندگان پارچه کشباف در اتحادیه اروپا همچنان تمرکز خود را به شدت بر روی کشورهای ترکیه، چین و کره جنوبی گذاشته اند. این کشورها به دلیل هزینه های تولید پایین، تخصص و مزایای حاصل از توافقنامه های تجاری آزاد دارای برتری های اساسی نسبت به سایر کشورهای تامین کننده هستند.

به گفته ی یکی از سخنگویان یوراتکس، رقابت پذیر بودن ترکیه و چین واضح است چون هزینه تولید در این دو کشور همچنان پایین می باشد.

علاوه بر آن اتحادیه اروپا از توافقنامه اتحاد گمرکی با ترکیه و توافقنامه تجاری آزاد که در سال ۲۰۱۰ با کره جنوبی امضا کرده است، بهره می برد.

بنا بر گزارش یوراتکس سهم ترکیه از واردات پارچه های کشباف یا قلابدوزی به اتحادیه اروپا از کشورهای غیرعضو در سال ۲۰۱۵ که ارزش آن ۵۷/۱ میلیارد یورو بود، ۳۹ درصد یا ۶۳/۶۰۸ میلیون یورو بوده است. در ضمن سهم چین و کره جنوبی به ترتیب ۶۲/۵۶۷ میلیون یورو (۳۶ درصد) و ۸۲/۱۹۳ میلیون یورو (۱۲ درصد) می باشد.

در مورد حجم واردات قضیه تا حدی متفاوت بوده و نشانگر حجم بالای تولید کره جنوبی است. از ۳۱۵۳۵۰ تن پارچه کشباف یا قلابدوزی وارد شده به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵، ۱۴۹۳۴۸ تن (۴۷ درصد) از چین، ۱۱۰۹۶۶ تن (۳۵ درصد) از ترکیه و ۲۶۴۳۷ تن (۸ درصد) از کره جنوبی وارد شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

میزان واردات پارچه های کشباف یا قلابدوزی به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ بیشتر از سال ۲۰۱۴ به ارزش ۴۸/۱ میلیارد یورو بوده است. از این میان سهم ترکیه، چین و کره جنوبی به ترتیب ۶۹/۵۹۲ میلیون یورو(۴۰درصد)، ۳۵/۵۰۲ میلیون یورو(۳۴درصد) و ۶۷/۱۹۰ میلیون یورو(۱۳درصد) بوده است.

در سال ۲۰۱۴ حجم محصولات وارد شده به اتحادیه اروپا نیز ۳۱۰۳۴۶ تن بوده که ۱۴۲۹۴۱ تن (۴۶درصد) آن مربوط به چین، ۱۰۷۸۵۸ تن (۳۵درصد) مربوط به ترکیه و ۲۸۵۴۱ تن (۹درصد) مربوط به کره جنوبی بوده است.

پنج کشور اول وارد کننده پارچه های کشباف و قلابدوزی در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ عبارت بود از ایتالیا(۴۰/۴۵۸ میلیون یورو)، انگلستان(۵۴/۱۷۷ میلیون یورو)، آلمان(۴۰/۱۳۸ میلیون یورو)، فرانسه(۹۹/۱۲۱ میلیون یورو) و اسپانیا(۴۹/۱۰۱ میلیون یورو).

اما ویلسون از شرکت مشاوره ای یوکی اسمارت وی توضیح می دهد که ترکیه، چین و کره جنوبی قیمت های رقابت پذیری را ارائه می دهند و همچنین پارچه های تخصصی متنوعی را تولید می کنند که برای تولیدکنندگان محصولات کشباف جذابیت دارد. آن ها همچنین در زمینه یک سری از پارچه های مشخص دارای خلاقیت و نوآوری می باشند برای مثال کارخانجات کره جنوبی در زمینه تولید پارچه های مورد استفاده در صنعت لباس های ورزشی و کارخانجات ترکیه در تولید پارچه های مورد استفاده در پوشاک آماده کاربرد دارند.

واردکنندگان پارچه در اتحادیه اروپا به پارچه های کارا نظیر پارچه های تهیه شده از پلی آمید و پلی استر، پارچه های دارای خواص آبدوستی و مواد بازتابنده علاقه دارند.

ویلسون اضافه کرد که تامین کنندگان اتحادیه اروپا از مزایای توافقنامه تجاری آزاد با کره جنوبی بهره مند می شوند. او گفت: “این توافقنامه با یک نگرش رو به جلو و گام به گام باعث حذف تعرفه های گمرکی کالاهای صنعتی و کشاورزی می شود. تا امروز تعرفه های وارداتی تمام کالاهای صنعتی برداشته شده است. این توافقنامه همچنین فرصت هایی را برای دسترسی به بازار از لحاظ سرمایه گذاری و خدمات ایجاد می کند و دارای مقرراتی در عرصه های سیاست رقابتی، خرید دولتی، مالکیت فکری، شفاف سازی در قوانین و توسعه پایدار می باشد.”

سخنگوی یوراتکس اعلام کرد که چین همچنان یک بازار رقابت پذیر است و بر مواردی همچون نیروی کار نسبتا ارزان و در دسترس، هزینه های پایین انرژی و حمل و نقل و زیر ساخت های پیشرفته این کشور تاکید کرد.

یاپراک ایلماز، مدیر بخش تامین انگلستان در کمپانی لاندنیست تکستایل ایجنسی عقیده دارد که اگرچه تامین پارچه از ترکیه گران تر از چین است اما ترکیه برای تولید کنندگان و خرده فروشان محصولات کشباف در اروپا مزایایی به همراه دارد. این کمپانی پوشاک آماده را به مشتریان خود در شرکت های تولیدی پوشاک در ترکیه صادر می کند.

ایلماز می گوید: “امروزه امکان تامین هر نوع پارچه کشباف از ترکیه امکان پذیر است و برای تامین پارچه مورد نظر انتخاب های زیادی وجود دارد. این پارچه ها پنبه، ویسکوز، ژرسه(با یا بدون الاستان)، پنبه-پلی استر، ویسکوز-پلی استر، اینترلاک، لینن، ژاکارد، ریبانا، پارچه استرچ، مخمل، زیرپوش زنانه، پیکه، کرپ و غیره هستند.

کمپانی لاندنیست تکستایل محصولات مد عالی و متوسط را به بیش از شش کشور از جمله انگلستان، آلمان و اسپانیا صادر می کند. ایلماز اضافه کرد که روابط تجاری بین نساجی انگلستان و ترکیه در حال رشد است و از این پس جای تعجب نیست اگر برچسب تولید ترکیه را بر روی محصولات فروشگاه های موجود در محله های معروف لندن نظیر دبنهامز، جان لوییس یا تسکو مشاهده کنیم.

او گفت که مزایای واردات پارچه های کشباف از ترکیه برای واردکنندگان اتحادیه اروپا، نیروی کار تحصیل کرده و واجد شرایط و زمان نسبتا کوتاه حمل و نقل به دلیل نزدیکی ترکیه به اتحادیه اروپاست.

وی افزود: “زمان تحویل سفارش از ترکیه به نسبت سایر رقبا بسیار کوتاه تر است که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. البته زمان تحویل بسته به نوع محصول و حجم سفارش تغییر خواهد کرد.”

همچنین دسترسی تامین کنندگان ترک به مواد اولیه نظیر پنبه، پشم و الیاف مصنوعی آسان است. ایلماز اضافه کرد که ترکیه نسبت به کشورهای رقیب خود در آسیای شرقی دارای مزایای زیست محیطی نیز هست. برای مثال استفاده از بسیاری از رنگزاهای سرطان زا در این کشور ممنوع است. به علاوه تامین کنندگان ترک به مبحث مد اهمیت داده و به سرعت از روندهای موجود در عرصه مد آگاه می شوند.

دکتر جس پاور، رییس اجرایی دپارتمان مد و نساجی در مدرسه هنر و معماری دانشگاه هادرزفیلد انگلستان تاکید کرد که اشتیاق چین و کره جنوبی برای ادامه روند به کارگیری فناوری های جدید باعث علاقمندی برندهای اروپایی تولید کننده محصولات کشباف به این دو کشور شده است.

او گفت: “تاریخ نشان داده است که بخش کشبافی با وجود نوآوری های مداوم تکنولوژیکی همواره در برابر تغییرات انعطاف پذیر بوده است. حرکت به سمت فناوری های پیشرفته باعث افزایش تقاضا برای پوشاک کشباف با کارایی بالا به ویژه در بخش لباس های ورزشی شده که وضعیت خوب بازار مثال خوبی از این قضیه است. این امر فرصت های تازه ای را برای کشورهایی نظیر چین و کره جنوبی که هر دو از اقتصادهای برتر جهان بوده و تولیداتشان دانش محور است، ایجاد و آن ها را تبدیل به مقاصدی ایده آل برای تامین پارچه های کشباف با کیفیت و با قیمت معقول کرده است.”

ماریا مالون از موسسه مد دانشگاه متروپولیتن منچستر عقیده دارد که در واقع هم چین و هم کره جنوبی روز به روز تمرکز خود را برای تولید اتوماتیک پارچه های کشباف بیشتر می کنند که حتی باعث برتری آن ها نسبت به ترکیه می شود.

مالون گفت: ” هر دو کشور تولید اتوماتیک پارچه های کشباف را گسترش داده و در راستای آن به آموزش کارکنان پرداخته اند. ترکیب حجم و کیفیت و در کنار آن هزینه ی پایین نیروی کار باعث شده است تا قیمت محصولات آن ها در مقایسه با ترکیه بینهایت رقابت پذیر شود و در نتیجه تبدیل به تامین کنندگانی مناسب برای اتحادیه اروپا شوند.”

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×