اخبار فرش ماشینی

تولید یونیفورم‌های آتش‌نشانی سبک با استفاده از فناوری نانو

با استفاده از فناوری نانو می‌توان پوشاکی تولید کرد که در مقابل‎ ‎اشعه رادیواکتیو مقاوم هستند و همچنین این فناوری به تولید یونیفورم‌های‎ ‎آتش‌نشانی سبک نیز کمک شایانی می‌کند‎.‎
به‎ ‎گزارش خبرنگار علمی فارس، وزن لباس‌های کنونی که از الیاف آرمیدی ضد حریق‎ ‎و الیاف دیگر ساخته شده است به ۵ کیلوگرم می‌رسد، قابلیت تنفس کمی دارد و‏‎ ‎به دلیل خطرات گرما زدگی، آتش نشانی‌ها نمی‌توانند با آن بیش از حدود نیم‎ ‎ساعت در محل شعله بمانند. لذا به عنوان نمونه تنها در ژاپن سالانه ۱۰ آتش‏‎ ‎نشان پس از قرار گرفتن در معرض شعله و حرارت بیش از ۱۰۰۰ سانتیگراد‏‎ ‎می‌میرند‎.

با استفاده از فناوری نانو، لباسی برای آتش نشانی می‌توان ساخت که‎ ‎ضمن داشتن قابلیت تنفس بیشتر، ۲۰ تا ۳۰ درصد سبک‌تر از لباس‌های موجود‎ ‎است‎.   ‎وزارت صنایع اقتصاد و تجارت ژاپن‎ MEIZ ‎به همراهی سازمان آتش نشان و خدمات ایمنی آن کشور، این لباس‌ها را تولید کرده‌اند‎.
شرکت آمریکایی‎ Nanosonic ‎منسوجات نوین و رسان ساخته است. تاکنون این‎ ‎شرکت پارچه‌های انعطاف‌پذیر گوناگون فوم‌ها و الیاف مختلفی دارد را با‎ ‎استفاده از خواص‎ MetaLRuLbber ‎تولید کرده است. نانو سونیک این ماده را با‎ ‎استفاده از فرآیند ثبت اختراع شده خود آرایی که از ویژگی‌های فناوری نانو‎ ‎به شمار می‌آید، تولید کرده است‎. MetaLRuLbber ‎نام تجاری محصولات شرکت‎ ‎نانوسونیک است‎.

* ‎تولید لباس‌های محافظ در برابر تشعشع رادیو اکتیو‎

همچنان که پیشرفت علم در شکاف اتم و استفاده از انرژی هسته‌ای زیاد‎ ‎می‌‌شود، اثرات نامطلوب این فناوری و همچنین و کابردهای مخرب آن نیز‎ ‎افزایش می‌یابد. لذا پیش‌بینی روش‌هایی برای مقابله انسان با این شرایط‎ ‎آلوده حین کار و همچنین مواقع ضروری مثل استفاده دشمن از بمب هسته‌ای یا‎ ‎انفجارهای ناخواسته اتمی، رویکردی است که از همان ابتدای برای پژوهشگران‎ ‎این حوزه در پیش گرفته شده است. از طرفی توسعه فضانوردی و سفر به فضا که‎ ‎باعث می‌شود یک فضانورد به محض خروج از میدان مغناطیسی و اتمسفر محافظ‎ ‎زمین، در معرض تابش‌های یونیزه کننده به صورت ذرات اتمی باردار قرار‎ ‎بگیرد، نیاز به پوشش‌های تدافعی در این شرایط را زیاد می‌کند‎. ‎با ایجاد روکش‌های خاص می‌توان پارچه ضد تشعشعی با استفاده از‎ ‎فناوری نانو به منظور تهیه لباس‌های مقاوم در برابر تشعشع تولید نمود. این‎ ‎ماده سبک، غیر رسمی و بدون سرب است. این ماده که بین دو لایه پارچه تعبیه‎ ‎می‌شود را می‌توان در هر لباسی با هر الگویی از جمله لباس‌های سرتاسری که‎ ‎از شخص در برابر پرتوهای یونیزه کننده حفاظت می‌کنند، به کار برد. این‎ ‎جلیقه‌ها از اندام‌های حیاتی شخص در برابر تأثیرات زیانبار تشعشع محافظت‎ ‎کرده و امکان حضور فرد در ناحیه آلوده را در قالب نیروهای امداد و نجات‎ ‎فراهم می‌کند. لایه‌های محافظ برای پوشاندن بمب‌های آلوده عمل نکرده یا‎ ‎ابزارهایی که تشعشعات مضر از خود ساطع می‌کنند به کار می‌رود. این پوشش‎ ‎بسیار قوی و بادوام است و طوری طراحی شده که موجب کاهش گسیل چشمه‌های پر‎ ‎انرژی گاما مانند سنریوم ۱۳۷ نیز می‌شود. این لباس سرتاسری برای محافظت‎ ‎هنگام فرار از بمب کثیف هم مفید است. از طرفی از این لباس‌ها می‌توان در‎ ‎مورد پوشش فضانوردی و محافظت آنها در برابر تشعشعات کیهانی استفاده کرد‎.

‎شرکت‌ آمریکایی‎ Radiation Shield Technologies ‎خط تولید انحصاری‎ ‎برای ساخت ماده‌ای با نام تجاری‎ Demorn ‎دارد که این ماده مخصوصا محافظت در‎ ‎برابر بمب‌های آلوده است. از این ماده در ساخت جلیقه‌های جنگی محافظت در‎ ‎برابر اشعه، لایه‌های بازدارنده و لباس‌های سرتا سری استفاده می‌شود‎. ‎یک نانومتر یعنی یک میلیاردم یک متر و در واقع نانو ‌معادل قطر چند‎ ‎اتم‌ است. در فناوری نانو باید خواص مواد را در مقیاس نانو بشناسیم و‎ ‎بدانیم که هر ماده‌ای در هر اندازه‌ای چه خواصی دارد. همچنین بتوانیم مواد‎ ‎را در آن مقیاس تولید کنیم و آن خواص را در کنترل خود داشته باشیم و‎ ‎بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم و موادی با کارکرد جدید بسازیم که به‎ ‎مجموعه این فعالیت‌ها فناوری نانو می‌گوییم‎. ‎در بحث نانو به طور روزانه ما شاهد خبرهای مختلف در حوزه‌های مختلف‎ ‎از جمله پزشکی، هوافضا و صنایع دیگر هستیم و از آن ‌جا که در همه این‎ ‎بحث‌ها از مواد استفاده می‌شود، بحث نانو نیز در آن‌ها جایگاه دارد‎.
‎نانو در تمامی صنایع تأثیرگذار است و اهمیت دارد، همه صنایع در مسیر‎ ‎رشد و توسعه خود مجبورند از فناوری نانو استفاده کنند. تاکنون فناوری‌هایی‎ ‎که بشر در اختیار داشته، در حد میکرو بوده و با جلو رفتن و پیشرفت‌های‎ ‎مختلف به فناوری نانو خواهیم رسید و صنایع نیز برای رسیدن به این پیشرفت‎ ‎باید در این حوزه فعال شوند‎. ‎

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×