اخبار فرش ماشینی

جلوگیری از خروج سالانه ۲۴میلیون دلار ارز با روکش لاستیک‌های غول پیکر

منجیت لاستیک ماشین‌های غول پیکری که در معادن کار می‌کنند تا چندی پیش ‌به‌عنوان گلدان! در حیاط برخی کارخانه‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شد اما به تازگی شرکت «لاستیک صنعت بردسیر» که با سرمایه‌گذاری شرکت خدمات فنی و مهندسی کانی مس از شرکت‌های تابع موسسه صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران در منطقه بردسیر استان کرمان احداث شده است، با انعقاد قراردادی ۱۰ ساله با یک شرکت آلمانی قصد دارد تکنولوژی و ماشین‌آلاتی را وارد کشور کند که با روکش کردن این لاستیک‌ها، ‌امکان استفاده مجدد از آنها را فراهم کند.
مدیرعامل شرکت خدمات فنی و مهندسی کانی مس در گفت‌وگو با خبرنگار «گسترش صنعت» زمینه کاری این کارخانه را تولید قطعات لاستیکی و روکش کردن لاستیک در اندازه‌های بزرگ اعلام کرد و گفت: لاستیک‌هایی که در این شرکت روکش خواهند شد، در اندازه‌های ۵۲ اینچی خواهند بود که برای ماشین آلات معدنی استفاده می‌شوند. مهندس مهدی معین‌الدینی گفت: هر حلقه از این لاستیک‌ها که تنها توسط دو لاستیک‌ساز بزرگ دنیا تولید می‌شوند، حدود ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد. در ایران لاستیک در این اندازه تولید نمی‌شود و لاستیک‌هایی که استفاده می‌شدند بعد از سایش از مرحله کار خارج می‌شوند. با تکنولوژی جدیدی که ما به کار خواهیم گرفت این منجیت‌ها را پس از ترمیم، ‌روکش می‌کنیم و آج می‌زنیم تا قابلیت استفاده مجدد داشته باشد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر تمام نیاز داخلی از آلمان و البته بیشتر از ژاپن تامین می‌شود، افزود: در کشور به‌طور متوسط سالی حدود ۴۰۰ جفت از این لاستیک‌ها وارد می‌شود که با احتساب هر جفت لاستیک ۶۰ میلیون تومان می‌توان گفت سالانه ۲۴میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود.
معین‌الدینی در خصوص ظرفیت تولید این کارخانه اظهار کرد: ظرفیت تولید لاستیک بردسیر با یک خط تولید و در هر شیفت کاری دو حلقه خواهد بود که می‌توان گفت در هر سال حدود ۵۰۰ حلقه از این لاستیک‌ها تولید می‌شود که دست‌کم نیاز داخل را مرتفع می‌کند. ضمن اینکه هیچ کشوری در منطقه توانایی انجام این کار را ندارد. تنها در قرقیزستان کارخانه‌ای است که می‌تواند لاستیک‌های BTR  را تولید می‌کند که در ماشین‌آلاتی مانند لودر کاربرد دارد.
وی کائوچو طبیعی و مصنوعی، دوده و روغن و برخی مواد شیمیایی دیگر را از جمله مواد اولیه برای روکش کردن این لاستیک‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه به جز کائوچوی طبیعی بقیه آنها در کشور وجود دارد، گفت: تاکنون لاستیک‌هایی که در ماشین‌های معدنی استفاده می‌شدند پس از فرسایش دور انداخته یا در بهترین حالت شبیه گلدان در برخی کارخانه‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شدند. به دلیل هزینه‌های بالای حمل و نقل و سایر هزینه‌ها امکان ارسال آنها به آلمان یا ژاپن برای روکش کردن هم فراهم نبود.

به گفته مدیرعامل شرکت خدمات فنی و مهندسی کانی مس،کارخانه لاستیک صنعت بردسیر که در زمینی به مساحت ۶هکتار و با بیش از ۱۰هزار متر زیربنا احداث شده است در آغاز بهره‌برداری برای ۸۰ تا ۱۰۰ نفر ایجاد اشتغال خواهد کرد. کار اجرایی این کارخانه از مردادماه ۸۸ آغاز شده و در کمتر از ۲۰ماه آماده بهره‌برداری است.
معین‌الدینی افزود: چهار حلقه از این نوع لاستیک را به آلمان فرستاده‌ایم که آنها را روکش کرده و بازگردانده‌اند تا ما آزمایش کنیم. این لاستیک‌ها که هر یک بیش از ۱.۵ تن وزن دارند در معدن مس سرچشمه مورد آزمایش قرار می‌گیرند. شرکت آلمانی بازده ۱۱۰ درصدی زمان کاری نسبت به لاستیک‌های نو را تعهد کرده است. ضمن اینکه قرارداد ما ۱۰ساله است و براساس آن با برند لاستیک بردسیر و گارانتی آن شرکت از این فناوری بهره خواهیم برد.
وی درخصوص زمینه کاری دیگر شرکت لاستیک صنعت بردسیر هم گفت: در ایران بالاترین ظرفیت پرس‌هایی که داریم هزار تن است، در این کارخانه حدود ۳۰ پرس با توان‌های مختلف برای تولید قطعات لاستیکی نصب شده است. این قطعات کاربرد فراوانی در صنعت خودرو دارند اما محور کاری ما قطعاتی است که در معادن مورد استفاده قرار می‌گیرند.
معین‌الدینی ادامه داد: در طرح اولیه این کارخانه ظرفیت تولید حدود ۴هزار تن قطعات لاستیکی در سال را دارد که مدتی طول خواهد کشید که در عمل به این ظرفیت دست پیدا کند چون مانند همه لاستیک‌سازان برای تامین مواد اولیه به‌ویژه کائوچو با مشکلاتی مواجه است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×